• 0

Geheimhouding verzekeren

Ik ga volgend jaar een onderneming oprichten die uitsluitend op de Duitse markt actief zal zijn. Hiervoor heb ik contact gezocht met iemand uit Duitsland (die ik niet persoonlijk ken). Ik heb even kort uitgelegd wat de bedoeling is. Nu wil deze persoon - begrijpelijk - wat meer weten over het concept/idee.

Het probleem: deze persoon heeft nu een soortgelijke onderneming (oftewel een website die soortgelijke activiteiten ontplooit, maar wel low budget). Dus ik ga de persoon in kwestie natuurlijk niet mijn business plan sturen. Theoretisch kan ze mijn ideeën dan gebruiken om er zelf iets mee te doen.

 

Ik heb nu - heel summier - iets op papier gezet met het risico dat de persoon dit te weinig vind.

 

Maar wat moet ik anders?

 

Kan ik in een later stadium een soort 'geheimhoudingsverplichting' laten tekenen??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lastig verhaal dit.

Je vraagt in principe iemand om voor geheimhouding te tekenen voor iets wat ze al doet. Op termijn lopen dat soort zaken altijd spaak. Als je met iemand samen wilt gaan werken kun je beter zorgen dat dit op basis van vertrouwen gebeurt, als je het bedrijf niet vertrouwt, moet je een andere oplossing zoeken.

 

Je zou nog wel na kunnen denken over een samenwerkingsovereenkomst. Al weet ik te weinig van het plan om in te kunnen schatten of dit zinvol is.

 

Misschien kan de www.evd.nl iets voor je beteken.

Deze instelling heeft kennis op het van van samenwerken met buitenlandse ondernemingen en of het opzetten als Nederlander van een bedrijf in het buitenland. De EVD is onderdeel van EZ.

 

Waarom heb je deze partij nodig om de Duitse markt op te kunnen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie.

 

De samenwerking wil ik met de persoon - niet met haar onderneming - aangaan. Het is ook niet echt een bedrijf, maar eerder wat activiteiten op een website... Zij verdient daarmee iets 'bij' - op provisiebasis. Het aanbod wat ik doe zal interessanter zijn (lijkt mij) omdat ik het veel groter aanpak en ook verwacht meer omzet te realiseren. Ik zal de persoon ook een provisievoorstel doen, gerelateerd aan inbreng en totale behaalde omzet. Een samenwerkingsvoorstel wil ik eigenlijk niet doen, want ik doe ook 100% de financiering.

 

Waarom ik de persoon nodig heb? Ik ga de onderneming langzaam opbouwen en houd nog mijn (fulltime) baan aan. Ik kan dus klanten enz. overdag moeilijk te woord staan, ook al probeer ik om zoveel mogelijk via de (nog te bouwen) website af te handelen. Dus ik wil graag in Dtl. een 'aanspreekpartner' hebben, ook voor zaken zoals telefoon, postadres enz. En de persoon heeft wat know how die ik mis en volgens mij veel goede contacten in mijn potentiele klantengroep.

 

De onderneming ga ik trouwens inschrijven bij de Nederlandse KvK, alleen de activiteiten vinden op de Duitstalige markt plaats.

Link naar reactie
  • 0

Beste Kena,

 

Om heel eerlijk te zijn zou ik persoonlijk nooit op jouw aanbod ingaan.

Je hebt een ander nodig om je bedrijf op te bouwen, dat is niet een lekker standpunt om vanuit te vertrekken. Ondernemen doe je voltijd, en met ziel en zaligheid. De ander weet dat ze jouw zaak opbouwt, en wat krijgt ze hiervoor terug ? feitelijk is het dus deze dame die jouw zaak kan maken of breken.

 

Het feit dat jij geld inbrengt sluit een samenwerkingsovereenkomst niet uit, de "overeenkomst"die jij nu wilt sluiten heeft niks met delen te maken.

 

Het komt waarschijnlijk niet erg aardig op je over, ik hoop dat je begrijpt dat dit een relatie is van veel nemen en weing geven, en dat werkt in de liefde ook niet. Iemand kan tijdelijk verblind zijn door jouw voorstel, maar als de basis niet goed is, dan is er ook geen toekomst

 

Verplaats je even in jouw toekomstige partner, en denk je in hoe jij zou reageren op dit voorstel

 

Als je het samen doet ben je drie keer zo sterk.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik probeer inderdaad om het vanuit haar oogpunt te bekijken. Daarom vind ik het ook zo moeilijk. En op dit moment zou ik ook niet op mijn aanbod ingaan ;D

Zij heeft nog een andere zaak waar ze haar centjes mee verdient. Dus zij zal niet fulltime aan 'mijn' zaak werken. Dat heeft ze ook al aangegeven. Wat haar inbreng dan zou zijn moet nog besproken worden.

En juist daarom vind ik een 'samenwerkingsovereenkomst' net te veel. Want de werkverdeling zal misschien 70/30 zijn (70 voor mij). Ik wil wel van haar contacten profiteren en haar daarvoor ook vergoeden.

 

Lastig, he??

 

 

Link naar reactie
  • 0

Lastig, he??

 

Nou, niet lastig. Het is wat TechNico zegt, je hebt een ander nodig om jouw bedrijf initieel te runnen en je wilt er maar 30% voor betalen. Dwz jij hebt het bedrijf, zij doet het werk, jij vangt het geld. Daar heb je geen geheimhoudingsverklaring voor nodig.

Als jij gelooft in je eigen bedrijf dan neem je nu ontslag en ga je full time aan het werk. Blijf je je baan houden dan geloof je niet in je eigen bedrijf en dan doet die Duitse dame dat ook zeker niet.

 

Simpel he?

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Hi Christine,

 

Sorry, misschien is het verkeerd overgekomen: 70/30 gaat over het WERK niet over geld.

 

En wat het opzeggen van mijn baan betreft: voor de onderneming hoef ik mijn baan niet (meteen) op te zeggen. Maar dat heeft te maken met het soort acitiviteiten dat wij gaan ontplooien. Ik kan veel 's avonds en in het weekend doen.

Link naar reactie
  • 0

@TechNico : Inderdaad, dat doe ik zeker. Daarom heb ik me hier ook aangemeld. Nee, koud op m'n dak is het eigenlijk niet gevallen. En kritiek? Als ik er iets mee kan vind ik het prima. Als ik het beter wist zou ik het hier niet vragen ;)

En jouw opmerkingen - daar heb ik ook daadwerkelijk iets aan, vind ik eigenlik geen kritiek.

 

Even voor de duidelijkheid (ik heb het misschien niet goed omschreven): ik heb iemand nodig voor de dagelijkse gang van zaken, niet om de onderneming op de markt te brengen.

De persoon heeft al aangegeven zeker niet 100% mee te kunnen werken en dit is ook niet nodig.

 

MAAR - zij kan mij natuurlijk op dit moment niet haar volle commitment geven omdat ik haar natuurlijk nog geen volledige inzicht heb gegeven in de bedrijsplannen. Dus de vraag is: moet ik voor het risico gaan en mijn ideeën op tafel leggen?

Dus het gaat hier niet om vergoedingen of wat dan ook (zo ver zijn wij helemaal nog niet) maar om het risico om een vreemde mijn businessplan te laten lezen. Moet ik dit ondernemersrisico maar nemen?

Link naar reactie
  • 0

Als dit je enige optie is om de zaak in Duitsland draaiende te krijgen dan heb je weinig keus lijkt me. Als je eerst andere opties wilt / kan bekijken moet je dat doen. Maar er zal niemand zo gek zijn om ja te zeggen zonder je plannen te kennen. Misschien is het een idee om het op te zetten en dan de onderhandelingen te starten? Dan ligt het idee in ieder geval in je handen en ben je op zoek naar iemand die meewerkt.

 

En bedenk je eens hoe lang je contact in Duitsland nodig heeft om jou idee te kopieren als je eenmaal begonnen bent? Als je concept zo over te nemen is dan maakt het natuurlijk niet uit of je haar nu in vertrouwen neemt want dan heeft ze over een tijdje het idee ook wel te pakken nadat jij met veel pijn en moeite iemand anders hebt gevonden die wil meewerken.

Link naar reactie
  • 0

Beste Kena,

 

Met geheimhouding(sovereenkomsten) zijn er doorgaans 2 smaken: je praat wel of je praat niet. Iets tussen is er niet.

 

Als je praat zonder dat je je rechten hebt kunnen beschermen door middel van octrooi- of auteursrecht dan sta je bewijsrechtelijk zwak omdat je bij diestal van kennis niet kan bewijzen dat die (background) kennis van jou was.

 

Een (wellicht dure) oplossing zou kunnen zijn dat je een (70/30) joint venture BV of GmbH begint waar ieder zijn kennis (know how, show how en trade secrets) inbrengt en je daarbij afspraken maakt over non-concurrentie en over gemeenschappelijk eigendom van [(foreground) intellectueel eigendomsrechten en know how.

 

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

PL Europe

 

 

 

 

 

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.