Op dit moment verkopen wij vanuit een webshop (Shopify platform) enkel binnen Nederland, zowel B2B als B2C (ongeveer 70/30 verdeeld). Daarnaast verkopen we ook buiten de webshop om op factuur, veelal maatwerk artikelen.
We krijgen de laatste tijd steeds meer aanvragen vanuit België. Op dit moment doen we dit allemaal middels losse facturen, echter is de handmatige verwerking hiervan tijdrovend en niet klantvriendelijk (duurt te lang). Graag zouden we met onze webshop ook uitbreiden naar België en hier actief gaan adverteren. Dit zal met zekerheid meer dan €10.000 omzet per jaar genereren.
In de webshop krijg ik het, al dan niet met een omweg, voor elkaar om Belgische B2B klanten te voorzien van een factuur met ander BTW tarief / BTW verlegd. So far, so good en dan zou gebruik maken van de unieregeling het makkelijkste zijn.
Waar ik echter tegenaan loop is dat ik nergens iets teruglees over de ICP-aangifte. De belastingdienst geeft aan dat het One Stop Shop systeem ingevoerd is om de administratieve lasten te verlagen, echter benoemen ze hier ook bij 'leveringen aan particulieren'. Als wij gebruik maken van de OSS regeling en ook aan buitenlandse B2B klanten leveren, dienen wij dan, naast de aangifte via het OSS systeem, nog steeds apart ICP aangifte te doen op factuur/klantniveau?
Ik kan geen koppeling maken tussen Shopify en ons boekhoudprogramma, de ICP-aangifte zou daarom vrij tijdrovend worden als we veel facturen aan buitenlandse B2B klanten krijgen. Volgende overweging zou dan zijn om een ander boekhoudprogramma te kiezen of eventueel een buitenlands BTW nummer aan te vragen. Intentie is om de komende jaren verder uit te breiden en potentieel meer landen te bedienen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
RubenMe
RubenMe
Goedemiddag forumleden,
Op dit moment verkopen wij vanuit een webshop (Shopify platform) enkel binnen Nederland, zowel B2B als B2C (ongeveer 70/30 verdeeld). Daarnaast verkopen we ook buiten de webshop om op factuur, veelal maatwerk artikelen.
We krijgen de laatste tijd steeds meer aanvragen vanuit België. Op dit moment doen we dit allemaal middels losse facturen, echter is de handmatige verwerking hiervan tijdrovend en niet klantvriendelijk (duurt te lang). Graag zouden we met onze webshop ook uitbreiden naar België en hier actief gaan adverteren. Dit zal met zekerheid meer dan €10.000 omzet per jaar genereren.
In de webshop krijg ik het, al dan niet met een omweg, voor elkaar om Belgische B2B klanten te voorzien van een factuur met ander BTW tarief / BTW verlegd. So far, so good en dan zou gebruik maken van de unieregeling het makkelijkste zijn.
Waar ik echter tegenaan loop is dat ik nergens iets teruglees over de ICP-aangifte. De belastingdienst geeft aan dat het One Stop Shop systeem ingevoerd is om de administratieve lasten te verlagen, echter benoemen ze hier ook bij 'leveringen aan particulieren'. Als wij gebruik maken van de OSS regeling en ook aan buitenlandse B2B klanten leveren, dienen wij dan, naast de aangifte via het OSS systeem, nog steeds apart ICP aangifte te doen op factuur/klantniveau?
Ik kan geen koppeling maken tussen Shopify en ons boekhoudprogramma, de ICP-aangifte zou daarom vrij tijdrovend worden als we veel facturen aan buitenlandse B2B klanten krijgen. Volgende overweging zou dan zijn om een ander boekhoudprogramma te kiezen of eventueel een buitenlands BTW nummer aan te vragen. Intentie is om de komende jaren verder uit te breiden en potentieel meer landen te bedienen.
Hopende op enige (praktijk)ervaring hier :)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/74907-unieregeling-oss-icp-aangifte-nog-nodig/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag