• 0

Gecertificeerd elektricien

Hi,

wat is er in Nederland nodig om erkend te worden als gediplomeerd elektricien.

Ik ben een elektrotechnisch ingenieur met een eu-diploma.
Ik wil elektriciteitswerken voor mijn huis doen zonder de verzekering te verliezen.
Misschien in het weekend wat bijwerk doen via een zzp'er

Het lijkt erop dat een elektricien niet gereguleerd is.
Maar ik heb ook gehoord dat ik VCA en NEN 3140 moet hebben.

Ik heb ook gehoord over NEN 1010.
Ik begrijp niet waar het een rol speelt.

Weet iemand wat de wettelijke eisen zijn?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 2

Welkom op Higherlevel @Martal!

 

1 uur terug, Martal zei:

Weet iemand wat de wettelijke eisen zijn?

 

Er zijn geen wettelijke eisen aan het beroep elektricien.

 

Er zijn wél wettelijke eisen aan de elektrische installaties van woningen en bedrijfspanden. Zowel Bouwbesluit als Arbobesluit stellen dat installaties veilig moeten zijn:

  • nieuwe of ingrijpend gewijzigde installaties moeten voldoen aan de NEN1010 norm.
  • bestaande installaties moeten voldoen aan de NEN3140 norm.

 

Wil je de verzekering van je eigen huis niet kwijtraken, dan zul je er in ieder geval voor moeten zorgen dat de installatie aan die normen voldoet en blijft voldoen. Blijkt achteraf na kortsluiting/brandschade dat dat niet het geval was en de schade daardoor is ontstaan of is verergerd, dan is er mogelijk geen dekking! 

 

Ga je als ZZP-er aan de slag voor een bemiddelingsbureau dan zullen die minimaal een VCA en vakdiploma's vereisen, waarbij een opleiding NEN3140 zeker tot voordeel strekt.

 

En denk uiteraard ook aan je aansprakelijkheid als ZZP-er en verzekering daarvan: ook de verzekering verlangt aantoonbare relevante opleiding en/of werkervaring. 

 

Zodra je als ZZP-er ook gaat werken aan bedrijfspanden, dan is een NEN1010 opleveringsinspectie bij nieuwe of ingrijpend gewijzigde installaties  verplicht. Daarnaast moeten installaties (en apparatuur) periodiek gecontroleerd worden volgens de NEN3140 norm. 

 

Voor nadere informatie raad ik je aan contact op te nemen met de branchevereniging Techniek Nederland.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 3

Hi Martal,

 

In navolging van Norbert, waar ik me bij aansluit.

 

Je kan info opvragen bij Techniek Nederland, daar kun je lid van worden, maar erkent je niet. Voor dat lidmaatschap heb je vakdiploma's nodig en een inschrijving bij de KVk.

 

Erkenning kun je krijgen bij InstallQ, ook weer met de benodigde vakdiploma's, inschrijving bij de KvK, ook controleert InstallQ of je beschikt over de relevante NEN1010 en over gecertificeerde meetapparatuur.

 

Met een erkenning van InstallQ kun je zegelrecht aanvragen bij het energiebedrijf, waarmee je zegels kunt kopen, daarmee mag je hoofdzekeringen uitschakelen om spanningsloos een groepenkast te vervangen. Daarna kan je aansluiting weer verzegelen.

 

Mogelijk wordt jouw diploma geaccepteerd. Veel succes.

Stel gerust je vragen..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.