• 0

Oninbare vorderingen

Na zoeken op zowel internet als in het forum heb ik helaas geen eenduidig antwoord kunen vinden op de volgende vraag:

 

Hoe kun je het beste een niet betaalde factuur boeken?

 

Ik heb twee opties gevonden die allebei vragen oproepen:

1. Boek het factuurbedrag ex. BTW als kosten op de jaarrekening - daarmee verlaag je alleen je belastbaar inkomen, en compenseer je dus niet het volledige factuurbedrag, en moet je ook nog de BTW apart compenseren

2. Schrijf een correctiefactuur voor hetzelfde bedrag - dat compenseert zowel het factuurbedrag als de BTW, maar wat te doen als bijvoorbeeld volgend jaar de factuur alsnog betaald wordt?

 

Hoe doen jullie dit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Uit de helpfunctie van mijn boekhoudpakket haal ik het volgende:

 

Je hebt een rekening nodig voor gemiste omzet (op je V&W-rekening) en een rekening voor de niet ontvangen BTW (dit is een balansrekening).

 

Op het moment dat je een factuur afboekt, zie het er bijvoorbeeld als volgt uit:

Debiteuren € 119,00 credit

Oninbare omzet € 100,00 debet

Te vorderen oninbare BTW € 19,00 debet.

 

Mocht de klant alsnog betalen, dan zou ik deze boeking ongedaan maken en de betaling alsnog opvoeren.

www.chainsupport.nl

 

stippel je eigen loopbaan uit, voordat iemand anders dat doet....

Link naar reactie
  • 0

OK, daar heb ik al iets aan, alleen gebruik ik Excel in plaats van een boekhoud pakket. Ik werk dus eigenlijk alleen met een lijst van facturen met bijbehorende BTW en dergelijke, en een jaarrekening.

 

Trouwens, zou jouw voorbeeld van alsnog betalen wel werken als, zoals ik noemde, de factuur pas volgend jaar betaald wordt, dus als dit boekjaar al is afgesloten?

Link naar reactie
  • 0

Hoi, je zou bij wijze van spreken in dit jaar in je Excel - spreadsheet de regel waarin de desbetreffende factuur staat, kunnen kopiëren naar een nieuwe regel, waarin alle bedragen dan negatief worden gemaakt (bijv. 1000 Euro omzet wordt dan -1000 Euro). Dan komen die twee regels per saldo in dit jaar dus op 0 uit.

 

Als de klant in 2006 of later alsnog betaalt, kopieer je vervolgens de originele regel uit 2005 en voeg die in het 2006-spreadsheet weer in (zodat bijv. de 1000 Euro omzet dan uiteindelijk terecht komt in het jaar waarin de klant betaalt).

 

Dit is denk ik de meest praktische oplossing voor jou.

 

Groet,

gert jan smit

Link naar reactie
  • 0

is inderdaad wel een mooie oplossing, je maakt daardoor ook nog eens inzichtelijk in de exploitatiebegroting aan welk bedrag je in totaal aan oninbare vorderingen had, wat dus misgelopen omzet is.

 

Maar dan moet je wel voldoen aan de eisen van een oninbare vordering voor de belastingdienst toch (nog even opzoeken). Want feitelijk boek je een post af die bij de klant nog altijd in de boekhouding staat en dat zal de belastingdienst niet leuk vinden aangezien er dan BTW misloopt (jij boekt hem af en de klant trekt hem ook af in het geval van een zakelijke partij bv)

 

Is dat iets om nog rekening mee te houden?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Nee, de klant trekt hem niet af want hij betaalt hem niet.

tussen niet betalen en niet boeken zit nog wel een verschil natuurlijk.

 

Eigenlijk verlangt de belastingdienst wel wat meer;

"Verzoekt u om een bijzondere teruggaaf wegens een oninbare vordering, dan moet u hiervoor per afzonderlijke brief een verzoek indienen bij belastingkantoor waar u onder valt.

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-105.html"

 

Daarom reik ik dus altijd een creditnota uit aan de wanbetalers waar ik niet achteraan ga, dan heb ik het in ieder geval goed gedaan.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Credit nota maken en btw terugvragen. Eigenlijk moet je die nota naar je klant sturen, maar dat gaat natuurlijk mis (wij hebben daar een speciale fax voor die snippertjes maakt 8)).

 

Je klant heeft de factuur waarscheinlijk niet ingeboekt, dus die kredit nota heeft hij ook niet nodig. Jij krijgt de vooruitbetaalde btw retour maar je blijft je klant belagen voor betaling. Kom het uiteindelijk tot betaling, dan maak je een nieuwe factuur aan.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

De belastingdienst wil inderdaad - zo is de regel - dat je apart met een brief de BTW terugvraagt op niet-inbare vorderingen. Doel hiervan is dat de Belastingdienst kan beoordelen dat de vordering inderdaad niet-inbaar is, bijvoorbeeld aan te tonen met correspondentie, incassobureau of gerechtelijke uitspraak of faillissement etc. Dan moet je dus wel eerst door dat hele traject zijn gegaan.

 

Nou, heel gedoe natuurlijk. Dus wat kun je doen, je maakt gewoon een creditnota en die stop je in je boekhouding, dat is een praktische manier om de BTW terug te vragen, hoewel dus niet in overeeneenstemming met de formele regel. Mijn praktische oplossing is uiteraard ook niet in overeenstemming met de formele regel, dat had ik misschien beter voor de volledigheid erbij kunnen zetten. Maar goed, als je dan die creditnota niet opstuurt naar de klant (je verscheurt hem gewoon en je hebt een kopie in de boekhouding), dan weet de klant niet dat je een creditnota hebt gemaakt en jij hebt toch een creditnota. Probleem ook opgelost.

 

Als de klant alsnog betaalt in hetzelfde boekjaar, verscheur je gewoon je kopie creditnota ook. Als de klant betaalt in een volgend boekjaar, moet je een nieuwe factuur maken.

 

Maar goed, even los van die creditnota-toestand, ik zou dat zelf niet op die manier doen. Dan kun je beter gewoon de formele regels volgen en het helemaal goed en netjes doen.

Als ik even voortborduur op mijn praktische oplossing, dan zou er een keer een belastingcontroleur kunnen langskomen, die ziet dan die gekopieerde regel in je spreadsheet. OK zeg je dan, die klant die wilde niet betalen en dan laat je alsnog alle correspondentie zien etc. en dan toon je alsnog aan dat de klant niet heeft betaald. Niet formeel correct, maar in de praktijk is het resultaat hetzelfde.

 

Deze discussie is ook een beetje afhankelijk van het bedrag waarom het gaat, is het weinig dan is de kans ook klein dat je gecorrigeerd wordt, en als je gecorrigeerd wordt, is het een gering bedrag. Dus weinig risico. Is het bedrag groter, dan zou je denk ik meer moeite doen om je geld te incasseren, dan zou je ook echt een dossier opbouwen, wat je dan weer aan de Belastingdienst kan laten zien, zodat je weer goed kan aantonen waarom je de BTW hebt teruggeboekt. Eindresultaat weer hetzelfde.

 

Het is misschien niet helemaal zuiver op de graat, maar ik ben af en toe een beetje flexibel als in de praktijk het eindresultaat maar gelijk(waardig) is aan het resultaat als je de formele weg had gevolgd. Dan vind ik dat ik ook economisch efficiënt moet opereren.

 

Overigens, voor de inkomstenbelasting heb je dit risico niet. Als een klant niet wil betalen, dan mag je een voorziening treffen ten laste van het resultaat. Dat komt in de praktijk ook weer op hetzelfde neer als de omzet tegenboeken.

 

Zo nu ben ik toch iets vollediger geweest, en je ziet het is gelijk een heel verhaal.

 

Best,

gert jan smit

Link naar reactie
  • 0

Toch zonde geld , de bastard >:(

 

Kan hij niet betalen, of wil hij niet betalen? Zo'n forum als dit zou wel geschikt zijn om wanbetalers in een lijst op te nemen. Kunnen we allemaal zien wie een beetje voor de vuist weg lekker loopt te bestellen.

 

Anyway, we moeten dit draadje maar sluiten. Zo'n onderwerp als dit verdient niet teveel tijd en aandacht. Alleen positieve dingen tellen.

 

:)

gert jan smit

Link naar reactie
  • 0

Is dat het BTW bedrag of het factuurbedrag? Als dat het factuurbedrag is, dan is dit voor mij categorie lml (laat maar lopen).

 

Hmm, wij hebben voor aanzienlijk minder klanten voor de rechter gedaagd.

 

Afspraak is afspraak. Als je geleverd hebt moet er betaald worden. Als de betaling bewust getraineerd wordt, dan ga je tot het gaatje. Kwestie van princiepe. Een ondernemer laat niet met zich dollen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Hmm, wij hebben voor aanzienlijk minder klanten voor de rechter gedaagd.

 

Tsja - dit is dezelfde persoon/factuur als waar ik een tijd geleden een draadje over geopend heb. Zoals gezegd - zijn inboedel is al weg, en belastingdienst is nog niet klaar met hem. Procederen lijkt me daarom zinloos.

 

Dan kan ik beter het geheel administratief in orde brengen en hopen dat hij uiteindelijk toch nog zal betalen als hij zijn huis verkocht heeft, ook al kan dat nog wel even duren...

Link naar reactie
  • 0

Ik zou geen andere gedupeerden weten (te vinden), en ja, het is een eenmanszaak.

 

Dan zou ik toch een zaak aanspannen en het op de ondernemer persoonlijk verhalen. Een beslag op zijn huis doet meestal wonderen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ja, zet je Sherlock pet op en zoek het uit. Je moet vooral bankrekeningnummers hebben om beslag te kunnen leggen. Alle faillisementen staan in een register. Eigendom van O.G. staat geregistreerd bij het kadaster.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 41 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.