Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Nils de Witte
Nils de Witte
Advies Technostartersbeleid, brief van VNO-NCW aan de minister van Economische Zaken
Datum: 07-10-2002
Zijne Excellentie
Mr. H.Ph.J.B. Heinsbroek
Minister van Economische Zaken
Postbus 20101
2500 EC DEN HAAG Briefnummer: 02/14.880/Awo/Pro.061
Excellentie,
Onlangs heeft u aangekondigd dat u innovatie concreet gaat aanpakken als speerpunt van uw beleid, onder andere via "incubators". VNO-NCW is het van harte met u eens dat er meer innovatieve starters nodig zijn. Deze bepalen immers mede het innovatieve klimaat in Nederland. Graag reik ik u hierbij een VNO-NCW-advies aan voor een effectief en efficiënt beleid gericht op de stimulering van "technostarters" door de stroomlijning tot één landelijke intermediaire uitvoeringsorganisatie, "TechnoPartner". Dit advies is nader uitgewerkt in de bijlage.
Uw ministerie heeft in de afgelopen jaren maar liefst acht beleidsinstrumenten gelanceerd om technostarters (startende ondernemingen op basis van in kennisinstellingen en bedrijven ontwikkelde technologie) te stimuleren. Er zijn nu ruwweg 1.000 tot 1.500 technostarters per jaar. Het percentage starters in innovatieve sectoren ligt in ons land met ongeveer 17 procent echter beduidend lager dan in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk (ongeveer 27 procent). Ook lijkt ons land relatief veel ICT-starters te produceren en weinig in andere innovatieve sectoren. VNO-NCW pleit voor een significante verhoging van de aantallen technostarters naar Angelsaksische niveaus. Het huidige beleid bereikt dit echter niet.
VNO-NCW vindt het technostartersbeleid veel te versnipperd, terwijl de stimulering van technostarters juist een integrale aanpak van de knelpunten vergt. Er wordt langs elkaar heen gewerkt, met hogere uitvoeringskosten tot gevolg. Het moet mogelijk zijn om aan slagkracht te winnen, en technostarters via een integrale aanpak effectiever, overzichtelijker en efficiënter te stimuleren.
VNO-NCW pleit daarom voor stroomlijning van de bestaande instrumenten op basis van een nadere analyse van de actuele knelpunten. Dreamstart, Twinning, BioPartner, de drie Technostartersfondsen, en de op technostarters gerichte fondsen van de vijf regionale ontwikkelingsmaatschappijen dienen in 2003 te worden ondergebracht bij één landelijke intermediaire uitvoeringsorganisatie ("TechnoPartner"), voorlopig voor een periode van drie jaar.
De door de huidige organisaties ontwikkelde instrumenten, procedures en communicaties worden geïntegreerd tot een uniform geheel voor technostarters in alle sectoren. Op deze manier kan worden geleerd van de ervaringen van goed lopende initiatieven zoals BioPartner.
De continuïteit van de goed draaiende activiteiten van elke deelorganisatie wordt gewaarborgd. "TechnoPartner" zou bij oprichting drie sectorale afdelingen kunnen omvatten: ICT, life sciences, en overig. Ook technostarters die worden ondersteund via "corporate venturing" dienen van de geleverde diensten van "TechnoPartner" gebruik te kunnen maken. "TechnoPartner" krijgt na het afsluiten van een prestatiecontract de beschikking over instrumenten om de gesignaleerde knelpunten aan te pakken:
een Netwerk: Hierin dienen o.a. de initiatieven van kennisinstellingen om spin-offs te stimuleren (incubators) te worden opgenomen, alsook netwerken voor corporate venturing;
grants voor het voorbereiden van een businessplan;
risicokapitaal: één uniform gerund technostartersfonds met "pre-seed" en "seed"-kapitaal voor technostarters uit alle sectoren. Omdat de verstrekking van "growth"-kapitaal aan de markt kan worden overgelaten, dient het groeifonds van Twinning te worden afgebouwd; tevens beschikbaarheid kapitaal voor dure, specialistische apparatuur;
budget voor de bevordering van startende ondernemers vanuit kennisinstellingen: Activiteiten om o.a. wetenschappers actief te stimuleren tot ondernemerschap, bijv. via een "Speakers Academy" en budget voor incubators.
De activiteiten en resultaten van "TechnoPartner" dienen jaarlijks via een onafhankelijke meting te worden gemonitord. Na een kritische evaluatie van "TechnoPartner" in 2006 dient te worden bezien of de activiteiten structureel kunnen worden ondergebracht bij een gevestigde publieke organisatie, dan wel worden voortgezet of beëindigd.
VNO-NCW is graag bereid een en ander nader toe te lichten en mee te denken over de nadere vormgeving van het technostartersbeleid.
Een afschrift van deze brief is gestuurd naar uw collega van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. De brief wordt ook onder de aandacht gebracht van de landelijke media.
Hoogachtend,
Mr. J.H. Schraven
Voorzitter Vereniging VNO-NCW
Bijlage: 1
Download 1:
http://www.vno-ncw.nl/servlet/nl.gx.vno.client.http.StreamDbContent?code=510
Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.
contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag