Gisteravond zat ik met een mede-zelfstandige te praten, en hij begon op een gegeven moment over het beheren van je pensioengelden door een speciaal daarvoor op te richten stichting. Een van de voordelen die hij daarbij noemde was dat je op een gegeven moment zelfs betaalde werkzaamheden voor die stichting zou kunnen doen.

Heeft iemand hier ooit van gehoord, of daar ervaringen mee?

Edit: Helemaal niemand?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/7480-stichting-voor-beheer-pensioengelden/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik weet hier niet alles van maar volgens mij is het niet zo simpel als het lijkt. Bovendien moet je jezelf afvragen wat het nut is. Je maakt extra accountantskosten, kvk, etc. Je moet dan wel een heel mooi rendement maken om die kosten te compenseren. Bovendien zullen de inkomsten gewoon worden belast indien je die als "management vergoeding" opneemt.

Kees de Kruiff

In Memoriam

• 0

Dit is een lastige. Waar je bij een stichting al snel tegen aan loopt is het uitkeringsverbod van artikel 2:285 lid 3 Burgerlijk Wetboek. Dit houdt in dat het doel van een stichting niet mag inhouden het doen van uitkeringen aan oprichters of aan hen die deel uitmaken van haar organen noch aan anderen. De uitzondering t.a.v. de laatsten wordt gevormd door uitkeringen met een ideële of sociale strekkin en de in het tweede lid van artikel 304 BW genoemde uitkerineen door een pensioen- of spaarfonds. Voor wat betreft deze laatste zit er een adder onder het gras. Het laatstgenoemde artikel is met name bedoeld voor pensioenen en spaarfondsen waarop de Pensioen en Spaarfondswet van toepassing is. Artikel 304 is bedoeld om te voorkomen dat Pensioen of spaarfondsen in een spagaat komen voor wat betreft de stichtingvorm. De deelnemers aan een dergelijk fonds zouden immers op grond van de wet als leden kunnen worden gezien en dat is nu juist verboden. Een stichting kent immers geen leden. Het artikel heft dit mogelijke dilemma op. Hetzelfde geldt voor het uitkeringsverbod.

Om kort te antwoorden. Je zou dus wel een stichting kunnen oprichtingen voor het pensioendoel, maar daarmee dien je wel aan alle wettelijke criteria voornoemd te voldoen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

• 0
Bovendien zullen de inkomsten gewoon worden belast indien je die als "management vergoeding" opneemt.

Niet als ik zelf niet in het bestuur zit, wat Edward volgens mij ook suggereert.

Anyway, zo te zien is het een behoorlijk ingewikkelde constructie die mijn vriend Henk voorstelde.

Dank voor de reakties!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar