• 0

DGA & auto, alle kosten verrekenen via rekening-courant?

(aangepast)

Goedemorgen!

Allereerst: ik heb de afgelopen weken mijn best gedaan om een sluitend antwoord te vinden op mijn vraag, maar ben daar in niet geslaagd.

Ik ben DGA van mijn holding sinds maart dit jaar. Tot nu toe telkens 19 cent gefactureerd aan de werkmaatschappij en aan mijzelf onbelast uitbetaald.

Nu ben ik bezig met een financial lease contract voor een auto uit 2015. Aanschaf is 28.000,- en 8000,- aanbetaling, dus 20.000 gefinancierd. Maandlasten zijn 400 euro. Nu werd mij bij deze leasemaatschappij niet de optie geboden om prive mee te tekenen. De auto zou dus sowieso op naam van het bedrijf komen.

Is het desondanks mogelijk om deze auto niet op de balans te zetten, daarmee dus geen afschrijving en andere kosten ten laste van het bedrijf / winst te laten komen?

In deze situatie zou ik alle autokosten op mijn rekening-courant boeken, dus effectief prive betalen. Kan ik in dit geval (straks) 21 cent blijven uitkeren?

De nieuwwaarde is 100.000,- en bijtelling 25%. De werkelijke kosten zullen significant lager uitvallen dan de bijtelling. Het betreft een marge-auto. Ik heb vanzelfsprekend ongeveer berekend wat de lasten zullen zijn en die kan ik in beide situaties goed dragen, maar wil berekenen wat de voordeligste optie is, voor zover ik opties heb, e.e.a. afhankelijk van het aantal privekilometers.

Ik heb nog een vervolgvraag, maar die hangt af van de uitkomst van bovenstaande situatie.

Alvast hartelijk dank voor de tijd & moeite!

Geraadpleegd:

aangepast door RW_software

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 1
3 uur geleden, RW_software zei:

Is het desondanks mogelijk om deze auto niet op de balans te zetten, daarmee dus geen afschrijving en andere kosten ten laste van het bedrijf / winst te laten komen?

Dat mag, Hoewel ik dan er ook voor zou kiezen om de kosten privé te betalen en niet via de RC DGA. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dankjewel Joost voor het antwoord. Ik heb even moeten wachten tot alles gereed was, maar dit is de koers die ik zal volgen. Wel wordt de leasetermijn van de zakelijke rekening afgeschreven, evenals de verzekering en wegenbelasting. Hier heb ik weinig in te kiezen. Ik stort deze bedragen echter wel maandelijks terug vanuit prive. Dan loopt het wel via RC, maar ik zie niet hoe ik dat anders zou kunnen doen?

Omdat dit topic toch raakt aan het concept rekening-courant nog een semi-gerelateerde vraag:

Ik ben in 2020 getrouwd onder de toen geldende voorwaarden, dus beperkte gemeenschap van goederen. De holding is ruim daarna gestart. Geldt dan onderstaande onverminderd, d.w.z. ik mag voor 35k rood staan?

Dubbele limiet RC

Ik kan maar twee bronnen vinden en eigenlijk geen formele waarin dit wordt bevestigd of ontkracht.

Als dit toch een eigen topic verdient dan verplaats ik het vanzelfsprekend.

• 0
1 uur terug, RW_software zei:

Dan loopt het wel via RC, maar ik zie niet hoe ik dat anders zou kunnen doen?

Dat is prima

1 uur terug, RW_software zei:

Geldt dan onderstaande onverminderd, d.w.z. ik mag voor 35k rood staan?

Dubbele limiet RC

Tja, de goedkeuring spreekt over belanghebbende, bij gehuwden zijn dat er twee. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar