• 0

Aanloopkosten verwerken in aangifte IB

Goedenavond,

 

Mijn belastingzaken regel ik volledig zelf, zo ook de IB aangifte van 2021. Na veel puzzelen dacht ik hem kloppend te hebben, maar nu toch een brief van de belastingdienst: "Pas uw restant persoonsgebonden aftrek aan in uw aangifte 2021, " De aangifte heb ik inmiddels gewijzigd, maar ik begin er ernstig aan te twijfelen of ik dat goed heb gedaan. Hopelijk kunnen jullie mij daar een antwoord op geven :)

 

Ik zal even kort uitleggen hoe het is begonnen;

- Op 1 november 2020 schreef ik mij in bij de kvk als keukenmonteur. Ik opende rond die datum ook een zakelijke rekening

- Ik had in 2020 nog geen inkomsten maar wel ca 5000 euro aan kosten voor mijn beginnende onderneming (gereedschap, betaald met mijn zakelijke rekening)

- Mijn IB aangifte van 2020 deed ik niet als ondernemer, dus de 5000 euro kosten heb ik ook niet ingevuld.

- In de IB aangifte van 2021 (die ik deed als ondernemer voor de IB) heb ik deze 5000 euro ingevuld bij: "Uitgaven die u vóór 2021 hebt gedaan"

 

Vervolgens kreeg ik dus bovenstaande brief. Ik snap inmiddels dat de persoonsgebonden aftrek volgens de belastingdienst niet van toepassing is, aangezien ik in de IB aangifte van 2020 niets heb ingevuld.

 

Ik heb nu de aangifte van 2021 als volgt gewijzigd;

- Ik heb "Uitgaven die u vóór 2021 hebt gedaan" gewijzigd van 5000 naar 0

- Ik heb "Totaal overige bedrijfskosten" verhoogd met 5000 euro

- Ik heb "Overige privéstortingen" verhoogd met 5000 euro, dit omdat de Fiscale winstberekening niet meer overeenkwam met de Winstberekening volgens Winst-en-verliesrekening.

 

Mijn brandende vraag luidt; heb ik de aangifte op de goede manier gewijzigd? Zo niet, hoe kan ik dit nu dan nog corrigeren?

 

Alvast bedankt!

 

 

 

 

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/74195-aanloopkosten-verwerken-in-aangifte-ib/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De belangrijkste vraag lijkt mij of een gedeelte van de 5.000,- eigenlijk niet geactiveerd had moeten worden (als vaste activa).

En eigenlijk had je - zeker in dat geval - ook in 2020 een balans moeten integreren in je aangifte (dus wél als ondernemer aangifte doen), met eventuele overlopende activa (de aanloopkosten), vaste activa (investeringen in gereedschap/apparatuur), de zakelijke bankrekening (het saldo) en ook de BTW vordering (want ik neem aan dat je BTW teruggevraagd had over het 4e kwartaal 2020).

 

Valt natuurlijk niet te zien zo, maar op zich kan het ook wel "goed gaan" met de aanpassingen zoals jij het al gedaan hebt (m.a.w.: het wordt door de bel.dienst overgenomen en verwerkt tot een aanslag).  

"What, me worry?"

  • 0
11 uur geleden, Daan789 zei:

Mijn IB aangifte van 2020 deed ik niet als ondernemer, dus de 5000 euro kosten heb ik ook niet ingevuld.

Waarom niet ?

11 uur geleden, Daan789 zei:

november 2020 schreef ik mij in bij de kvk als keukenmonteur. Ik opende rond die datum ook een zakelijke rekening

Ondernemer dus, waarbij het niet uitmaakt of je nu wel of geen inkomsten hebt gehad.

 

11 uur geleden, Daan789 zei:

Ik snap inmiddels dat de persoonsgebonden aftrek volgens de belastingdienst niet van toepassing is, aangezien ik in de IB aangifte van 2020 niets heb ingevuld.

Is dat zo ?

 

voor meer informatie:

Persoonsgebonden aftrek

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/aftrekposten/persoonsgebonden-aftrek/

 

Restant persoonsgebonden aftrek vorige jaren
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/aftrekposten/persoonsgebonden-aftrek/restant_persoonsgebonden_aftrek/restant_persoonsgebonden_aftrek_vorige_jaren

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

  • 0

Bedankt voor de reacties. De 5000 euro bestond uit aankopen van minder dan 450 euro, dus als ik het goed heb hoefden deze niet geactiveerd te worden.

 

De reden dat ik geen balans etc heb opgevoerd is de vraag van de belastingdienst; "bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting?" In mijn ogen was ik dat niet in 2020, want ik had nog geeneens inkomsten in dat jaar. Bij deze vraag heb ik dus nee ingevuld, en dan komt er geen optie om balans etc in te vullen.

 

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    9 leden, 70 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.