• 0

De stijl

Mischien een vreemde vraag... maar hoe is de stijl het ondernemingsplan? Schrijf je dat vanuit je eigen gezien, dus met "ik".

 

Geef je aan alles een uitleg, wanneer je bijvoorbeeld de persoonlijke gegevens op gaat schrijven, vertel je dan wat en waarvoor het is? (Wat je op school wel doet).

 

Ben al een paar dagen aan het proberen. Ik weet wel wat er in zo'n plan moet... ideeen zat, alleen om het goed op papier te krijgen... daar zit bij mij het probleem! Of is dat gek?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Reflex,

 

Dat is zeker niet 'gek'.

Je wordt gedwongen op een hele andere manier te schrijven dan je gewend bent. Als je hier geen ervaring mee hebt is het vinden van een vorm of manier om je gedachten te structureren even lastig.

 

Schrijven vanuit de 'ik-vorm' is bij een ondernemingsplan dat je zelf schrijft en over een bedrijf gaat dat je zelf opricht de meest logische vorm. Daar komt bij dat ik aanneem dat een ondernemingsplan het meest aanspreekt en betrokkenheid weergeeft als je het in de ik-vorm spreekt. Iets, wat bijvoorbeeld een bank of andere investeerder belangrijk zal vinden om te weten (dat je er persoonlijke betrokkenheid bij ervaart.).

 

Perfectionisme kan een behoorlijk vertragende factor zijn bij het schrijven. Ik zou dus zeggen; pluk een stapel blanco A4-tjes uit je printer, pak je favoriete zwarte fineliner en schrijf in een paar woorden op wat je in je plan wilt zetten.

Omcirkel die hoofdwoorden en daaromheen zet je woorden die ermee te maken hebben.

Met lijntjes geef je verbanden aan en waarmee je idee te maken heeft.

Als je dat tien minuten gedaan hebt, is wat in je hoofd zit in de buitenwereld. Dan is de vertaalslag naar je uitgebreide plan een stuk gemakkelijker.

Je kunt beter al wat hebben staan waar je aan sleutelt dan dat je eerste poging meteen de juiste is.

Een goed ondernemingsplan is sowieso meestal al ontelbare keren geschreven, herschreven, bijgeschaafd, aangepast, gelezen, herlezen, aangepast....

Dat hoort er een beetje bij en daar is zo'n plan ook voor. Het helpt je je gedachten te ordenen!

Wat je ervaart is dus uiterst normaal zelfs.

 

Heel veel succes en als je wat hebt; laat het hier vooral lezen door de talloze experts en betrokken collega's!

Ik vind het trouwens ook te bewonderen dat je je vraag stelt hier.

Er zouden veel mensen zijn die blijven aanmodderen of uitstellen- hulp vragen aan mensen die ervaring hebben is al een streepje voor hebben op mensen die alles zelf willen kunnen. Of denken dat ze dat moéten kunnen.

 

Groet,

Annedien

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie! ;D

 

Het is zeker een goede tip, wat ik al zei... het is de onervarenheid van zoiets op papier zetten en in de wereld van het cursus geven zeg ik altijd maar dat een domme vraag, de niet gestelde vraag is!

 

Hoe verder ik kom in dat plan, hoe meer enthousiasme ik ontwikkel... ga er alleen steeds slechter van slapen (allemaal ideeën die naar boven komen als ik in bed lig).

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

hehe, dat gevoel ken ik... Maar dat is ook de kick van het ondernemen volgens mij. De high die je krijgt als het goed gaat. Daar kan IMHO echt niks tegenop ;)

 

En qua stijl, het is volgens mij gezond als je eigen stijl in het ondernemingsplan naar buiten komt. Wees dus gewoon jezelf lijkt me een sterk advies.

 

Mogelijk ook dat je het door iemand na kan laten lezen alvorens je met het plan de hort op gaat. Met mijn ontelbare spelfouten ben ik wel gedwongen om een proofreader te hebben ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.