• 0

Dividend verwerken in de jaarrekening (welk boekjaar)

(aangepast)

Beste lezers,

 

Ik heb een aantal vraagjes over dividend, het uitkeren hiervan en de data die hierbij horen.


Context:

 

Wij hebben de jaarrekening opgesteld en vastgesteld over boekjaar 2022. Het gehele resultaat is toegevoegd aan de overige reserves. Nu wil ik dividend uitkeren naar de tussenholding, maar hier loop ik een beetje vast. Het besluit tot uitkeren wordt genomen na het vaststellen van de jaarrekening ( de meeting erna ;) ). 


In de notulen "Algemene vergadering van aandeelhouders tot vaststelling en bestemming van het dividend" staat de volgende zin:

 

Gelet op artikel 2:216 van het Burgerlijk Wetboek wordt voorgesteld om over het boekjaar "BOEKJAAR" een dividend ten laste van de winst en reserves uit te keren.

 

Hierover een aantal vragen:
 

  1. In dit geval gaat het over het boekjaar 2022, maar het besluit is genomen in 2023. Schrijf je in de notulen(en aangifte) dan alsnog het "over het boekjaar 2022"?
  2. Moet de balans en liquiditeitstest gedaan worden op het moment dat het besluit is genomen, dus met de balans tot en met besluitdatum? Ook al schrijf je hierboven "over het boekjaar 2022"?
  3. Wanneer is iets slot dividend en wanneer is het interim dividend? Want als ik in de jaarrekening van 2022 niks besluit over dividend of iets dergelijks, is mijn eerste ingeving dat dit interim dividend is.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

aangepast door jstn3333
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je gaat een dividend in 2023 uitkeren en de jaarrekening van 2022 is al vastgesteld.

Dan gaat dit toch over "2023" zou ik denken (misschien is de winstreserves ontstaan in de laatste 10 of 20 jaren!).

 

Er zijn een heleboel merkwaardige voorbeeld-notulen te vinden, maar persoonlijk zou ik een formaat kiezen die de werkelijkheid weergeeft.

Dus (volgens mij): een dividend van X in 2023 ten laste van de winstreserves.

 

En dan kijk je (voor de 'liquiditeitstest') of dat op dat moment verantwoord is of niet - voordat het écht plaatsvindt dan. Als het niet verantwoord is, dan kan je het beter 'afblazen' dacht ik.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Beste shoptillyoudrop,

 

Hartelijk bedankt voor de reactie. Dat zou ik ook denken, maar ik lees dat er 2 "soorten" dividend zijn.  Ik wil het graag correct doen (volgens de regels) en begrijpen hoe dit werkt.

 

https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/aangifte_dividendbelasting_div0012z40fol.pdf

 

Zie hier bijvoorbeeld de vraag in het formulier:


2b Over welk boekjaar heeft uw vennootschap dividend beschikbaar gesteld?

 

En ik las ook het volgende:

 

Als er in een lopend boekjaar vooruitlopend op de uiteindelijke vaststelling van het dividend een tussentijdse uitkering wordt gedaan aan de aandeelhouders, noemt men deze uitkering interim-dividend. Het is een voorschot. Als er vervolgens bijvoorbeeld na de jaarvergadering nog een uitkering volgt, noemt men dit het slotdividend. Net zoals bij een gewone uitkering, moet de AVA instemmen met een tussentijdse uitkering van dividend. In de statuten van de BV kan het uitkeren van een interim-dividend zijn uitgesloten.

 

Wellicht zijn er andere leden die hier ook wat van weten? 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.