• 0

Advies omtrent ondernemen in je holding

Beste HL-leden,

 

Wellicht kunnen jullie mij helpen / voorzien van advies omtrent het volgende:

 

Ik heb samen met een partner een werkmaatschappij (bv), waar wij beide 50% inzitten met onze eigen holding (bv).

Nu wil ik graag naast de werkzaameden die ik verricht voor de werkmaatschappij, voor mijzelf een webshop gaan starten. De intentie is natuurlijk dat dit een succes wordt, maar het is iets voor "erbij" en er is een kans aanwezig dat het niet gaat werken.

 

Kan / mag ik, en is het handig om met deze beginnende webshop te gaan ondernemen binnen mijn holding? Of kan ik hier beter direct nog een werkmaatschappij (bv) voor oprichten, waar ik 100% in zit met mijn holding (denkend aan belasting rompslomp, risico's, verzekeringen m.b.t webshop, etc)? De laatste optie klinkt als de meest verstandige op termijn, maar omdat ik klein wil beginnen en er toch ook kosten en rompslomp zitten aan een nieuwe bv oprichten twijfel ik of ik dit meteen zou moeten doen. 

 

Graag jullie advies hierin :-)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Aero2023,

 

Welkom op HL!

 

Kan en mag, maar of het verstandig is. Je hebt niets voor niets met een partner een holding-werkmij., toch? Dit mede om je aansprakelijkheid te beperken dus waarom een nieuwe onderneming (nu wel) starten in je holding? De vraag stellen is denk ik de vraag beantwoorden.

 

Waarom niet met je huidige partner de webshop starten niet met een bv, maar met een fiscaal transparent vehikel zoals een cv waarbij de werkmij. optreedt als beherend vennoot en jullie holdings als stille vennoten? De beherend vennoot is hoofdelijk aansprakelijk en de stille vennoten zijn aansprakelijk tot het kapitaal (€1?) welke ze inbrengen.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
39 minuten geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

Waarom niet met je huidige partner de webshop starten niet met een bv, maar met een fiscaal transparent vehikel zoals een cv waarbij de werkmij. optreedt als beherend vennoot en jullie holdings als stille vennoten? De beherend vennoot is hoofdelijk aansprakelijk en de stille vennoten zijn aansprakelijk tot het kapitaal (€1?) welke ze inbrengen.

 

Waarom niet zonder die huidige partner in een eenmanszaak? Zo te lezen staat deze activiteit los van de BV en los van de andere partner, dus dat zou ik ook los houden. 

 

Voor het privé risico voor de ondernemer maakt het niets uit, voor de afgeleide risico's voor de werkmij (o.a. persoonlijk faillissement van de ondernemer door een ongedekte claim in de webshop) ook niet. 

 

(Verstandig is e.e.a. uiteraard niet; beter en veiliger is een 2e werkmij)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.