• 0

Vraag over schuld/vordering eenmanszaak in IB-aangifte

Ik heb een simpele vraag waar ik zelf maar niet uit kom mbt de aangifte IB (wss omdat ik iets extreem eenvoudigs over het hoofd zie).

 

Ik ben DGA van BV A en eigenaar van eenmanszaak B.

 

B heeft een schuld aan A van X

Privé heeft een kortlopende vordering op A van Y. 

X is aanzienlijk groter dan Y en groter dan het maximale voor een renteloze rekening courant, dus rentedragend.

 

Verreweg het makkelijkst was het geweest als de BV de vordering aan privé gewoon op 31 december had betaald. Helaas, daarvoor is het nu te laat.

 

In de aangifte VPB van BV A bereken ik X-Y, en neem dat op als vordering op mijzelf (want éénmanszaak en prive zijn fiscaal één). 

Maar in de aangifte IB?  Ik neem de schuld van de eenmanszaak op als zakelijke schuld, maar wat doe ik met de privé vordering. Neem ik die nog ergens op? Zo niet, dan klopt de vordering in de aangifte VPB niet met de schuld in de aangifte IB.

 

Kan iemand me even wakker schudden?  Dank je wel!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Prive = eenmanszaak B.

 

Dan kun je dus nu nog steeds in de boeken Y tegen X wegstrepen. Daar hoef je geen betaling voor te doen toch?

 

In eenmanszaak B streep je de schuld dan weg als een prive storting. (En in BV A streep je Y weg uit X.)

 

Of zie ik dan iets over het hoofd?

 

(Dit zou je dus nu nog steeds voor 2022 kunnen doen want het gaat alleen om balans boekingen. Tenzij de jaarcijfers al opgemaakt zijn in BV A.)

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk. Nee, je ziet niet iets over het hoofd. Een prive storting naar de eenmanszaak hoeft natuurlijk niet per se een geldstorting te zijn, maar kan ook een vordering op een derde (in dit geval de BV) zijn. Daar had ik helemaal niet bij stil gestaan. Dank je wel!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.