• 0

Activeren of niet? Afzonderlijke bedrijfsmiddelen of één geheel?

Ik begrijp dat in zijn algemeen als je een bedrijfsmiddel/inventaris aanschaft van onder de 450 euro je niet moet activeren en daar boven wel.

Op de site van de belastingdienst lees ik dat meeerdere kleine investeringen die samen één bedrijfsmiddel vormen, hierbij als één geheel tellen (bv computer, monitor, muis, toetsenbord).

 

Voor zover duidelijk. Maar nu heb ik een aankoop gedaan van 6 monitoren en 6 bureaus. De aankoopprijs was 100 euro per monitor en 200 euro per bureau (2e hands). Moet dit ge-activeerd worden of kan ik dit als 12 aparte bedrijfsmiddelen zien die allen onder de grens van 450 euro vallen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1
1 uur geleden, Martinnn zei:

Maar nu heb ik een aankoop gedaan van 6 monitoren en 6 bureaus. De aankoopprijs was 100 euro per monitor en 200 euro per bureau (2e hands). Moet dit ge-activeerd worden of kan ik dit als 12 aparte bedrijfsmiddelen zien die allen onder de grens van 450 euro vallen?

Zes bureaus zijn zes zelfstandige bedrijfsmiddelen en de waarde breng je in het jaar van aankoop geheel als kosten ten laste van de winst … geen afschrijving dus.

 

Zes monitoren zijn zes onzelfstandige bedrijfsmiddelen, en de waarde breng je in het jaar van aankoop geheel als kosten ten laste van de winst als je deze op zes of drie computers aansluit … geen afschrijving dus.

Zou je de monitoren op één computer aan willen sluiten, dan zou er sprake van één samengesteld bedrijfsmiddel, waarover afgeschreven dient te worden. Als dat het geval is dan zou het ook onder de investeringsaftrek vallen … mits je de drempelwaarde haalt.

 

Nu is het wel zo dat je over investeringen onder de 450 euro twee kanten op kunt.  Je mág het in één keer als kosten ten laste van de winst brengen (geen verplichting), maar je mág het ook als een langdurige investering zien, waarover je afschrijft (overigens ook geen verplichting).

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.