• 0

Terugvragen betaalde btw roerend goed maar in de KOR

Geachte lezer,

 

Hopende een antwoord te krijgen op deze zeer lastige kwestie met de belastingdienst.

 

1 januari 2022 ben ik mijn eenmanszaak begonnen in de transport. Ik heb mij toen ingeschreven bij de KVK en heb een btw- nummer gekregen. 

 

In Q1 had ik niet veel omzet maar ook niet veel kosten. In Q2 heb ik mijn eerste aangifte laten doen door mijn boekhouder. Q2 had ik ook niet veel omzet maar wel heel veel kosten gemaakt. Waaronder; de aanschaf van een eigen truck via financial lease.

Hierbij zou ik btw (€23.000.-)moeten voorschieten. Ze noemden dit ook wel de voorbelasting. Deze btw heb ik betaald aan de erkende merkdealer welke ik volgens hun het kwartaal er op zou moeten kunnen terug vragen.

Aangezien in Q3 bleek dat ik mijn eerste belasting aangifte Q1 niet binnen kreeg maar es gebeld met de belastingtelefoon.

De belastingdienst geeft aan dat ik niet geregistreerd sta als btw plichtige ondernemer. Dus ook geen btw kan terugvragen. Maar ik heb wel veel btw betaald. Na een paar vragen van de belastingdienst kom ik erachter dat ze mij 'automatisch' in de oude KOR regeling hebben gezet aan begin 2020. Ik heb namelijk zonnepanelen aangeschaft in 2019. Daarmee sta ik geregistreerd als 'zonnepaneelhouder'. Iets wat voor mij volkomen onduidelijk en vaag is. Ik heb wel een btw nummer gekregen bij inschrijven bij de KVK maar ik kan geen aangifte doen. Heel vreemd naar mijn idee. Met andere woorden zegt de belastingdienst die 23.000 euro aan btw is nooit betaald.

 

Hoe krijg ik mijn geld terug? Ik ga failliet als dit niet tot een goed einde komt met alle gevolgen van dien.

 

Met vriendelijke groet, 

 

Chris Rein

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
2 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Maar dan kan je toch gewoon een juiste BTW aangifte/suppletie sturen. Als het nummer actief is.

Dat kan, maar als de KOR van toepassing is, dan wordt het niet verwerkt ... hetgeen is geschiedt.

 

"De belastingdienst geeft aan dat ik niet geregistreerd sta als btw plichtige ondernemer. Dus ook geen btw kan terugvragen."

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Ik geloof niet dat - als iemand een aangifte voor je verstuurd hebt die verwerkt kan worden, dus wanneer je een actief BTW nummer hebt - de belastingdienst totaal geen reactie geeft. Ook 'zit' je in hun ogen in de KOR.

 

Zo werken zij m.i. niet.

 

Dus ik denk niet dat je verhaal helemaal compleet is. Je zou misschien het beste eerst de verzonden aangiften in 2022 kunnen opzoeken:

Wat (welke bedragen) is verzonden?

Hoe (Digipoort?)?

Wat is de ontvangstbevestiging uit het aangifteprogramma? (zijn de aangiften ontvangen dus en zo ja wanneer dan)?

 

Want alleen door te bellen met de belastingtelefoon wordt dit natuurlijk niet opgelost. Zij kunnen alleen zien dat je niet geacht wordt om aangiften te sturen.

Er is een speciale helpdesk voor intermediairs. Waarom belt je boekhouder daar niet mee?

Daar kunnen zij wel precies vertellen wat er gebeurt is (qua aangiftestromen) en ook toelichten wat hier verkeerd gaat (en hoe je het eventueel recht kan breien).

 

Ik had je inmiddels een pm gestuurd. Al gezien? Mijn boekhouder heeft ook een lijntje met de belastingdienst ja. En deze werken dus niet mee. Niet na 4 telefoontjes en niet na een bezwaarschrift. 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inderdaad je p.m. gezien, maar die zei verder niets.

 

Er gaat hier iets niet goed:

De belastingdienst werkt niet tegen, althans als het goed aangepakt wordt.

 

En ik krijg geen duidelijk antwoord op mijn vragen:

 

Hoe is de BTW aangifte(n) gedaan in 2022? Via welk kanaal dus (Digipoort?).

En wat is de terugkoppeling van de aangiftesoftware?

Waar is bezwaar tegen gemaakt? Wat is de strekking van het bezwaar en wat is het antwoord?

 

Dan nieuwe vragen: 4 telefoontjes... Naar de belastingtelefoon? Of naar de helpdesk voor intermediairs? Dat maakt een wereld van verschil.

 

 

En ik begrijp de situatie ook gewoon niet:

Zelf stuur ik BTW aangiften voor vele tientallen ondernemers. Als zou blijken dat het ergens iets fout zou gaan - er komt geen antwoord of er gebeurt verder niets - dan zou ik (als intermediair) uitzoeken waar het verkeerd is gegaan. Ik zou écht niet een klant naar een forum sturen om te kijken of ie ruim 20.000 misschien toch terug kan krijgen.

 

Ik zou dan zelf (als ik zeker wist dat ik de aangiften werkelijk gestuurd had en dat deze ontvangen zijn) bellen met de helpdesk en navragen precies waar het verkeerd is gegaan en hoe dit op te lossen.

Maar dat gebeurt nu kennelijk niet. Dat vind ik vreemd (sommige andere forumleden kennelijk niet, want die vinden het vanzelfsprekend je dat geen geld terug krijgt gezien je ooit ongewild en onbewust in "de KOR" ben belandt!).

 

Op dit moment ben ik er niet zo zeker van dat de aangifte(n) werkelijk ontvangen zijn door de bel.dienst. En dat is stap 1.

 

Bellen naar de helpdesk kan overigens alleen een intermediair die jouw gegevens heeft en die geregistreerd is (en ook gemachtigd is door jou om te bellen, maar dat is een zaak tussen jullie).

 

Maar daar kunnen zij veel meer vertellen over wat fout is gegaan en of het op te lossen is.

 

 

 

  

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
48 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Ik heb inderdaad je p.m. gezien, maar die zei verder niets.

 

Er gaat hier iets niet goed:

De belastingdienst werkt niet tegen, althans als het goed aangepakt wordt.

 

En ik krijg geen duidelijk antwoord op mijn vragen:

 

Hoe is de BTW aangifte(n) gedaan in 2022? Via welk kanaal dus (Digipoort?).

En wat is de terugkoppeling van de aangiftesoftware?

Waar is bezwaar tegen gemaakt? Wat is de strekking van het bezwaar en wat is het antwoord?

 

Dan nieuwe vragen: 4 telefoontjes... Naar de belastingtelefoon? Of naar de helpdesk voor intermediairs? Dat maakt een wereld van verschil.

 

 

En ik begrijp de situatie ook gewoon niet:

Zelf stuur ik BTW aangiften voor vele tientallen ondernemers. Als zou blijken dat het ergens iets fout zou gaan - er komt geen antwoord of er gebeurt verder niets - dan zou ik (als intermediair) uitzoeken waar het verkeerd is gegaan. Ik zou écht niet een klant naar een forum sturen om te kijken of ie ruim 20.000 misschien toch terug kan krijgen.

 

Ik zou dan zelf (als ik zeker wist dat ik de aangiften werkelijk gestuurd had en dat deze ontvangen zijn) bellen met de helpdesk en navragen precies waar het verkeerd is gegaan en hoe dit op te lossen.

Maar dat gebeurt nu kennelijk niet. Dat vind ik vreemd (sommige andere forumleden kennelijk niet, want die vinden het vanzelfsprekend je dat geen geld terug krijgt gezien je ooit ongewild en onbewust in "de KOR" ben belandt!).

 

Op dit moment ben ik er niet zo zeker van dat de aangifte(n) werkelijk ontvangen zijn door de bel.dienst. En dat is stap 1.

 

Bellen naar de helpdesk kan overigens alleen een intermediair die jouw gegevens heeft en die geregistreerd is (en ook gemachtigd is door jou om te bellen, maar dat is een zaak tussen jullie).

 

Maar daar kunnen zij veel meer vertellen over wat fout is gegaan en of het op te lossen is.

 

 

 

  

 

Je trekt te veel conclusies. Ik wil het graag toelichten. Daarom mijn vraag of je mijn pm hebt gelezen. Daarin geef ik aan even gegevens uit te wisselen. 

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, shoptillyoudrop zei:

Ik heb inderdaad je p.m. gezien, maar die zei verder niets.

 

Er gaat hier iets niet goed:

De belastingdienst werkt niet tegen, althans als het goed aangepakt wordt.

 

En ik krijg geen duidelijk antwoord op mijn vragen:

 

Hoe is de BTW aangifte(n) gedaan in 2022? Via welk kanaal dus (Digipoort?).

En wat is de terugkoppeling van de aangiftesoftware?

Waar is bezwaar tegen gemaakt? Wat is de strekking van het bezwaar en wat is het antwoord?

 

Dan nieuwe vragen: 4 telefoontjes... Naar de belastingtelefoon? Of naar de helpdesk voor intermediairs? Dat maakt een wereld van verschil.

 

 

En ik begrijp de situatie ook gewoon niet:

Zelf stuur ik BTW aangiften voor vele tientallen ondernemers. Als zou blijken dat het ergens iets fout zou gaan - er komt geen antwoord of er gebeurt verder niets - dan zou ik (als intermediair) uitzoeken waar het verkeerd is gegaan. Ik zou écht niet een klant naar een forum sturen om te kijken of ie ruim 20.000 misschien toch terug kan krijgen.

 

Ik zou dan zelf (als ik zeker wist dat ik de aangiften werkelijk gestuurd had en dat deze ontvangen zijn) bellen met de helpdesk en navragen precies waar het verkeerd is gegaan en hoe dit op te lossen.

Maar dat gebeurt nu kennelijk niet. Dat vind ik vreemd (sommige andere forumleden kennelijk niet, want die vinden het vanzelfsprekend je dat geen geld terug krijgt gezien je ooit ongewild en onbewust in "de KOR" ben belandt!).

 

Op dit moment ben ik er niet zo zeker van dat de aangifte(n) werkelijk ontvangen zijn door de bel.dienst. En dat is stap 1.

 

Bellen naar de helpdesk kan overigens alleen een intermediair die jouw gegevens heeft en die geregistreerd is (en ook gemachtigd is door jou om te bellen, maar dat is een zaak tussen jullie).

 

Maar daar kunnen zij veel meer vertellen over wat fout is gegaan en of het op te lossen is.

 

 

 

  

 

Als je verder geen gegevens uit wil wisselen (aangezien je er zelf over begonnen bent.  hulp en intermediar enz) dan hier wat antwoorden op de vragen. 

 

Mijn boekhouder heeft de btw aangifte gedaan in zijn programma. (Geen idee wat voor programma) ik ben geen boekhouder.

 

Er was geen terugkoppeling. Ik moest er zelf achter komen. Aangezien de bel dienst in q3 pas te laat is met uitbetalen van q1. Heb ik er de eerste week juli meteen achteraan gebeld.

 

Er is bezwaar gemaakt tegen het feit dat ik geen aangifte kan doen omdat ik in de KOR zit waar ik niks van af weet en of ik daar dan zsm uitgehaald kan worden en mijn aangifte alsnog in behandeling genomen kan worden. Niet dus.

 

Het antwoord is dat er geen uitzondering gemaakt kan worden en dat mijn aangiftes niet binnen kunnen komen omdat ze niet door de bel dienst klaargezet zijn.

 

Ik heb zelf al 3 x gebeld naar de bel telefoon en daar tref je niet altijd de juiste persoon. Soort callcenter medewerker die blij is als het weer 5u is.

 

Mijn boekhouder heeft een hoger geplaatst persoon gecontacteerd (geen idee of dat voor intermediairs is). 4 keer mee gebeld. Daarna nog gemaild. Alle gegevens door gestuurd via mail want het zou bekeken worden.

 

Mijn boekhouder heeft mij niet naar dit forum gestuurd. Ik ben zelf op zoek gegaan naar meerdere lijntjes om uit te gooien. Hier zitten toch best bruikbare tips tussen.

 

Volgens het laatste bericht van de belastingdienst zou ik nog een herzieningsverzoek roerend goed in kunnen dienen. Daar zijn we mee bezig. Ik dacht gewoon heel onschuldig is wat anderen te vragen. Mede omdat dit probleem van de KOR vast en zeker vaker voorgekomen is.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
11 uur geleden, Chris Rein zei:

Volgens het laatste bericht van de belastingdienst zou ik nog een herzieningsverzoek roerend goed in kunnen dienen. Daar zijn we mee bezig … 

+

Daarmee zijn alle begaanbare paden die naar BL leiden wel bewandeld.

Rest ons het wachten op het antwoord.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.