• 0

Verplichte afname OR leidt tot belastbare winst voor ZZPer, of niet toegestaan?

Hallo,

 

Ik ben ZZPer, 57jr, maak jaarlijks meer dan 1225 uur, maar verwacht dit jaar en volgend jaar verlies te maken (dit jaar geswitcht naar Kunstschilder als beroep, eerste jaren mager). De eerste jaren daarna zal de winst mogelijk minder dan 10K/jr zijn.

Daarom wil ik geld onttrekken uit het werkkapitaal (rekening bij een bank) dit jaar en volgend jaar.  Het eigen vermogen wordt hierdoor lager dan de OR.

Kan/mag/moet ik de afname van de OR opvoeren bij de winst (in mijn geval verlies) en over het restant inkomstenbelasting betalen?

Dus bijv. ondernemingsverlies 5K, Afname OR 13K (door onttrekking gelden, EV daalt 13K onder OR (verplichte afname?)), winst voor ondernemersaftrek ca. 8K, na ondernemersaftrek ca. 1K.

Mijn afname OR voldoet nl niet aan de regels voor verplichte afname OR van artikel 3.70 van de Wet op de inkomstenbelasting, derhalve heffing IB over de winst of is deze constructie verboden?

 

"Artikel 3.70. Afnemingen

1.De oudedagsreserve neemt af met:

a. een door de belastingplichtige te kiezen bedrag, maar met ten hoogste het bedrag van de premies voor lijfrenten die in het kalenderjaar als uitgaven voor inkomensvoorzieningen in aanmerking worden genomen;

b. het bedrag waarmee de oudedagsreserve het ondernemingsvermogen bij het einde van het kalenderjaar overtreft indien:

1°. in het kalenderjaar de onderneming of een gedeelte van de onderneming is gestaakt;

2°. de belastingplichtige bij de aanvang van het kalenderjaar de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt of

3°. de belastingplichtige in het kalenderjaar en in het voorafgaande kalenderjaar niet aan het urencriterium voldoet.

2.Het bedrag van de afnemingen wordt in de winst opgenomen."

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Joost,

 

dank voor je reactie.