• 0

Resterende afschrijvingen bij overgaan van eenmanszaak naar BV

Beste forumleden,

 

Ik lees al geruime tijd mee op dit forum en heb via vragen van andere leden al vaak antwoord op mijn eigen vragen gevonden. Nu heb ik echter zelf een vraag waar ik het antwoord nog niet op heb kunnen vinden.

 

Volgend jaar wil ik mijn eenmanszaak via een Activa-passivatransactie omzetten in een BV. Ik heb echter nog inventaris die over de komende jaren moet worden afgeschreven. Hoe gaat dit in zijn werk wanneer ik de eenmanszaak heb omgezet in een BV? Moet ik bijvoorbeeld de restwaarde van de inventaris binnen de BV over het aantal resterende jaren afschrijven of gaat dit anders in zijn werk? Ik hoop dat iemand hier meer over weet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Aroen

 

Bij omzetting via activa passiva transactie koopt de BV de activa tegen de waarde economisch verkeer en schrijft daar vervolgens zelf op af, weer met maximaal 20% per jaar. De BV zet dus niet de afschrijving van de eenmanszaak voort. Dat zou alleen bij een geruisloze inbreng zijn.

 

Groet, Joost 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
3 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Beste Aroen

 

Bij omzetting via activa passiva transactie koopt de BV de activa tegen de waarde economisch verkeer en schrijft daar vervolgens zelf op af, weer met maximaal 20% per jaar. De BV zet dus niet de afschrijving van de eenmanszaak voort. Dat zou alleen bij een geruisloze inbreng zijn.

 

Groet, Joost 

En dat betekent dus ook desinvesteringsbijtelling in de IB sfeer en investeringsaftrek in de BV, mits natuurlijk van investeringsaftrek in de IB sfeer sprake was en de investering in de BV voldoet aan de eisen voor investeringsaftrek?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.