• 0

Omzetten eenmanszaak naar BV in Griekenland: iemand ervaring mee?

Om over een tijdje ons kleinschalige toeristische resort op Kreta netjes te kunnen verkopen, willen we deze eenmanszaak (= grond, gebouwen, inventaris, merkwaarde etc.) eerst omzetten naar een PLC ('BV') in Griekenland), óf omvormen tot een werkmaatschappij-BV van mijn bestaande Nederlandse Holding BV. Heeft hier iemand ervaring met zo'n transitie, en zicht op de belangrijkste juridische en fiscale aspecten in NL en GR van a) de omzetting en b) de uiteindelijk verkoop van de PLC/BV?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Marcus,

 

Dat kan helemaal niet. Als je een BV wilt opzetten moet je gewoon een heel nieuw bedrijf oprichten.
Je kan geen eenmanszaak omzetten naar een BV, omdat een BV heel anders in elkaar zit.

 

Wie heeft jouw dit allemaal verteld over de transitie, dat klopt niet.
Ik heb het ook nagevraagd bij mijn vriendinnetje (met wie ik ook zaken doe) over jouw probleem en die zegt hetzelfde.

Gewoon naam bedenken en BV oprichten, heb je startkapitaal ?

 

Vraag maar als je advies nodig heb.
Groetjes,

Lara ;)

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Lara van Gogh zei:

Gewoon naam bedenken en BV oprichten, heb je startkapitaal ?

 

Lees de vraag eens goed.

 

52 minuten geleden, MarcusAMS zei:

Om over een tijdje ons kleinschalige toeristische resort op Kreta netjes te kunnen verkopen

 

Dat kapitaal is nu onderdeel van een eenmanszaak en zal worden overgeheveld naar (ingebracht in) een nog op te richten rechtspersoon om als aparte eenheid verkocht te kunnen worden door middel van een aandelentransactie.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

U

1 minuut geleden, TwaBla zei:

 

Lees de vraag eens goed.

 

 

Dat kapitaal is nu onderdeel van een eenmanszaak en zal worden overgeheveld naar (ingebracht in) een nog op te richten rechtspersoon om als aparte eenheid verkocht te kunnen worden door middel van een aandelentransactie.

Uhh is het wel mogelijk om van een eenmanszaak naar BV te zetten
Mij is iets anders verteld, volgens mij niet TwaBla.

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Lara van Gogh zei:

Uhh is het wel mogelijk om van een eenmanszaak naar BV te zetten

 

Dat gebeurt ook niet. Er wordt een rechtspersoon opgericht en daarna wordt het bezit van de persoon (eenmanszaak) ahw verkocht aan de rechtspersoon in ruil voor geld of aandelen.

 

Zo ongeveer. Daar zitten uiteraard juridische en fiscale ogen en haken aan. :face-with-monocle:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, TwaBla zei:

 

Dat gebeurt ook niet. Er wordt een rechtspersoon opgericht en daarna wordt het bezit van de persoon (eenmanszaak) ahw verkocht aan de rechtspersoon in ruil voor geld of aandelen.

 

Zo ongeveer. Daar zitten uiteraard juridische en fiscale ogen en haken aan. :face-with-monocle:

Pfff omslachtig allemaal. Ik zou gewoon nieuw beginnen met een BV als ik Marcus was.

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Lees de vraag eens goed.

 

 

Dat kapitaal is nu onderdeel van een eenmanszaak en zal worden overgeheveld naar (ingebracht in) een nog op te richten rechtspersoon om als aparte eenheid verkocht te kunnen worden door middel van een aandelentransactie.

Klopt. En dan gaat het mij dus om het in kaart brengen van die 'ogen en haken'.... :) Uiteraard via adviseurs in NL en GR, maar ervaringsdeskundigheid is altijd ook waardevol!

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Lara van Gogh zei:

Je kan geen eenmanszaak omzetten naar een BV, omdat een BV heel anders in elkaar zit.

Oef Lara, zo stellig en zo ontzettend fout. Er zijn zelfs drie methodes (ruisend, geruisloos, verkoop) om van een eenmanszaak over te gaan naar een BV.

 

MarcusAMS wat niet kan is de omzetting in een vennootschap naar buitenlands recht die in het buitenland gevestigd is.

 

Wat ik nog niet helemaal volg, is waarom je zegt dat er een eenmanszaak is, twijfel het resort in Griekenland ligt. Dat impliceert dat de onderneming daar gedreven wordt, en dus ook daar belastingplichtig is.

 

Kun je iets meer zeggen over hoe het in elkaar steekt nu?

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
19 uur geleden, TwaBla zei:

 

Lees de vraag eens goed.

 

 

Dat kapitaal is nu onderdeel van een eenmanszaak en zal worden overgeheveld naar (ingebracht in) een nog op te richten rechtspersoon om als aparte eenheid verkocht te kunnen worden door middel van een aandelentransactie.

Klopt. En dan gaat het mij dus om het in kaart brengen van die 'ogen en haken'.... :) Uiteraard via adviseurs in NL en GR, maar ervaringsdeskundigheid is altijd ook waardevol!

 

 

Joost , hier nog even op een rij.

- ik heb een Griekse eenmanszaak op mijn naam, dwz. in Griekenland opgericht, gevestigd en belastingplichtig, waarin we een klein toeristisch bedrijf runnen sinds 2014. Hierin zit land, gebouwen, inventaris, merknaam, klantenbestand, goodwill etc..

- los daarvan heb ik sinds 1998 een holding-BV in Nederland (ben daar enig aandeelhouder van; er hing voorheen een dochter-BV in NL onder maar die onderneming heb ik een tijdje terug verkocht)

- idee is om in NL een nieuwe werkmaatschappij onder die holding-BV in NL op te zetten

- mogelijk is vervolgens nodig om daar dan een branche/vestiging in Griekenland van te openen

- en vervolgens die Griekse eenmanszaak geruisloos naar die werkmaatschappij over te laten gaan

- en na x jaar die werkmaatschappij te verkopen als we ooit met het toeristisch bedrijf willen stoppen

 

Reden van deze exit-strategie is dat Griekse corporate en fiscale wetgeving erg complex is bij dit soort dingen, en het aldaar verkopen van een eenmanszaak nogal ongunstig voor zowel verkoper als koper.

aangepast door MarcusAMS
aanvulling
Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Marcus,

 

Je kunt bij de volstorting van aandelen in je nieuwe NL werkmaatschappij uiteraard de waarde van je Griekse eenmanszaak gebruiken. Dat is gewoon aan storting in natura. Maar:

 

- de NL notaris zal erg kritisch zijn op de waardering die je geeft aan je Griekse bezittingen. De notaris moet voor zichzelf ook een redelijk beeld hebben van hetgeen jij inbrengt als storting op de aandelen in natura, zowel qua waarde als qua bewijs van feitelijk eigendom.

- dat zegt niks over de belastingheffing in Griekenland. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat Griekenland geen belasting heft als jij jouw Griekse onderneming inbrengt in een NL BV;

- de activiteiten van die NL BV liggen vervolgens nog steeds in Griekenland, dus ergens is het ook te verwachten dat Griekenland op grond van het vestigingsplaatsbeginsel de heffing (ook al is het een NL BV) naar zich toetrekt. Zie o.a. artikel 5 van het verdrag met Griekenland

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    16 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.