• 0

Unieregeling (OSS) - ICP aangifte nog nodig?

Goedemiddag forumleden,

 

Op dit moment verkopen wij vanuit een webshop (Shopify platform) enkel binnen Nederland, zowel B2B als B2C (ongeveer 70/30 verdeeld). Daarnaast verkopen we ook buiten de webshop om op factuur, veelal maatwerk artikelen.

 

We krijgen de laatste tijd steeds meer aanvragen vanuit België. Op dit moment doen we dit allemaal middels losse facturen, echter is de handmatige verwerking hiervan tijdrovend en niet klantvriendelijk (duurt te lang). Graag zouden we met onze webshop ook uitbreiden naar België en hier actief gaan adverteren. Dit zal met zekerheid meer dan €10.000 omzet per jaar genereren.

 

In de webshop krijg ik het, al dan niet met een omweg, voor elkaar om Belgische B2B klanten te voorzien van een factuur met ander BTW tarief / BTW verlegd. So far, so good en dan zou gebruik maken van de unieregeling het makkelijkste zijn.

 

Waar ik echter tegenaan loop is dat ik nergens iets teruglees over de ICP-aangifte. De belastingdienst geeft aan dat het One Stop Shop systeem ingevoerd is om de administratieve lasten te verlagen, echter benoemen ze hier ook bij 'leveringen aan particulieren'. Als wij gebruik maken van de OSS regeling en ook aan buitenlandse B2B klanten leveren, dienen wij dan, naast de aangifte via het OSS systeem, nog steeds apart ICP aangifte te doen op factuur/klantniveau?

 

Ik kan geen koppeling maken tussen Shopify en ons boekhoudprogramma, de ICP-aangifte zou daarom vrij tijdrovend worden als we veel facturen aan buitenlandse B2B klanten krijgen. Volgende overweging zou dan zijn om een ander boekhoudprogramma te kiezen of eventueel een buitenlands BTW nummer aan te vragen. Intentie is om de komende jaren verder uit te breiden en potentieel meer landen te bedienen.

 

Hopende op enige (praktijk)ervaring hier :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Ik doe ook verkopen in het buitenland, zowel de EU als daarbuiten. Mijn webshop controleert bij de aankoop of het een bedrijf binnen de EU betreft (Controle V.I.E.S.) zoja dan wordt de belasting verlegd en staat dit ook automatisch op de factuur, betreft het een particulier dan niet.  BTW tarieven voer je eenvoudig per land in.

 

In de boekhoudsoftware hoef ik voor de ICP eigenlijk alleen maar op verzenden te klikken, deze staat aan het einde van de periode ingevuld met de klantnaam, BTW-nummer en bedrag.

 

Ik gebruik hiervoor WooCommerce + E-Boekhouden. Volgens mij is het voor Shopify (nog) niet mogelijk om automatisch het BTW nummer te controleren, dat zou het wel eens wat lastiger kunnen maken.

 

 

 

 

aangepast door Jaapie85
Link naar reactie
  • 0

Gewoon geen B2B verkopen doen aan het buitenland en elke buitenlandse klant als zijnde een particulier behandelen en dus met btw via het OSS systeem.

 

Volgens mij ben je niet verplicht om de btw te verleggen als een buitenlandse klant (B2B) dit vraagt?

 

Is wellicht niet klantvriendelijk maar hierin zul je dan een keuze moeten maken. Ofwel een uitgebreide administratie ofwel een paar B2B klanten minder.

Link naar reactie
  • 0

Dank allen voor de reacties. Ik denk dat het dan toch de beste keuze voor ons is om maar over te gaan op een ander boekhoudpakket, daar zaten we sowieso al wat over te twijfelen om te combineren met ERP systemen.

 

Jaapie85 via Shopify met een 3rd party app is de BTW controle wel mogelijk. Echter zit hier nog het probleem dat men ofwel een account aan moet maken en in zijn klantaccount het BTW nummer moet opgeven (omslachtig en absoluut niet gebruikersvriendelijk...). Of we moeten over op Shopify plus á €24.000 per jaar om het BTW nummer bij afrekenen op te kunnen vragen. In dat laatste geval kan ik beter volledig overgaan op een ander ecommerce systeem want die bedragen slaan mijn inziens nergens meer op.

 

Derek-Jan helaas is de B2B markt voor ons te belangrijk om enkel B2C aan te bieden. Dat is helaas geen optie. Zover ik weet is BTW verlegging overigens wel degelijk een verplichting en geen keuze. Zodra B2B klanten dus bestellen en daarna een BTW verlegd factuur aanvragen moeten wij daaraan voldoen. Dat gaat een hoop administratieve rompslomp geven vermoed ik.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.