(aangepast)

Beste allemaal,

Hoop dat een van jullie mij kan helpen.

Mijn partner en ik hebben een vof. 1 Bedrijfspand en 1 woonhuis zitten in de vof.

Nu zitten wij te denken om ons bedrijfspand te verkopen, maar we willen wel in ons woonhuis blijven voorlopig.

Ik vond online dat er over 85% van de waarde in het economische verkeer in vrije staat belasting betaald moet worden.

Maakt het nog uit hoelang het woonhuis in de vof heeft gezeten en dat het straks hypotheekvrij is?

Alvast bedankt!

aangepast door nieuweplannen

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

• 0

Welkom!

22 minuten geleden, nieuweplannen zei:

Nu zitten wij te denken om ons bedrijfspand te verkopen, maar we willen wel in ons woonhuis blijven voorlopig.

Mag dat wel volgens het bestemmingsplan?

22 minuten geleden, nieuweplannen zei:

Ik vond online dat er over 85% van de waarde in het economische verkeer in vrije staat belasting betaald moet worden

Kun je die link hier plaatsen? Zegt mij zo niks namelijk, behalve bij verhuurd vastgoed in box 3, maar dat speelt hier niet

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
6 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Welkom!

Mag dat wel volgens het bestemmingsplan?

Kun je die link hier plaatsen? Zegt mij zo niks namelijk, behalve bij verhuurd vastgoed in box 3, maar dat speelt hier niet

Ja, geen probleem voor het bestemmingsplan ons woonhuis is al een woonhuis gelukkig.

Ik ben heel hard aan het googlen om de link te zoeken!

Dank je wel voor het reageren.

• 0
(aangepast)

Ik vond deze link:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0041094/2018-06-30

En had eerst dit artikel gevonden, maar zag later dat het om een artikel ging uit 2011.

https://www.dezaak.nl/financien/financiering/hoeveel-is-een-bedrijfswoning-waard-bij-overgang-naar-prive/

• 0
12 minuten geleden, nieuweplannen zei:

ons woonhuis is al een woonhuis gelukkig

Daar twijfel ik niet aan, maar veel gemeentes staan bewoning in een woning die hoort bij  een zakelijk pand alleen toe als er voor de bewoners een connectie is (eigenaar of werknemer) met de onderneming in het bedrijfspand. Dus zou je het bedrijfspand verkopen, dan eindigt ook het recht om als bewoner gebruik te maken van je woonhuis. Dat zou ik toch even goed checken bij de gemeente.

M.b.t. de waarde van bewoond vastgoed dat naar privé gaat, speelt het bovenstaande ook een rol. In de regeling staat immers:

"Reden voor het in aanmerking nemen van een waardedrukkende factor wegens zelfbewoning van een woning is dat de woning niet kan worden verkocht in vrije en onbewoonde staat."

en

"dat deze is bestemd om te dienen als bedrijfswoning voor het betreffende bedrijf"

De regeling gaat er dus vanuit dat er een verplichte connectie is tussen de woning en het bedrijfspand.

Als die connectie er niet is, dan kun je de woning dus vrij verkopen en is er geen waardedrukkende factor.

Is die connectie er wel dan kun je het bedrijfspand niet zomaar verkopen en zelf in de woning blijven.

• 0
4 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Daar twijfel ik niet aan, maar veel gemeentes staan bewoning in een woning die hoort bij  een zakelijk pand alleen toe als er voor de bewoners een connectie is (eigenaar of werknemer) met de onderneming in het bedrijfspand. Dus zou je het bedrijfspand verkopen, dan eindigt ook het recht om als bewoner gebruik te maken van je woonhuis. Dat zou ik toch even goed checken bij de gemeente.

M.b.t. de waarde van bewoond vastgoed dat naar privé gaat, speelt het bovenstaande ook een rol. In de regeling staat immers:

"Reden voor het in aanmerking nemen van een waardedrukkende factor wegens zelfbewoning van een woning is dat de woning niet kan worden verkocht in vrije en onbewoonde staat."

en

"dat deze is bestemd om te dienen als bedrijfswoning voor het betreffende bedrijf"

De regeling gaat er dus vanuit dat er een verplichte connectie is tussen de woning en het bedrijfspand.

Als die connectie er niet is, dan kun je de woning dus vrij verkopen en is er geen waardedrukkende factor.

Is die connectie er wel dan kun je het bedrijfspand niet zomaar verkopen en zelf in de woning blijven.

Ons bedrijf en ons woonhuis zijn 2 verschillende panden met eigen nummer en ons woonhuis staat ook bij het kadaster ingeschreven met woonbestemming.

Goed dat je het nog even aangeeft. 

We hebben dit al wel eens eerder besproken met onze accountant toen we panden kochten.

• 0
(aangepast)
30 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Dit is dus waar ik niet goed het antwoord van kan vinden.

Als we het bedrijfspand verkopen en ons huis nog even aan willen houden en dus een "verplichte overgang" (zoals ik dit vond online) hebben. Wat zouden die kosten dan worden? Qua belasting.

Sorry als het wat ingewikkeld overkomt qua mijn beschrijving, maar dit is totaal niet mijn terrein van expertise.

Dus ik zou graag wat hulp hebben in het alvast voorlezen voordat we gesprekken aangaan met accountant, makelaar etc etc.

En waardeer het heel erg dat je er de moeite voor doet!

Nogmaals bedankt.

• 0

Hoe is het mogelijk dat jullie VOF een woonhuis (dat niets te maken heeft met de onderneming) "zakelijk hebben"?

En ook: waarom?

Je zal toch in de eerste instantie kiezen om je eigen woning ook als zodanig (fiscaal) te behandelen, zodat je van de 'fiscaal vriendelijke' regels voor de eigen woning gebruik kan maken.

Ik snap er weinig van - kan aan mij liggen.

Ik ken zelf wel verschillende mensen met een eigen woning en daarnaast (kadastraal andere percelen) een bedrijfsruimte hebben.

En de oplossingen zijn ook divers (door de "accountants" uit het verleden):

- bedrijfsdeel (met eigen adres) in box 3

- bedrijfsdeel (idem) als ondernemingsvermogen

Maar om het woonhuis op de balans te zetten, die kende ik niet...

Spannend! 

"What, me worry?"

• 0
4 uur geleden, nieuweplannen zei:

bedrijfspand verkopen en ons huis nog even aan willen houden en dus een "verplichte overgang"

Dat is niet zomaar te zeggen zonder inzage in de stukken. Zoals gezegd geldt die door jou gekopieerde regeling alleen als het woonhuis verplicht privévermogen wordt omdat het gekoppeld is aan het bedrijfspand.

Maar als jij zegt dat ze los verkoopbaar zijn, dan is er dus geen sprake van een waardedrukkend effect 

• 0
3 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Kan voorkomen als bedrijfspand en woonpand een zogenaamde koppelverkoop zijn

• 0
4 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Hoe is het mogelijk dat jullie VOF een woonhuis (dat niets te maken heeft met de onderneming) "zakelijk hebben"?

En ook: waarom?

Je zal toch in de eerste instantie kiezen om je eigen woning ook als zodanig (fiscaal) te behandelen, zodat je van de 'fiscaal vriendelijke' regels voor de eigen woning gebruik kan maken.

Ik snap er weinig van - kan aan mij liggen.

Ik ken zelf wel verschillende mensen met een eigen woning en daarnaast (kadastraal andere percelen) een bedrijfsruimte hebben.

En de oplossingen zijn ook divers (door de "accountants" uit het verleden):

- bedrijfsdeel (met eigen adres) in box 3

- bedrijfsdeel (idem) als ondernemingsvermogen

Spannend! 

Het is gecompliceerd, haha. En ik begrijp je verbazing helemaal.

Het is een lang verhaal en helaas niet van belang bij dit vraagstuk.

Maar geloof me, ik was er ook niet blij mee.

• 0
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Dat is niet zomaar te zeggen zonder inzage in de stukken. Zoals gezegd geldt die door jou gekopieerde regeling alleen als het woonhuis verplicht privévermogen wordt omdat het gekoppeld is aan het bedrijfspand.

Maar als jij zegt dat ze los verkoopbaar zijn, dan is er dus geen sprake van een waardedrukkend effect 

Ok, dank je wel.

• 0
Op 15-2-2023 om 15:28, nieuweplannen zei:

Beste allemaal,

Hoop dat een van jullie mij kan helpen.

Mijn partner en ik hebben een vof. 1 Bedrijfspand en 1 woonhuis zitten in de vof.

Ik vond online dat er over 85% van de waarde in het economische verkeer in vrije staat belasting betaald moet worden.

Maakt het nog uit hoelang het woonhuis in de vof heeft gezeten en dat het straks hypotheekvrij is?

Alvast bedankt!

Ik ben geen expert op het gebied van belastingen of onroerend goed, maar ik zal proberen je enigszins te helpen met je vraag. Het is altijd het beste om contact op te nemen met een belastingadviseur of een professional op het gebied van onroerend goed om de meest accurate en up-to-date informatie te krijgen.

In het algemeen, wanneer je een bedrijfspand verkoopt dat deel uitmaakt van een vof, kan het zijn dat je belasting moet betalen over de winst die je maakt bij de verkoop. De belastingpercentages en regels kunnen variëren, afhankelijk van de specifieke situatie en hoelang het pand in de vof heeft gezeten.

Wat betreft je woonhuis, als het in de vof blijft en je er zelf in blijft wonen, is het mogelijk dat er geen belasting verschuldigd is. Echter, als je het woonhuis uit de vof wilt halen, kan het zijn dat je te maken krijgt met belastingen, afhankelijk van de waarde van het huis en de specifieke omstandigheden.

Ik raad je aan om contact op te nemen met een belastingadviseur of een professional op het gebied van onroerend goed om meer informatie te krijgen over jouw specifieke situatie en de belastingregels die van toepassing zijn.

• 0
Op 15-2-2023 om 16:22, Joost Rietveld zei:

en

Is die connectie er wel dan kun je het bedrijfspand niet zomaar verkopen en zelf in de woning blijven. Trouwens, op de Huurportal-website kunt u een huis huren of verhuren.

Ik ben het volledig met u eens, beste!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar