• 0

Etsy boekhoud constructie correct?

(aangepast)

Ik verkoop digitale producten op Etsy en nu de eerste maand om is wil ik deze verwerken in mijn boekhouding.

 

Ik zat te denken om Etsy aan te maken als rekening in mijn boekhoudprogramma. Dan elke maand de opbrengsten inboeken op de Etsy rekening en hiervoor een factuur aanmaken i.v.m. de verlegde btw. Dan de kosten van Etsy als uitgave op deze rekening. Als laatste een interne overboeking van de Etsy rekening naar mijn zakelijke rekening zodra Etsy mij een uitbetaling doet.

 

Is dit een goede manier? Of zou er een betere manier zijn.

 

Ik dacht aan deze constructie omdat ik aantal dagen geleden bijvoorbeeld een bedrag heb ontvangen van Etsy en dit komt niet overeen met de maandelijkse opbrengsten.

 

aangepast door sander86
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

"Fictieve interne facturen" slaan nergens op. 

 

Probeer een deugdelijk document te downloaden van Etsy waaruit blijkt welke transacties er zijn geweest. Dat is veel beter.

Want er is aansluiting tussen jouw verkopen, datgene Etsy inhouden (commissie of kosten) en wat je uiteindelijk op je rekening bijgeschreven krijgt.

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
50 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

 

"Fictieve interne facturen" slaan nergens op. 

 

Probeer een deugdelijk document te downloaden van Etsy waaruit blijkt welke transacties er zijn geweest. Dat is veel beter.

Want er is aansluiting tussen jouw verkopen, datgene Etsy inhouden (commissie of kosten) en wat je uiteindelijk op je rekening bijgeschreven krijgt.

 

 

Met een fictieve factuur bedoel ik een factuur die ik wel opstel maar niet verstuur. Etsy wil namelijk geen facturen ontvangen maar die moet ik wel maken i.v.m. verlegde btw.

De data haal ik inderdaad uit een export bestand. Maar die gaan over een hele maand. De uitbetalingen gaan niet over een hele maand. Die lopen dus niet gelijk met het saldo op Etsy.

 

Vandaar mijn vraag of bovenstaande constructie handig is.

 

Hoe zou jij het doen?

aangepast door sander86
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, sander86 zei:

Met een fictieve factuur bedoel ik een factuur die ik wel opstel maar niet verstuur.

 

Dat is dus: een fictieve factuur...

Totale onzin.

 

Je moet de BTW juist in je administratie en in je aangiften verwerken, zonder "fictieve dingen".

 

Het is ook wel eens zo (maar dat geldt in jouw geval ongetwijfeld niet) dat het handig kan zijn om een "interne factuur" te maken zodat je andere systemen (voorraad, debiteuren e.d.) dan ook kloppen.

Maar om de BTW goed te verantwoorden slaat het nergens op.

 

Gewoon een 'download' gebruiken dus (zei ik overigens al).

 

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

De factuur daar gaat mijn vraag niet over, vergeet die maar.

 

Dat ik een "download" moet gebruiken snap ik ook wel. Dat was de vraag ook niet.

 

"Fictieve interne facturen" is leuk bedacht maar je haalt 2 dingen door elkaar heen. Met een interne overboeking bedoel ik gewoon een kruispost. Misschien zegt dat je wel iets.

 

Een kruispost dus tussen de Etsy rekening en mijn zakelijke bankrekening in mijn boekhouding. En daar ging mijn vraag wél over :)

 

Samengevat:

 

Een rekening aanmaken in de boekhouding voor Etsy naast mijn andere rekeningen zoals de bankrekening.

 

Omdat de rapporten van Etsy over een hele maand gaan kan ik dan de verdiensten en kosten bijhouden op die rekening. En als er dan een uitbetaling is van Etsy, die als kruispost verwerken naar mijn bankrekening.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hi Sander,

Going to answer in English, hope that's ok :)

I'm planning to open an Etsy shop for digital products as well!

My plan to deal with the challenge you described is the following:

 

e.g. sell 100 eur, fees 20 eur, but etsy bank deposit of only 70 eur instead of 80

 

- register the full revenue of 100 eur as: debit accounts receivable, credit revenues

- register the 20 eur fees as: credit accounts payable, debit expenses

- register the 70 eur cash payment that Etsy processed as: 70 debit cash, 20 debit accounts payable, 90 credit accounts receivable

 

So at the end of the month you'll have:

 

Assets = 80:

Cash 70

Accounts Receivable 10

 

Liabilities = 0:

Accounts Payable 0

 

Equity = 80 (Profit & Loss Result):

Revenues 100

Expenses -20

 

Hope this helps,

Monica

 

(for context: I am not a chartered accountant, but I have an educational background in the field, and work in management accounting for a large corporate firm)

 

aangepast door mnq925
Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Ondernemeneer zei:

Maar Etsy genereert toch ook gewoon een factuur, wanneer zij jou uitbetalen? Dit is exact het document die jij weer dient op te nemen in je administratie. Je hoeft het niet ingewikkelder te maken dan het is toch?

 

Werkt niet helemaal zo. Voor de administratie is een Sales export te genereren. Deze is goed te gebruiken voor de administratie.

 

Fictieve facturen zijn verder niet nodig (en moeilijker maken dan het is ook niet).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.