• 0

levensduur patenten en copyrights?

Ik zat gisteren in de klas en we hadden het over duurzaam concurrentie voordeel.

 

Wat is de levensduur van een patent, van een merk en van auteursrecht?

 

IMHO is een patent en een auteursrecht wel een duurzaam concurrentie voordeel. Dit omdat je tijdens de periode dat je het patent bezit je voordeel in de markt sterk groeit en de toestroom van nieuwe concurrenten na de afloop van je patent behoorlijk moeilijk wordt.

 

Wat vinden jullie hier van (heb zitten twijfelen of het een IE of marketing vraagje was, ik laat het oordeel aan evert over)?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Deze vraag kan hier wel gesteld worden hoor. Is meer een intern vraagstuk in beginsel. Een patent KAN zeker een duurzaam concurrentievoordeel zijn (een onderdeel zijn van). Daar is hij uiteindelijk ook voor in het leven geroepen. Maximaal 20 jaar oud kan een patent worden. Een patent is een attribuut om een concurrentiepositie te creeren. Als we het hebben over duurzaam dan is het meer het innovatieproces wat een onderneming weet vol te houden. Innovatie is een maar diffusie is een tweede. Vaak zijn het de bedrijven die gedurende lange tijd kleine veranderingen doorvoeren als gevolg van leereffecten (exploitatie noemen ze dat), degene die eenduurzame concurrentie positie genieten. Bedrijven die het moeten hebben van doorbraakinnovatie (exploratie) houden hun vooraanstaande positie vaak wat minder lang vol.

 

Als we kijken naar het vijfkrachten model van porter dan zijn patenten en andere vormen van intellectueel eigendom hulpmiddelen om toetreders af te schrikken. Naast deze attributen spelen nog zeer veel andere externe invloeden een rol. Bijvoorbeeld onderhandelingsmacht van leveranciers en consumenten. Ook substitutiegoederen en bestaande concurrenten werken in op de positie van een onderneming in een markt.

 

Evert

 

Ps. Cijfers over aanvrage op bestaande patenten zullen denk ik moeilijk te vinden zijn gezien het feit dat niet alleen het BIE octrooionderzoek verricht bij aanvrage. Het aantal aanvragen die worden afgewezen zijn ook niet zuiver omdat de grond van afwijzing niet altijd een bestaand octrooi is. Maar goed het BIE heeft een telefoonnumer ;D

Link naar reactie
  • 0

De levensduur van een octrooi is 20 jaar, gerekend vanaf de dag van indiening. De levensduur kan minder zijn, als de octrooihouder ophoudt met de jaarlijkse taksen te betalen. Bij medicijnen kan de duur worden verlengd met de tijd die het medicijn nodig had om goedgekeurd te worden (maximaal vijf jaar).

 

Auteursrecht geldt automatisch bij het maken van een werk, en duurt tot zeventig jaar na het overlijden van de maker. Officieel: tot 1 januari van het jaar volgend op het sterfjaar van de maker.

 

Een merk kan eeuwig blijven bestaan, zolang de merkhouder maar elke keer de verlenging betaalt en hij producten onder het merk blijft verkopen. Een merk dat vijf jaar niet in gebruik is, vervalt.

 

Voor veel markten is twintig jaar behoorlijk lang, dus ik denk dat een octrooi wel degelijk een duurzaam concurrentievoordeel is.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Afgezien van de juridische gelijkheid van bovenstaande reacties, denk ik ook al dat je een voordeel hbet, omdat je hiermee eenvoudiuger (als ondernemer) investeerders en banken mee kunt krijgen. Daarnaast komt het naar partners en klanten vaak een stuk vertrouwenswekkender over (in hoeverre dit terecht is is een ander vraagstuk)....

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0
Afgezien van de juridische gelijkheid van bovenstaande reacties, denk ik ook al dat je een voordeel hbet, omdat je hiermee eenvoudiuger (als ondernemer) investeerders en banken mee kunt krijgen. Daarnaast komt het naar partners en klanten vaak een stuk vertrouwenswekkender over (in hoeverre dit terecht is is een ander vraagstuk)....

Inderdaad. Het ligt misschien aan mij, maar ik hoor de laatste tijd vaker 'gepatenteerd' of 'octrooi' in Nederlandse reclames vallen. Zelfs bij tandpasta! En bij mij werkt dat alleen maar op de lachspieren, want ik weet dat het totaal niets zegt over kwaliteit als je een octrooi hebt.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0
Moet er volgens jou dan eerst een rechtzaak hebben plaats gevonden, om de waarde van een octrooi te kunnen vaststellen?

Als er een rechtszaak komt, weet je dat het octrooi waardevol is. Maar dan nog weet je niet veel. Hoe waardevol? De geeiste schadevergoeding? De omzet van de gedaagde? De kosten van het proces plus de schadevergoeding? Hoe meet je de waarde van de afschrikking naar derden ("blijf af anders pakken we jou ook")?

 

Een octrooi zegt alleen dat de Octrooiraad geen reden kon vinden om de aanvraag niet te verlenen. Het zegt niets over de waarde, de mate van inventiviteit, het nut voor de maatschappij of wat dan ook. Alleen maar dat de examiner niets schadelijks kon vinden.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.