• 0

VPB in Zweden of in Nederland

(aangepast)

Ik en mijn vrouw  bezitten beide 50% van de aandelen in onze Nederlandse BV. Verder zijn er geen andere bestuurders. De BV bevat uitsluitend beleggingen in Nederland bij een Nederlandse vermogensbeheerder. De boekhouding wordt gedaan bij een Nederlandse boekhouder.  Verder gebeurt er niets in de BV. Geen salaris, geen pensioen etc. Uitsluitend af en toe een dividenduitkering aan de DGA's.  De winst op het beheerde vermogen werd tot nu toe jaarlijks afgerekend op basis van de werkelijke waarde, dus geen stille reserves.

 

We gaan nu emigreren naar Zweden en worden daar als privé persoon belastingplichtig en het is voor ons duidelijk dat we een conserverende aanslag krijgen voor het AB belang.

 

Nu de vraag: we willen om praktische redenen graag in Nederland VPB plichtig blijven. Is dit mogelijk, of volgt de BV altijd de DGA/bestuurders? Wij als enige bestuurders verhuizen naar Zweden, maar zijn van plan om een kantooradres voor de BV in Nederland te houden en ook dezelfde boekhouder en vermogensbeheerder. Tijdens ons bezoek aan Nederland (één of twee keer per jaar)  zullen we op het kantooradres de AVA houden en notulen tekenen en alle beslissingen  maken.  

 

Alvast dank voor jullie input en reacties

aangepast door FrankZweden
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In het verdrag met Zweden (weet ik toevallig...) worden dezelfde onderwerpen genoemd zoals wij hier in NL mee bekend zijn.

Dus: daar waar de feitelijke leiding "zit" daar is de men belastingplichtig.

 

En als je een of twee keer naar NL komt (naar een fictief adres) om een paar formaliteiten af te handelen, dan kan je zelf vast wel het antwoord op je vragen (over waar de feitelijke leiding gevestigd is dus) bedenken. 

 

Wat overigens niet wegneemt dat je misschien wel een 'cosmetische constructie' kan optuigen waarbij niemand precies begrijp hoe het in het echt zit. (Alleen hebben HL lezers daar normaal gesproken geen boodschap aan en ook geen belangstelling voor! Dus zal je daar geen reacties over krijgen, denk ik.)

 

Ik heb in het verleden (ben een tijdje bezig namelijk) allerlei "vreemde" zaken gezien:

 

- Een "zzp'er" die zichzelf had gedetacheerd bij de SVB om zodoende AOW in NL op te blijven bouwen, hoewel dezelfde persoon geëmigreerd was naar een ander EU land! Opmerkelijk, zou niet moeten kunnen (volgens mijn info) maar dus wel...

 

- Een VOF met een "vaste inrichting" ingeschreven in een ander EU land, bij de ouders van een van de vennoten, die vervolgens daar volgens de lokale fiscus belastingplichtig was voor een bepaald project...  

 

Al met al: Het "Project Europa" kent vele interpretaties/oordelen in verschillende situaties.

 

Ik zou echter denken dat je het beste in Zweden (want daar ga je tenslotte straks wonen!) kan informeren over hoe zij daar tegenover staan.

 

 

 

 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
19 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

In het verdrag met Zweden (weet ik toevallig...) worden dezelfde onderwerpen genoemd zoals wij hier in NL mee bekend zijn.

Dus: daar waar de feitelijke leiding "zit" daar is de men belastingplichtig.

 

En als je een of twee keer naar NL komt (naar een fictief adres) om een paar formaliteiten af te handelen, dan kan je zelf vast wel het antwoord op je vragen (over waar de feitelijke leiding gevestigd is dus) bedenken. 

 

Al met al: Het "Project Europa" kent vele interpretaties/oordelen in verschillende situaties.

 

Ik zou echter denken dat je het beste in Zweden (want daar ga je tenslotte straks wonen!) kan informeren over hoe zij daar tegenover staan.

 

Dank je wel, natuurlijk al contact gehad met de Zweedse belastingdienst. Hun antwoord:  "dat wordt besloten nadat je je eerste aangifte hebt gedaan." Wil echter graag de juiste beslissing nemen.  En de boekhouding over het eerste jaar in het juiste land laten doen en ook daar indienen.  

 

Mijn gedachte is, dat er feitelijk in zweden niets bestuurd wordt. Alles draait vanzelf in de achtergrond bij de vermogensbeheerder.  Alle bestuursbeslissingen worden in Nederland genomen en uitgevoerd.  Maar misschien is het wel zo simpel als, zo lang de bestuurder in zweden woont, verhuisd het bedrijf ook naar Zweden. Hoewel ik die gedachten gang de andere kant op ook wel eens ontkracht zie worden.  Natuurlijk kan ik een Nederlandse bestuurder aanstellen, maar dan creëer ik alleen een andere fictieve situatie.

aangepast door FrankZweden
Link naar reactie
  • 1

Ik heb er een hard hoofd in...

 

Als de BV niets verder doet dan 'vermogensbeheer' en de leiding feitelijk verplaatst wordt naar Zweden, dan denk ik dat de BV in Zweden belastingplichtig is voor de VPB.

 

Maar dat ben ik! Nu de anderen nog...

 

Overigens is in Zweden dingen als 'vermogensbelasting' en 'schenk-/erfbelasting' tegenwoordig een stuk prettiger geregeld dan in NL (afgeschaft, namelijk). Je hebt daar wel "realisationsskatt" m.a.w. dat je belasting verschuldigd bent over sommige winsten die je gerealiseerd hebt op kapitaal (wanneer je bijvoorbeeld goedkoop een huis gekocht hebt en vervolgens duur weer verkoopt, dus...).

Daar staat tegenover dat bijvoorbeeld de erfbelasting (een "pain in the axx" in NL) afgeschaft is daar sinds vele jaren.

 

Dus elk voordeel heeft zijn nadeel - een andersom natuurlijk (zei ooit enen "JC" meen ik mij te herinneren!).

 

Succes.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 1
4 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Als de BV niets verder doet dan 'vermogensbeheer' en de leiding feitelijk verplaatst wordt naar Zweden, dan denk ik dat de BV in Zweden belastingplichtig is voor de VPB.

Dat inderdaad.

 

Verder heeft deze vraag met het doel van ons forum, ondernemerschap, niet van doen, zodat ik een slotje plaats.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.