• 0

Zakelijke auto na 5 jaar afschrijving restwaarde ?

(aangepast)

Beste leden,

 

Mijn zakelijke auto is bijna 5 jaar oud en hierover heb ik paar vragen.

 

Situatie

- februari 2018 elektrische auto aangeschaft +/- E80.000

- Gebruik prive & zakelijk (4% bijtelling)

- Auto wordt jaarlijks afgeschreven en restwaarde is 25.000 ex. BTW

- Ik wil nog 2 jaar in deze auto blijven rijden

 

Vragen

1. Hoe zit met afschrijving na 5 jaar? Klopt het dat ik geen afschrijving meer hebt en dat de restwaarde blijft staan?

2. Na 5 jaar geldt 22% als bijtelling. De autokosten zullen lager zijn dan 22% en dus is de bijtelling gelijk aan de totale autokosten.

Wat als ik mijn auto na 1 jaar verkoopt en de verkoopwaarde is veel lager dan de restwaarde? Wordt dit boekverlies ook meegeteld bij de totale autokosten? En wat in het geval van boekwinst?

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
13 minuten geleden, mvgr zei:

1. Hoe zit met afschrijving na 5 jaar? Klopt het dat ik geen afschrijving meer hebt en dat de restwaarde blijft staan?

 

Als de boekwaarde gelijk of lager is dan wat de auto nu (of over 2 jaar) waard is dan kun je niet meer afschrijven. Maar verder is de enige beperking die op afschrijving geldt dat je max 20% van de aanschafwaarde per jaar mag afschrijven.

 

Maar als jij in 2018 had geweten dat je de auto 7 jaar wil gebruiken had je ook de afschrijving tot restwaarde mogen spreiden over 7 jaar.

 

15 minuten geleden, mvgr zei:

Wat als ik mijn auto na 1 jaar verkoopt en de verkoopwaarde is veel lager dan de restwaarde? Wordt dit boekverlies ook meegeteld bij de totale autokosten? En wat in het geval van boekwinst?

 

Ja bij verkoop wordt altijd het verschil tussen boekwaarde en verkoopopbrengst als resultaat genomen of je hem nu voor meer of minder dan de boekwaarde verkoopt maakt niet uit.

 

En als jij verwacht dat de auto over 1 jaar nog 15.000 euro waard is en de auto nu voor 25.000 euro in de boeken staat dan mag je dit jaar ook nog gewoon afschrijven. (volgens dezelfde methode/bedrag als vorige 5 jaar)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.