• 0

Declareren privé betaalde reiskosten (in bijv. e-boekhouden)

Hallo,

 

Ik ben een beginnende ondernemer en zeker ook een beginner wat boekhouding betreft. Voor een voltooid (kunst) project moet ik een factuur opstellen naar een opdrachtgever, deze factuur moet bestaan uit:

1. de vergoeding/honorarium die ik ervoor krijg:   €719,40 incl. btw (btw 9%)
2. de reiskostenvergoeding:                                         €103,82

Ik heb deze kosten via mijn OV-chipkaart gemaakt (Flex abonnement), die aan mijn privérekening gekoppeld zit, hier reis ik ook privé op. Zodoende bestaat de NS factuur die ik aan het einde v/d maand kreeg uit twee soorten reizen: privé gemaakte reizen (€78,43) en zakelijk gemaakte reizen (€103,82).
Hoe moet ik dit (en met name de declaratie) in mijn boekhouding verwerken (in e-boekhouden)?

Tot dusver heb ik dit gedaan:

  • 1. Mutatie ‘Factuur ontvangen’ aangemaakt:

      Inclusief Btw
      €103,82         Btw laag 9%           8,57 btw              4530 Reis- en verblijfkosten
      €78,43           Geen btw                 0,00 btw               1410 Privé-opnamen en stortingen

 

 

  • 2. Vervolgens heb ik bij ‘Open posten’ ‘Openstaand bedrag wegboeken’ aangeklikt, en ingevuld:

      Bedrag:                                            €182,25 (dit is de €103,82 + de €78,43).
      Omschrijving:                                 Privé betaald – reiskosten OV
      Tegenrekening :                            1410 Privé opnamen en stortingen

 

  • 3. Hoe moet de factuur er dan uitzien? Zo: ?

      Aantal                                              Omschrijving                                Totaal                     Btw
      1                                                        Artist fee Exhibition X                €719,40                9%
      1                                                        Travel costs                                  €103,82                0%
                                                                             Totaal excl. btw              €763,82
                                                                             Btw laag 9% (€660,-)   €59,40
                                                                             Totaal te betalen            €823,22

 

  • 4. Hoe moet de mutatie ‘factuur verstuurd’ er dan uitzien?

      Inclusief BTW
      €719,40         Btw laag 9%           59,40 btw                    8010 Omzet Exposities en overige
      €103,82         Geen                         btw 0,00                      ?? Welke tegenrekening ??


Ik vraag me dus af: klopt stap 1? Klopt stap 2? Klopt stap 3? Klopt stap 4, en welke tegenrekening gebruik ik?

 

Ik heb werkelijk geen idee waar ik mee bezig ben dus elk antwoord word gewaardeerd :)
 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
22 minuten geleden, Johanna L. zei:

Ik weet niet hoe ik dit moet verwijderen, maar volgens mij ben ik er al uit hoe het moet :)

Laat maar zien hoe het moet … anderen kunnen daar ook baat van hebben.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Even los van hoe je dit in e-boekhouden moet boeken, is belangrijk om te weten dat als je naast degeleverde prestaties bijkomende kosten in rekening brengt van de klant, deze belast worden worden met hetzelfde BTW percentage als de geleverde prestaties, ook als de kosten die jezelf hebt gemaakt zonder BTW of een ander BTW percentage zijn.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.