Martinnn

Junior
  • Aantal berichten

    20
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Land
    Nederland

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Eindhoven

Martinnn's trofeeën

  1. Ik begrijp dat in zijn algemeen als je een bedrijfsmiddel/inventaris aanschaft van onder de 450 euro je niet moet activeren en daar boven wel. Op de site van de belastingdienst lees ik dat meeerdere kleine investeringen die samen één bedrijfsmiddel vormen, hierbij als één geheel tellen (bv computer, monitor, muis, toetsenbord). Voor zover duidelijk. Maar nu heb ik een aankoop gedaan van 6 monitoren en 6 bureaus. De aankoopprijs was 100 euro per monitor en 200 euro per bureau (2e hands). Moet dit ge-activeerd worden of kan ik dit als 12 aparte bedrijfsmiddelen zien die allen onder de grens van 450 euro vallen?
  2. Ja, maar hoewel er in verschillende reacties wordt gerefereerd naar alsof er gewoon een product wordt afgenomen, is de situatie niet zo simpel. Dus ook "om een opdracht uit te voeren" dekt de situatie niet. We zetten een initiatief op dat de stichtingen graag gerealiseerd zien, niet alleen voor zichzelf maar voor de maatschappij. Mede daarom willen zij het financieel mogelijk maken. Zij zijn ook de doelgroep van het initiatief/product, c.q. potentiele gebruikers; zodat hun gratis gebruik van het product dat we ontwikkelen wel een belangrijke voorwaarde van de financiele bijdrage is.
  3. Wat nu bij de volgende (wat creatieve) constructie: Stichting leent het geld aan de BV en mag gebruik maken van het product. Maar stichting scheldt in de toekomst de lening kwijt als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Dan hoeft er geen btw betaald te worden?
  4. Dank voor de reacties! Heeft idd te maken met de dienst uit mijn email adres. Dat ze mogelijk deels btw-plichtig zijn, heb ik nog niet aan gedacht, dat ga ik uitzoeken. Het is niet zo dat het nu een traditionele afnemer relatie is. We gaan echt een samenwerking met elkaar aan om gezamenlijk het product te ontwikkelen, daarmee de wereld een stukje vooruit te helpen, de stichtingen zorgen voor het geld, het product is eigendom van de BV, en de stichtingen mogen het producten voor een periode gratis gebruiken. Zelf dacht ik nog aan een leningsconstructie: de stichtingen lenen het geld aan de BV. Maar donatieconstructie heeft de voorkeur.
  5. Hoi allemaal! Voor de ontwikkeling van een nieuw product zijn een aantal stichtingen waarschijnlijk bereid financiele middelen beschikbaar te stellen. Hier staat tegenover dat zij het product, wanneer dit er eenmaal is, een aantal jaren gratis mogen gebruiken (wezenlijke tegenprestatie, direct verbonden aan de betaling, zonder welke men niet mee zou doen). Nu begrijp ik dat omdat er een tegenprestatie is, de donatie in feite geen donatie meer is maar een betaling voor de tegenprestatie en dus met BTW belast (ik heb een BV). Dit is problematisch want de stichtingen krijgen deze BTW niet terug. Het is al lastig genoeg de stichtingen zover te krijgen financieel bij te dragen, en dit gaat het bedrag (onverwacht) voor hen verhogen. Is er een constructie mogelijk waarbij BTW wordt voorkomen en de tegenprestatie toch onderdeel van de constructie is?
  6. Ik kom dan op het volgende rekensommetje voor DGA/BV: Kosten bij prive-aanschaf: +/+ Aanschaffprijs incl btw +/+ Periodieke kosten incl btw (brandstof, onderhoud, verzekering, wegenbelasting) -/- Uitsparing Vpb en Dividend door doorberekening zakelijke kilometers ad 0,19 Kosten bij zakelijke aanschaf: +/+ Aanschaffprijs excl btw +/+ Periodieke kosten excl btw (brandstof, onderhoud, verzekering, wegenbelasting) -/- Uitsparing Vpb en Dividend bovenstaande kosten +/+ Extra IB door bijtelling obv cataloguswaarde (12% * bijtellings% * cataloguswaarde * IB-tarief) Volgens mij is het dan voor een DGA/BV ondernemer al snel voordelig de auto zakelijk aan te schaffen, terwijl voor een IB-ondernemer het al snel voordelig is de auto prive aan te schaffen. Voor een DGA/BV ondernemer lijkt het prive aanschaffen pas interessant te worden als de cataloguswaarde aanzienlijk hoger is dan de aanschafprijs (door de bijtelling die dan zwaar gaat wegen). @Joost: Hiermee bedoel je toch de bijtelling over de cataloguswaarde, niet? En niet nog een of andere btw-bijtelling?
  7. @Joost Ah, nu begrijp ik inderdaad waarom het IB-% wordt gebruikt in de sheet. Ik kan alleen niet ergens duidelijk op het forum vinden hoe het dan voor DGA/BV geregeld is. Verschillen met IB-ondernemer die ik tegenkom: - De 75% btw-regeling is alleen voor IB-ondernemers en dus niet voor DGA. - Wellicht is de btw-bijtelling prive dan ook alleen voor IB-ondernermers en niet voor DGA? - Kan de DGA (als je de auto ook prive rijdt maar zakelijk aanschaft) dan alle btw terugvorderen en alle kosten aftrekken? Ongeacht de verhouding zakelijk/prive gebruik? - Vervolgens is de enige bijtelling die van een percentage van de cataloguswaarde? Ik lees dat de regel dat de bijtelling niet meer kan zijn dan de werkelijke kosten, alleen voor IB-ondernemers geldt.
  8. Bedankt! Ik heb bij dat topic ook een vraag gesteld over die excel sheet.
  9. Heel handige tool! Ik hoopte er nog iets over te mogen vragen: Een voordeel van zakelijke aankoop is dat de kosten zakelijk zijn en daarmee de winst en dus de Vpb-aangifte verminderen (zou je hem prive aankopen dan kun je de kosten nergens vanaf trekken). Zit dit ook in de tool? In dit kader begrijp ik "Aftrek Winst" (cel C29) niet helemaal. De formule is: IB-tarief * (Totale netto kosten - Bijtelling). Ik begrijp het nadeel van de Bijtelling: deze verhoogt de IB aangifte. Maar het "voordeel" van Totale netto kosten is de verminderde Vpb die je hoeft te betalen (en dus niet in de IB-sfeer?). Ik snap dus niet waarom dit met het IB-tarief vermenigvuldigd wordt (het vermindert toch de IB niet?). Zou deze niet gewoon met het Vpb-tarief vermenigvuldigd moeten worden? Vervolgens moet dat zakelijke voordeel nog overgebracht worden naar prive, hetgeen gepaard gaat met loonbelasting of dividendbelasting en daarmee dus het voordeel van de zakelijke kosten weer minder groot maakt. Of maak ik het nu veel te moeilijk? (ik vind eigenlijk zelf van wel ;))
  10. Ik sta voor de keuze een auto prive of zakelijk aan te schaffen. Zoals ik hem begrijp: *Bij aankoop in prive: 75% van de btw krijg je zakelijk terug (maar niet over de btw op de aanschaf van de auto; alleen op brandstof/onderhoud) (niet per sé 75% maar naar verhouding zakelijk-prive gebruik). Zakelijk aftrekbaar is 0,19 euro per gereden zakelijke kilometer. *Bij aankoop zakelijk: Alle kosten, inclusief btw, zijn 100% aftrekbaar maar je krijgt zakelijk wel een btw-bijtelling en prive/IB een bijtelling voor de auto (obv nieuwwaarde en bij heel oude auto's obv dagwaarde). In tegenstelling tot aankoop in prive, houd je nu geen rekening met renteverlies. Om mijn keuze te maken, probeer ik het excel bestandje uit de column te gebruiken maar loop tegen 2 problemen aan. 1. Staat er geen fout in cel G30 en G42: Moet in deze formules B12 niet B13 zijn? 2. Om nu de keuze te maken tussen prive of zakelijk kopen, is het toch onvoldoende om de totale autokosten in beide scenario's te vergelijken? Ik bedoel, bij prive zou er nog rekening gehouden moeten worden met aftrek van IB Belastingvoordeel (Cel G16), de uitgespaarde Vpb-belasting (vpb-tarief*G26), en de terugontvangen BTW (G25). Terwijl bij zakelijke aanschaf er ook nog rekening gehouden moet worden met uitgespaarde Vpb (vpb-tarief*(G36-G30)). Ik vind het maar lastige materie en het zou mij niet verbazen als ik het helemaal verkeerd zie. Maar hoe kan ik vanuit de Excel sheet zien of aanschaf prive of zakelijk het voordeligste is?
  11. Het blijkt dat wij niet onder een CAO vallen. Het CNV vertelde mij dat er dan nog wel gewoon algemene richtlijnen van toepassing zijn. Deze zouden te vinden zijn op www.overheid.nl. Vooralsnog heb ik hier echter niet de gewenste informatie gevonden over het aantal vakantiedagen en of deze verplicht zijn in de arbeidsovereenkomst.
  12. Helaas is die specifiek voor architectenbureaus. Inmiddels heb ik wat rondgebeld en voor vragen over CAO's kun je het beste terecht bij het CNV en FNV (blijkbaar niet bij UWV of Ministerie SZW en werkgelegenheid). Inmiddels met hun gebeld en tot de volgende conclusie gekomen: Zij zouden ons indelen bij organisatie adviesbureaus (wij zijn feitelijk een praktisch marktonderzoeksbureau maar oke). En hiervoor is geen branche CAO. Conclusie: er is geen CAO van toepassing. Wel zijn er algemene richtlijnen van toepassing voor aantal vakantiedagen etc. Hiervoor moest ik op www.overheid.nl kijken. Mocht iemand zoiets hebben van "maar dat advies klopt niet", dan hoor ik het graag.
  13. Gebeld met de belastingtelefoon. Zij gaven te kennen dat wij onder de CAO "44 Zakelijk dienstverlening 2" vallen. Weet iemand waar ik deze CAO zou kunnen downloaden? Ik kan hem nergens vinden.
  14. Een vakantietoeslag van 8% over het bruto loon is verplicht in Nederland heb ik begrepen. Ik neem aan dat daarnaast ook het recht op een X aantal vakantiedagen een verplicht onderdeel van de arbeidsovereenkomst is? Maar wat is een redelijk aantal dagen? Ik ben momenteel een tijdelijk nulurencontract aan het opmaken voor een nieuwe medewerker.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.