• 0

Vraagstukken IB aangifte ZZP

Beste mensen,

 

Ik zit te stoeien met de IB aangifte 2022 en heb eigenlijk 2 problemen.

 

1. ik krijg de verhuizingsaftrek van 7750 die je van de belastingdienst van de winst mag aftrekken niet goed verwerkt in mijn boekhouding. Moet dit met een memoriaalboeking tegen de winstreserve? of opvoeren als kosten? dit laatste lijk wat vreemd omdat ik feitelijk niets betaald heb. Wat is wijsheid hier in?

 

2. Ik krijg in de aangifte een verschil in de fiscale winstberekening tussen de WV en de andere van ong 60 euro. Kan ik er vanuit gaan dat dit een gemiste priveonttrekking is en het bedrag aanpassen? of dien ik absoluut er alles aan te doen om te ontdekken of het een gemiste afschrijving is, danwel een gemiste kostenpost etc. Het verschil lijk mij zo minimaal dat ik het het liefst gewoon wegboek in mijn "nadeel", dus met als gevolg eventueel meer belasting moeten betalen, zonder al te veel werk. 

 

Alvast dank voor de reacties.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL:

 

1. Als, let op als*, je voor die sterk in aanmerking komt, dan verwerk je die niet in je boekhouding, maar alleen in de aangifte. Het is immers geen werkelijke uitgave.

 

*Bij eenmanszaken is dit overigens zeer zeldzaam! De aftrek is bedoeld voor verhuizen omdat je bedrijf verhuist. Er moet dus een zakelijke reden zijn voor je verhuizing. Zelfs prive ergens anders gaan wonen en dan je zaak mee verhuizen, is niet de grond voor deze aftrekpost.

 

2. Het zou fijn zijn als je het zou kunnen vinden, maar 60 euro is natuurlijk te overzien, waarschijnlijk ook voor de fiscus. Probeer het altijd wel in je eigen nadeel te corrigeren, zodat bij een controle er niks van te zeggen valt door de fiscus behalve foei.  Dus via extra opbrengsten of minder kosten.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie en het welkom!

 

 1. Als ik de situatie geschetst in dit topic lees zou het voor mij ook moeten gelden; afstand tussen mij en opdrachtsgever is aanzienlijk verkort. Daarnaast was het doel me te vestigen op een andere plek waar ik reeds een opdrachtsgever had bemachtigd, en is het verhuizen gebonden aan risico's omdat ik opdrachtgevers uit mijn eerdere regio besluit achter te laten. Het leek me dus zo hoewel het effectief als persoon ook verhuis, het voldoende zakelijk gemotiveerd is op deze manier.

 

Als ik het goed begrijp kan ik dus de kosten schrappen uit de administratie en dan extra toevoegen bij huisvestingskosten in de W&V in de aangifte?  Daar wordt immers ook verstaan dat het kosten zijn in principe... Is dat dan wel correct?

 

2. Check, ik loop de administratie dan nog goed een keer na en als ik er niet uitkom boek ik het weg in mijn nadeel.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, drinkyoghurt zei:

afstand tussen mij en opdrachtsgever is aanzienlijk verkort. Daarnaast was het doel me te vestigen op een andere plek waar ik reeds een opdrachtsgever had bemachtigd,

Akkoord. Aangenomen dat je ook daadwerkelijk bij die opdrachtgevers langs moet, volg ik je.

 

23 minuten geleden, drinkyoghurt zei:

Als ik het goed begrijp kan ik dus de kosten schrappen uit de administratie en dan extra toevoegen bij huisvestingskosten in de W&V in de aangifte?  Daar wordt immers ook verstaan dat het kosten zijn in principe... Is dat dan wel correct?

 

Dat lijkt me wel, of er is wellicht een plek in de aangifte voor fictieve kosten. Dat weet ik zo snel niet uit mijn hoofd

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik zie is er geen ruimte voor fictieve kosten, en het toevoegen bij de W en V vraagt ook om een toevoeging in de resultaatberekening op basis van het ondernemingsvermogen en de onttrekkingen etc.. Hoe gaat dit in zijn werk? Het is geen privestorting en ook geen mutatie op het ondernemingsvermogen. Best lastig nog!

 

Wel grappig, het toepassen van de oplossing op de eerste vraag vergroot dus weer het verschil van de tweede vraag.

Link naar reactie
  • 0

Ah alright, dan verwerk ik het dus wel in de boekhouding van de onderneming als ik je goed begrijp. Wat voor credit/debet bewerking op welke posten zou ik dan kunnen doen? 

 

Ik heb nu de aftrek geboekt als huisvestingskosten, en dit gekoppeld aan een bewerking op de winstreserve genaamd "niet betaald/betalingsverschillen" maar weet niet precies of dit correct is. Of moet het dan als priveonttrekking/storting worden gedaan aka in prive betaalde kosten? 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.