• 0

Verplichte afname OR leidt tot belastbare winst voor ZZPer, of niet toegestaan?

Hallo,

 

Ik ben ZZPer, 57jr, maak jaarlijks meer dan 1225 uur, maar verwacht dit jaar en volgend jaar verlies te maken (dit jaar geswitcht naar Kunstschilder als beroep, eerste jaren mager). De eerste jaren daarna zal de winst mogelijk minder dan 10K/jr zijn.

Daarom wil ik geld onttrekken uit het werkkapitaal (rekening bij een bank) dit jaar en volgend jaar.  Het eigen vermogen wordt hierdoor lager dan de OR.

Kan/mag/moet ik de afname van de OR opvoeren bij de winst (in mijn geval verlies) en over het restant inkomstenbelasting betalen?

Dus bijv. ondernemingsverlies 5K, Afname OR 13K (door onttrekking gelden, EV daalt 13K onder OR (verplichte afname?)), winst voor ondernemersaftrek ca. 8K, na ondernemersaftrek ca. 1K.

Mijn afname OR voldoet nl niet aan de regels voor verplichte afname OR van artikel 3.70 van de Wet op de inkomstenbelasting, derhalve heffing IB over de winst of is deze constructie verboden?

 

"Artikel 3.70. Afnemingen

1.De oudedagsreserve neemt af met:

a. een door de belastingplichtige te kiezen bedrag, maar met ten hoogste het bedrag van de premies voor lijfrenten die in het kalenderjaar als uitgaven voor inkomensvoorzieningen in aanmerking worden genomen;

b. het bedrag waarmee de oudedagsreserve het ondernemingsvermogen bij het einde van het kalenderjaar overtreft indien:

1°. in het kalenderjaar de onderneming of een gedeelte van de onderneming is gestaakt;

2°. de belastingplichtige bij de aanvang van het kalenderjaar de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt of

3°. de belastingplichtige in het kalenderjaar en in het voorafgaande kalenderjaar niet aan het urencriterium voldoet.

2.Het bedrag van de afnemingen wordt in de winst opgenomen."

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Joost,

 

dank voor je reactie.

 

aangezien ik toch de hypotheek en dagelijkse kost moet betalen, heb ik weinig andere keuze dan toch het geld op te nemen van de betaalrekening van de IB-onderneming.

 

weet je wat de gevolgen zijn als deze opname tot een afname van de OR leidt (boete?, welke hoogte?)

 

bvd,

John

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Dank, Ik begrijp de afwikkeling en beoogde werking rond de gangbare vrijwillige verlaging van de OR.

 

Vraag is wat er gebeurt in mijn (niet-gangbare) situatie nadat ik geld heb opgenomen van de IB-onderneming voor levensonderhoud, waardoor het EV 13K lager is geworden dan de OR (afgeronde bedragen):

Ondernemingsverlies:                                                    -5K

Afname OR (bijtelling bij winst?):                            +13K

Winst voor ondernemersaftrek:                                    8K

Winst na ondernemersaftrek en winstvrijstelling:   1K

 

Als dit mijn aangifte is, wordt die dan geweigerd?

 

Link naar reactie
  • 1

Weliswaar ben ik Joost niet, maar:

 

Waarom zou je aangifte 'geweigerd' worden?

 

Of je werkelijk recht hebt op ondernemersaftrek e.d. is natuurlijk niet zo te zeggen. Maar als men daar "lastige vragen" over wil stellen, dan merk je dat vanzelf wel.

Soms wordt afgeweken van aangiften maar volgens mij niet alleen omdat men denkt dat er zomaar een correctie moet plaatsvinden: dan zal er toch eerst een onderzoek moeten plaatsvinden lijkt mij.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, John DutchArt zei:

Vraag is wat er gebeurt in mijn (niet-gangbare) situatie

zo "niet-gangbaar" is dat ook weer niet. Het komt bij heel veel ondernemers voor.

 

Het antwoord hierop is hetzelfde antwoord als ik eerder gaf (ik had je vraag echt wel goed gelezen hoor). De OR neemt pas af als....

 

Oftewel, in jouw geval valt er niks verplicht vrij in de winst, tenzij de door mij genoemde situatie zich voordoet. De OR blijft gewoon in stand.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ah,

... dat is de bron van mijn onbegrip ... ik dacht dat OR nooit groter dan de balans mocht zijn, wat in mijn geval dreigt te gebeuren.

 

Dank voor je geduld en je uitleg.

 

Dan hoop ik maar dat het huidige wetsvoorstel "De opgebouwde oudedagsreserve tot en met 31 december 2022 kan volgens de huidige regels worden afgewikkeld. Dat betekent dat het hele bedrag in één keer vrijkomt en de burger daar belasting over betaalt. Of het kan worden omgezet in een lijfrente product. " aangenomen wordt en ik de OR in 2023 als winst kan boeken (ter compensatie van het ook voor 2023 verwachte aanloopverlies ;-)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.