• 0

Fiscale gevolgen aangifte VPB bij beëindiging deelneming

Kan iemand mij helpen met het volgende?

 

Ik heb in mijn BV een deelneming in een buitenlandse onderneming (USA) voor 5000 euro. Deelneming is een stuk groter dan 5%. Ik heb de deelneming op de balans opgenomen voor 5000 euro en dit ook altijd zo in de VPB vermeld (opgeofferd bedrag en balanswaardering 5000 euro).

 

Vorig jaar is met de eigenaar van de deelneming besloten om de onderneming stop te zetten. Geen activiteiten en geen inkomsten. Mag ik in de aangifte VPB het volgende doen?

 

- in de V&W neem ik -5000 euro op als resultaat uit deelneming

- bij de deelneming geef ik op dat de deelneming is geliquideerd en dat het liquidatieverlies 5000 euro is

- bij correctie deelnemingsvrijstelling (Niet-vrijgestelde voordelen volgens artikel 13, lid 17 Vpb) neem ik een bedrag van 5000 euro op

 

Op die manier heb ik het verlies op de deelneming toch correct verwerkt? Fiscaal is het verlies 0 en maak ik gebruik van het liquidatieverlies (uitgegeven bedrag minus ontvangen bedrag voor de deelneming).

 

Vr.gr., Wijnand 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is er niemand die mij kan helpen? Ik kreeg het advies om het negatieve resultaat uit V&W weg te halen, ook de correctie deelnemingsvrijstelling en alleen het liquidatieverlies te laten staan.

Echter klopt mijn fiscale winstberekening dan niet meer.

 

Mag ik de  afschrijving van de deelneming (voor 5000 euro verkregen en voor 5000 euro weggeboekt) gewoon opnemen op V&W als resultaat uit deelneming voor -5000 euro? Dan klopt mijn aangifte VPB en krijg ik geen foutmelding meer.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, WijnandN zei:

Mag ik de  afschrijving van de deelneming (voor 5000 euro verkregen en voor 5000 euro weggeboekt) gewoon opnemen op V&W als resultaat uit deelneming voor -5000 euro? Dan klopt mijn aangifte VPB en krijg ik geen foutmelding meer.

dat klopt. Doorgaans is een verlies uit deelneming niet aftrekbaar, behalve als het verlies uit deelneming een liquidatieverlies is. Dus jouw oplossing werkt prima

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Joost!

 

Ik dacht alleen dat ik het liquidatieverlies moest opgeven bij de deelneming. Vervolgens kreeg ik echter een fiscale winst die niet aansloot bij mijn jaarcijfers (dubbel verlies van de deelneming, in de fiscale V&W en bij de deelnemingsvrijstelling).

 

Nu dus alleen in de fiscale V&W opgenomen en bij de deelneming alleen de verkleining/vervreemding vermeld en geen liquidatie.

 

Vr.gr., Wijnand

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.