• 0

Inkomsten Belasting 2023 [ondernemersinkomen en zelfstandigenaftrek]

(aangepast)

Beste,

 

Dit is mijn eerste jaar ondernemen. Nu ben ik bezig met de som van mijn inkomsten belasting en ik had hier wat hulp bij nodig. Mijn vraag is als volgt:

 

Gegevens:

Inkomsten: 11561,94
Uitgaven: 5000,37

 

Som:

€11561,94 (inkomsten) - €5000,37 (uitgaven) = €6561,57 (bedrag1)
€6561,57 (bedrag1) - 40% (deze 40% komt namelijk van deze pagina https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/verandering_inkomstenbelasting_vorige_jaren/veranderingen-inkomstenbelasting-2022/ondernemersaftrek-2022/zelfstandigenaftrek-2022 ) = €2624,63 (bedrag2)
€2624,63 (bedrag2) * 37,07% (inkomsten belasting) = €972,72

 

Daarnaast heb ik een aantal uitgaven die in Nederland zijn gemaakt en een aantal uitgaven naar het buitenland. Is er hier nog iets waar ik rekening mee moet houden?

Klopt deze som? En zo niet waar heb ik de fout gemaakt

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Bastiaan

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Bastiaan,


Die 40% is een tariefs-beperking, het deel van de winst dat in de 2e schijf belast wordt is beperkt tot 40% en dus niet aftrekbaar tegen de geldende 49,50% in deze schijf.
Deze tariefsbeperking is overigens 36,93% voor 2023.

 

Dit percentage aanwenden om 40% van je winst af te trekken is onjuist. Je maakt overigens een rekenfout om van bedrag1 naar bedrag2 te komen ipv -/- 40% neem je 40%.

 

Mocht het zo zijn dat je zelfstandigenaftrek mag toepassen (voorwaarde urencriterium) dan verminder je je winst over heel 2023 (bedrag1?) met 5030 en 2123 startersaftrek.

 

Daarna verminder je je winst nog Mkb winstvrijstelling 14%

Dit is het belastbaar inkomen en dat wat progressief belast.

 

Het is niet duidelijk wat de getallen uit je berekening voorstellen, maar als dit de omzet en kosten over januari zijn zul je voor de berekening toch eerst een jaar prognose moeten maken. 


Om dan een indicatie krijgen wat ongeveer de belastingdruk kun je eens invullen in https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/box1-belastingdruk-berekenen.html


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat hangt er natuurlijk vanaf wat je verder gedaan hebt in 2022. En of je werkelijk zelfstandigenaftrek kan claimen waarschijnlijk.

 

Als dit het is, dan is de uitkomst "nul". Met of zonder zelfstandigenaftrek.

 

Maar misschien heb je een baan, uitkering, vermogen, iets anders...

Dat is niet makkelijk om te 'ruiken' op een forum.

 

En "Paul" schrijft ook dat je dit helemaal zelf kan uitrekenen (dan hoeft hij dat niet voor je te doen!) via de link die hij noemde.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 1

inderdaad heb ik alle handreikingen al gegeven en we weten niet of het uren criterium gehaald is en of er nog een ander box 1 inkomen, nog net zo min over middelings mogelijkheden en andere aftrekposten die allemaal mee kunnen spelen.

 

Maar hier dan toch 2 voorbeelden met en zonder uren criterium
 

Voldoe je aan uren criterium, dus 1225 uur gemaakt voor 6500 euro winst.

 

Dan winst = omzet -/- kosten = 6561

 

Belastbare winst

6561

-/- 6310 zelfstandigen aftrek

-/- 2123 starters aftrek

———

-/- 1862

+ 216 mkb winstvrijstelling

———

-/- 1601


De belastingdruk is dan 0 of mogelijk zelfs negatief als er andere inkomsten in box 1 zijn.

 

voldoe je niet aan het uren criterium 

 

Belastbare winst

6561

-/- 918,54 mkb winstvrijstelling

———

5642

 

als dit het enige inkomen is dan is de belasting druk 0

 

als er daarnaast inkomen is tot boven in de eerste schijf reken dan op 37% van 5642.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Paul,

 

Bedankt voor uw bericht. Ik waardeer de hulp enorm. Aangezien ik in 2022 pas ben begonnen als jonge ondernemer werd ik een beetje overvallen door alles wat met de belastingdienst te maken had en had ik niet een duidelijk overzicht vanaf het begin gebruikt.

Gelukkig heb ik dit voor 2023 wel meteen gedaan en zal alles een stuk soepeler verlopen.

Nogmaals bedankt voor uw hulp!

 

Groet,

 

 

Bastiaan

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.