• 0

Kennis verkopen: adviesuren doorberekenen?

(aangepast)

Beste Forumleden,

Ik ben 42 en werk nu ruim 5 jaar in mijn eenmanszaak. Ik ben begonnen met uurtje factuurtje bij kleine opdrachtgevers. Momenteel zet ik het meeste om bij particulieren met het leveren en installeren van elektra. Ik heb tot nu toe een leuke groep klanten mogen helpen.

Af en toe doe ik voor leveranciers van de grote installaties alles aansluiten. En steeds meer word ik gevraagd om 'mee te denken". En dat is meestal het moment waar ik het gevoel krijg dat ze vooral mijn kennis willen. Daar maken ze verder ook geen geheim van. Maar spullen leveren is er nooit bij want alles is al besteld. Het moet alleen nog "aan elkaar geknoopt worden".

Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen zoek het zelf maar uit. Ik focus mij op de particuliere klanten. Maar het merendeel van de particuliere klanten is steeds meer van hetzelfde. Ik ken mezelf een beetje inmiddels. Dit gaat ooit vervelen. En die grote projecten zijn toch technisch interessanter, daar is nog zo veel te meer te doen.

Maar wat ga je factureren om mee te denken? Ik heb het gevoel dat ik nu i.p.v. uurtjes duizendjes zou moeten factureren. Waar het meestal om draait doe ik met potlood in een uurtje op een a4tje. Het lijkt zo vanzelfsprekend maar voor de mensen die bij de opdrachtgever is het niet zo als ik hun vragen hoor. Hoe krijg ik dit naar een higherlevel?

Misschien zijn er onder jullie die deze situatie kennen. Graag hoor ik ideeën en wellicht methodieken van anderen hierover. Alvast bedankt

Christoffel

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 2

Beste Christoffel,

Jouw gevoel is waarschijnlijk erop gebaseerd dat je denkt in het leveren van een product i.e., bruto omzet en niet in het geven van een advies, maar bedenk dan eens wat procentueel jouw marge daarop uiteindelijk is.

Voorbeeld: Jij levert en installeert een installatie met een prijs 100 ex. btw dan zou ik me kunnen voorstellen dat jouw marge i.e, verdiensten uiteindelijk onder de streep 10 ex. btw is. Bij het geven van een advies, als je het bedrijfseconomisch goed doet, is jouw marge 90-95. Valt het kwartje?!

Ik ben adviseur en het boek waar ik erg veel aan heb gehad toen ik mijn adviespraktijk wilde gaan opzetten is het boek 'Consulting For Dummies'. Daarin worden onder andere meerdere methodieken beschreven om je uurtarief te bepalen.

Zelf heb ik de 'rule of thirds' destijds toegepast. Uurtarief als werknemer vermeld op mijn laatste loonstrook maal drie. Daarnaast is het zo dat klanten een premie willen betalen voor de beste consultant en die ligt tussen de 20-30%. (uurtarief * 3) plus 20-30% = jouw uurtarief als consultant.

Vanuit jouw marge 10 bij het leveren van een installatie beredeneert dan is de rekensom bijvoorbeeld: Marge delen door je uren en dat maal 3 plus 20-30%. Ik kan me voorstellen dat je nu al een uurtarief hanteert en rekent voor installatiewerk, dat bedrag kun je natuurlijk ook gebruiken.

Daarnaast zou ik je advieswerk verrichten op basis van een goede opdrachtovereenkomst en hanteer de leveringsvoorwaarden DNR. Ga alsjeblieft niet je leveringsvoorwaarden voor je installatiewerk gebruiken! Qua contract kan je bijvoorbeeld terecht bij MKBrecht en als je met hen in zee gaat geef expliciet aan dat je de DNR gaat hanteren, want dit zal je beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar ook van je vragen en vaak eisen.

Succes!

Met vriendelijke groet,

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

• 1

Het advies van Jeroen lijkt me fantastisch. Ik had hetzelfde idee, in plaats van een uurtarief een "product" of een standaard dienst om een ontwerp op te leveren. Wellicht zou het iets mooier mogen zijn dan een potloodschets op een A4'tje en kost het je dan iets meer tijd, maar aan de andere kant zou je daar rustig een aardig bedrag voor kunnen vragen.

Het voordeel, als iemand je vraagt om te helpen met zo'n ontwerp, kun je altijd antwoorden dat je daar een standaard dienst met een standaard prijs voor hebt :). 

• 2
13 uur geleden, Christoffel zei:

Waar het meestal om draait doe ik met potlood in een uurtje op een a4tje. Het lijkt zo vanzelfsprekend maar voor de mensen die bij de opdrachtgever is het niet zo als ik hun vragen hoor. Hoe krijg ik dit naar een higherlevel?

Dat klinkt als een kans. Particulieren betalen niet graag voor advies, willen graag voor een dubbeltje op de eerste rang en kunnen de btw niet terugvragen. De zakelijke markt wil ontzorgt worden, daar meestal ook voor betalen, plus dat ze de btw kunnen terugvragen. Daar zit een interessante zakelijke markt, naast de particuliere installatie business. 

Kijk eens of je zo'n potloodtekening digitaal kunt (laten) uitwerken tot een mooi adviesrapportje met logo en al. Met een uurtje tekenen, een uur of twee netjes uitwerken, ziet dat er al snel uit als een dag werk. Als die leveranciers van de grote installaties daar dan ook een dag werk voor willen betalen (zeg 8 keer 75 euro ex btw), dan heb je toch een aardig business model. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0
(aangepast)
25 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

....

Kijk eens of je zo'n potloodtekening digitaal kunt (laten) uitwerken tot een mooi adviesrapportje met logo en al. Met een uurtje tekenen, een uur of twee netjes uitwerken, ziet dat er al snel uit als een dag werk. Als die leveranciers van de grote installaties daar dan ook een dag werk voor willen betalen (zeg 8 keer 75 euro ex btw), dan heb je toch een aardig business model. 

Ron,

Het uurtarief van een zzp-elektricien zit tussen de €35-€45 (incl. btw) per uur. Dus dan is €75 op basis van de 'rule of thirds' plus een premie (te) goedkoop. Men heeft Christoffel nodig voor het ontwerp en niet andersom.

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

• 0
1 uur terug, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

Dus dan is €75 op basis van de 'rule of thirds' plus een premie (te) goedkoop.

De regel ging uit van uurloon als werknemer schreef je, niet van uurtarief als ondernemer. Maar hoe dan ook, het genoemde tarief was slechts een voorbeeld. Merk op dat ik uiteindelijk 600 euro voorreken voor maar 3 uur werk, dat is effectief zelfs 200 euro per uur... Noem dat maar goedkoop. Kortom, mijn punt is een tastbaar product te maken van het advies en te kijken hoeveel de klant daar voor over heeft. Hoe je dat terugrekent naar een aantal uren en uurtarief is een kwestie van psychologie.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0
(aangepast)

Beste Jeroen, Ron en Mark,

Bedankt voor jullie uitvoerige reacties.  Ten eerste dat van DNR was mij niet bekend dus daar kan ik meteen mee aan de slag!

Wat betreft de prijsstellingen krijg ik wel een gevoel van rond de 1000 per dag. Ik heb wat projecten teruggerekend door de som van de marge op materialen en de omzet uit de gecalculeerde uren te delen door het aantal werkelijke uren. Daar komt ongeveer 60 euro uit. Dus dat is het bedrag wat ik theoretisch zou verdienen als ik de klus zou doen die zij nu willen doen met mijn hulp. Als ik per uur ingehuurd word reken ik ook 45 euro.

60x3 is 180 en x 8 uur op een dag is 1440 euro.  1500 euro voor een calculatie afgerond. Dus nu denk ik verder dat is geloof ik ook ongeveer wat een incompany training per dag kost zag ik.

Dus ik kan er nog twee dagen aan vast plakken.  1 dag theorie calculeren, dag 2 praktijk metingen (hier heb ik mobiele spullen voor)  en dag 3 de projectcasus doornemen en bereken. op een geven moment kunnen ze het zelf en komen er weer nieuwe technieken voor vervolg.

De irritatie die ik steeds heb als ik door het bedrijfsleven gevraagd word hun te helpen is dat zij het allemaal maar verkopen zonder dat ze snappen hoe het moet. Misschien ben ik hier een beetje een gefrustreerde techneut. Ik snap het ook wel,.. wie de klant heeft bepaald nu eenmaal.

Mede door jullie input kan ik dit gaan zie als een kans ipv een frustratie!

aangepast door Christoffel
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar