• 0

De laatste verkoopfactuur is later gedateerd dan de uitschrijving van KVK

Beste forumgebruikers, gelieve mij te adviseren hoe ik het beste te werk kan gaan in de volgende situatie:

Feit is dat ik in 2022 en een deel van 2023 als zelfstandig ondernemer werkte. Mijn contract met de Nederlandse opdrachtgever liep via een tussenbedrijf in Zweden. Hetzelfde bemiddelingsbureau factureerde opdrachtgever namens mij. In april van dit jaar heb ik besloten te stoppen met werken als EMZ. Mijn contract liep af op 14/04, en al op 24/04 heb ik me officieel uitgeschreven uit KVK. Nu is de accountant die mijn belastingzaken behandelt bezig met BTW en ICP aangiften voor het 2de kwartaal van 2023. Maar feit is dat laatste factuur ( voor april) namens mij voor mijn diensten voor de Nederlandse opdrachtgever is afgegeven door het Zweedse bedrijf op 3 mei 2023. Nu mag mijn accountant hierdoor geen aangifte indienen. Ik heb het Zweedse bedrijf gevraagd om de laatste factuur te corrigeren, maar ik weet niet zeker of ze dat voor mij zullen doen. Hoe deze situatie goed op te lossen?
 

p.s.:Sorry als mijn Nederlands niet zo goed is, het is niet mijn moedertaal.

 

Alvast bedankt voor alle reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heel erg bedankt voor de reactie!

Dus daar is geen probleem mee toch?Het is gewoon belangrijk dat dit allemaal in het tweede kwartaal gebeurde, en het maakt niet uit wat eerder is en wat later, begrijp ik het goed?

Hmm... dan snap ik de paniek niet die mijn accountant verspreidde... Blijkt dat hij gewoon aangiften kan indienen en alle documenten in orde zijn?

 

 

Link naar reactie
  • 1
10 uur geleden, SofiaSofia zei:

Mijn contract liep af op 14/04, en al op 24/04 heb ik me officieel uitgeschreven uit KVK.

Daarna vindt de uitschrijving door de Belastingdienst plaats. 
Meestal gebeurt dat automatisch na uitschrijving in het handelsregister, een enkele keer ook niet. Controleer of je inderdaad een bevestiging van de Belastingdienst hebt ontvangen.

Aangezien je “pas” op 24/04 bent uitgeschreven, ben je voor het tweede kwartaal nog steeds BTW-plichtig … tenminste als je een kwartaal-aangifte doet. Dat geldt voor de BTW, maar ook voor de ICP.
 

10 uur geleden, SofiaSofia zei:

Nu mag mijn accountant hierdoor geen aangifte indienen.

Mag niet of wil niet ?

Ergens is dat wel te begrijpen. De accountant gaat uit van een fatale datum van 24/04, echter …
Staking van een onderneming is nooit zo abrupt als de stakingsdatum doet vermoeden. Meestal druppelt er nog wat na … en dat geldt zowel voor de inkomsten als ook voor de uitgaven.

 

Hetzelfde geldt overigens ook voor kosten en BTW vóór de start van een onderneming.

Van de voorloopkosten kun je de btw hiervan terugvragen in de eerste kwartaal-aangifte. De kosten zelf mag je in de boekhouding opnemen.

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

7 minuten geleden, Cosara zei:

Mag niet of wil niet ?

Ergens is dat wel te begrijpen. De accountant gaat uit van een fatale datum van 24/04, echter …
Staking van een onderneming is nooit zo abrupt als de stakingsdatum doet vermoeden. Meestal druppelt er nog wat na … en dat geldt zowel voor de inkomsten als ook voor de uitgaven.

 

Hetzelfde geldt overigens ook voor kosten en BTW vóór de start van een onderneming.

Van de voorloopkosten kun je de btw hiervan terugvragen in de eerste kwartaal-aangifte. De kosten zelf mag je in de boekhouding opnemen.

Ja, ik heb het gevoel dat de accountant gewoon op zoek is naar een paar vreemde redenen om de datum van de factuur opnieuw te doen. Wat maakt het uit wat ervoor gebeurde en wat later, als al deze gebeurtenissen in het tweede kwartaal passen. Dus we kunnen de datum op de factuur dus niet wijzigen, klopt dat? En gewoon BTW en ICP aangiften indienen met de beschikbare documenten en geen problemen verwachten?

 

Dank u wel voor advies.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, SofiaSofia zei:

Dus we kunnen de datum op de factuur dus niet wijzigen, klopt dat?

Zelf kan je de factuurdatum niet wijzigen … dat kan alleen de maker van de factuur en dat is in dit geval de bemiddelaar.

De vraag is … wil hij dat en is het allemaal de moeite waard?

Een andere vraag is … staat de ontvanger van de factuur te trappelen om dezelfde factuur met een andere datum ?

 

3 uur geleden, SofiaSofia zei:

En gewoon BTW en ICP aangiften indienen met de beschikbare documenten en geen problemen verwachten?

Ik verwacht geen problemen.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.