• 0

Van V.o.f. naar 2 eenmanszaken

Hallo allemaal,

 

Ik heb sinds 2 jaar een v.o.f. samen met een mede vennoot (tevens familielid). Wij doen personenvervoer en daarnaast help ik zzp'er met hun administraties. Dat laatste doe ik geheel alleen naast het personenvervoer. Mijn mede vennoot houdt zich enkel bezig met personenvervoer.

Er zijn binnen de v.o.f. enkele bedrijfsmiddelen waarop btw is afgetrokken en de investeringsaftrek is toegepast. Er zijn verder geen fiscale  reserves aanwezig.

 

Wat eerst begon met het helpen van enkele collega zzp'ers uit de markt personenvervoer is nu steeds verder aan het groeien, ook naar andere zzp'ers uit andere branches. 

 

Ik wil mij nu meer gaan focussen op de activiteit administratie. Mijn medevennoot blijft zich bezig houden met het personenvervoer alleen. Wij overwegen de v.o.f. te ontbinden. Het plan is de activiteiten doorzetten in de vorm van twee eenmanszaken. 

 

Nu is de vraag of wij in dit geval werkelijk te maken krijgen met het begrip staking onderneming en dus  dienen af te rekenen met de fiscus?  Aan de kant stopt de v.o.f. 

Maar de activiteiten gaan wel gewoon door met de oprichting van de eenmanszaken.

Wij hebben wel gekeken naar de mogelijkheid doorschuiffaciliteit maar stranden op de 36 maanden eis. 

 

Mochten wij nu wel te maken krijgen met staking onderneming dan is er natuurlijk ook desinvesteringsbijtelling (desinvesteringen bedrijfsmiddelen door vof).  Kunnen wij nu binnen de eenmanszaken genieten van investeringsaftrek voor de bedrijfsmiddelen die wij uit de vof hebben overgebracht?

 

Wij zitten te denken om eventueel na oprichting van de eenmanszaken de bedrijfsmiddelen over te kopen van de vof.

Kan en mag dit? En kun je in dit geval ook weer de investeringsaftrek claimen binnen de eenmanszaak?  

 

Zijn er  mischien nog andere mogelijkheden om deze kwestie fiscaal gunstig af te handelen?

 

Graag hoor ik van u. Dank alvast!

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0
41 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

nee, je schuift immers door naar een eigen (nieuwe) onderneming

Ja precies. Er is dus feitelijk geen sprake van staking in fiscale zin. De  subjectieve onderneming loopt immers gewoon door.

 

Tenslotte een laatste vraag. Geef je het verzoek doorschuifregeling aan via de aangifte IB of middels een afzonderlijke schritelijk verzoek? 

Link naar reactie
  • 0

In mijn aangifteprogramma 'verzoek' je hier om in de aangifte zelf:

 

De jaarstukken van de VOF zijn gekoppeld aan de vennoten. Als je de 'datum staking/doorschuiven' intikt (dus de datum wanneer de VOF ophoudt te bestaan) en ook aanklikt dat het 'geruisloos overgedragen is aan een mede-ondernemer' en tot slot nieuwe jaarstukken voor je eenmanszaak (met de 'doorgeschoven' cijfers uiteraard) koppelt aan je aangifte, dan moet alles op zijn plek vallen.

 

Succes!

 

 

  

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

In mijn aangifteprogramma 'verzoek' je hier om in de aangifte zelf:

 

De jaarstukken van de VOF zijn gekoppeld aan de vennoten. Als je de 'datum staking/doorschuiven' intikt (dus de datum wanneer de VOF ophoudt te bestaan) en ook aanklikt dat het 'geruisloos overgedragen is aan een mede-ondernemer' en tot slot nieuwe jaarstukken voor je eenmanszaak (met de 'doorgeschoven' cijfers uiteraard) koppelt aan je aangifte, dan moet alles op zijn plek vallen.

 

Succes!

 

 

  

 

Dank voor het antwoord en toelichting op de vraag hoe te verzoeken om de doorschuifregeling.  Duidelijk dat gaat via de aangifte IB dus.

 

Maar ik lees echter overal dat er minimaal  36 maanden aan samenwerking vereist is om de regeling doorschuiven te mogen toepassen. Wij zitten helaas maar op 24 maanden  aan samenwerking. 

Volgens Joost Rietveld is deze 36 maandeneis hier niet van toepassing.  

Heeft u enig idee hoe dit zit?

Dank nogmaals

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij niet zo vreselijk spannend allemaal, want je moet (althans 'bij mij') een eventuele stakingswinst zelf specificeren. Anders is die 'nul' gewoon (aangifte-technisch dan).

 

En als de doorschuifregeling van kracht is dan is dat toch gewoon zo (dus geen stakingswinst). Alleen moet je er voor zorgen dat er (door dat programma van de belastingdienst!) niet een of ander bedrag naar voren komt dat invloed hebt op allerlei berekeningen.

Daar moet je dan goed op letten zou ik zeggen. 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Als je de link volgt uit mijn eerste reactie kom je op de betreffende pagina van de fiscus. Daar staat niks over 36 maanden, noch (uiteraard) in de wettekst

 

De zoekterm is "doorschuiving via te conserveren inkomen naar andere onderneming", dan kom je uit bij 3.64 IB. Niet te verwarren met de "doorschuiving naar  ondernemers" van artikel 3.63 waarin die 36 maanden wel speelt

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

De zoekterm is "doorschuiving via te conserveren inkomen naar andere onderneming", dan kom je uit bij 3.64 IB. Niet te verwarren met de "doorschuiving naar  ondernemers" van artikel 3.63 waarin die 36 maanden wel speelt

Ja, daar zit inderdaad de verwarring bij mij.

Ik heb toch niet helemaal goed gekeken en was in de veronderstelling dat het om één en dezelfde wet/regeling ging, duidelijk niet dus. Mijn excuses en bedankt voor de opheldering.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 11-4-2023 om 20:08, In Balans zei:

Wij zitten te denken om eventueel na oprichting van de eenmanszaken de bedrijfsmiddelen over te kopen van de vof.

Kan en mag dit? En kun je in dit geval ook weer de investeringsaftrek claimen binnen de eenmanszaak?  

Is dit trouwens nog een toegestane optie?

Dus de bedrijfsmiddelen vanuit de vof verkopen aan de eenmanzaak, eventuele boekwinst en investeringsbijtelling aangeven via de vof.  

Vervolgens de aangekochte bedrijfsmiddelen van vof als activa boeken bij de eenmanszaak en vervolgens de investeringsaftrek claimen. 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Dan loop je wel tegen desinvesteringsbijtelling, afrekenen goodwill en stille reserves aan

Ja dat is mij wel bekend, ik schreef investeringsbijtelling maar de juiste term is desinvesteringsbijtelling uiteraard. 

 

Wij hebben verder geen goodwill en de stille reserves zullen ook minimaal zijn.

Dus dat afrekenen zal na aftrek van stakingsaftrek weinig of geen invoeld hebben op de aanlag. 

 

Tenslotte zou recht op  investeringsaftrek en afschrijving op activa (aangekocht van vof)  in de eenmanszaak  gunsting uitpakken in dit geval. Of vergis ik mij hierin?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Joost Rietveld zei:

lijkt mij niet dat de investeringsaftrek gunstiger uitpakt dan de desinvesteringsbijtelling. Je moet voor beiden uitgaan van de waarde economisch verkeer, dus de desinvesteringsbijtelling is dan gelijk aan de investeringsaftrek 

Uiteraard is de waarde in economisch verkeer bepalend voor zowel investeringsaftrek als de desinvesteringsbijtelling.  Maar het mogelijke voordeel zou te behalen zijn door combinatie stakingsaftrek binnen vof en investeringsaftrek en afschrijving binnen eenmanszaak. 

De desinvesteringsbijtelling is onderdeel van de stakingswinst niet waar? En in geval van geringe stakingswinst "streep" je die weg tegen de stakingsaftrek. 

 

Voorbeeld in de vof:

Desinvesteringsbijtelling €2000 (waarde economisch verkeer €7150)

Fiscale reserves €1000

Totaal stakingswinst €3000

Stakingsaftrek €3000

Extra belastbaar inkomen ivm staking €0

 

In de eenmanszaak:

Investeringsaftrek €2000

Afschrijving €6000 (uitgaande van restwaarde €1150)

= €8000 in mindering op belastbaar inkomen over 5 jaren.

Overigens is deze €8000 niet het totale voordeel in dit geval. Want ingeval van doorschuiven zou je de €6000 afschrijving daar ook toepassen. Maar het voordeel van €2000 door investeringsaftrek  kun je mogelijk pakken met de optie activa kopen van vof. 

 

 

 

 

 

aangepast door In Balans
Spellingsfoutjes
Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Stakingsaftrek is wanneer je stopt als ondernemer. Eens in je leven (meen ik mij te herinneren).

 

Dat kan je nu dus niet claimen, want je gaat verder met een andere onderneming.

Logischerwijs zou je inderdaad denken dat er pas sprake van staken is als je als ondernemer zelf helemaal stopt. Toch vermeldt de belastingsite dat bij verandering van rechtsvorm  mogelijk ook strake van staking kan zijn. Helaas gaat men daar niet verder of dieper in uitleg.  

Link naar reactie
  • 0

Dat gaat over van eenmanszaak naar BV of vof. Dat is vooral adviesgevoelig, en die taak heeft de fiscus niet. Wel is er info te vinden:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_wijzigen_of_beeindigen/uw_onderneming_wijzigt_van_rechtsvorm/uw_onderneming_wijzigt_van_rechtsvorm

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, In Balans zei:

Begrijp ik het dan goed dat er niet altijd sprake  van staking (fiscale zin) hoeft te zijn bij wijziging van ondernemingsvorm vof naar eenmanszaak?

Dat is niet noodzakelijk zo. Als je een activa/passiva transactie doet, dan is er weldegelijk sprake van staking. 

 

Maar voordat we een cursus fiscaliteit aan het opzetten zijn, gaat er wel een slotje op dit topic.

HL is immers niet bedoeld voor het opdoen van vakkennis en je oorspronkelijke vraag in je eigen belang is beantwoord. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.