Ga naar inhoud

Verkoop prognose eerste jaren webshop

Geplaatst:

Zoekende starter

Hi.

 

Ik wil een webshop starten waarbij ik abonnementen aan consumenten verkoop met gemiddelde waarde van ca 140,- pm. Het is een niche markt met goed potentieel en beperkte concurrentie. De producten maak ik zelf en zijn (vooralsnog :)) uniek in de markt. Ik ga nu uit van ca 2500 euro aan marketing uitgaven per maand. 

 

Ik ben voor mijn business plan op zoek naar houvast om de aantallen en het verloop van de verkoop in de eerste drie jaar te bepalen. Heeft iemand goede tips of inzichten?

Featured Replies

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator

Welkom op HL 

 

Je kunt beginnen met bepaalde aannames, die gebaseerd zijn op de aanwezige en mogelijk te creëren behoefte in de markt tegenover wat jij uit de verkoop wilt halen om jouw kosten af te dekken, er een boterham uit te kunnen halen en te onderzoeken hoe dat te bereiken is en wat ervoor nodig is om het te bereiken. Zo kom je tot inzichten of en hoe die webshop haalbaar te exploiteren is.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Zoekende starter

  • Auteur

Hi Hans. Dank voor je reactie. Ik snap het, en heb ook al het nodige in kaart mbt wat ik nodig heb en welk potentieel in de markt.
 

Maar ik zoek nog wat houvast bij het vaststellen van een realistische verkoopcurve: hoe snel haal je bijv verkoop uit je marketing machine en hoe snel loopt dat gemiddeld op? Is 1 abo per week in de eerste maand realistisch of 10? Of moet je in de eerste maand(en) misschien zelfs rekenen op helemaal geen verkoop? En wat is ervaring qua groeitrends: tweede jaar verdubbeling tov jaar 1 of meer/minder gemiddeld? 

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator
1 uur geleden, Zoekende starter zei:

ik zoek nog wat houvast bij het vaststellen van een realistische verkoopcurve:

 

Je noemt het uniek in de markt, daarmee was het mijn aanname dat je geen vergelijkbare proposities kon vinden om iets uit af te leiden. In zo'n situatie kun je dus zelf onderbouwde aannames plegen en vervolgens ervaring opdoen met de effecten van je marketingactiviteiten.

 

Een voorbeeld uit de (mijn) praktijk, 1 x 4 x 25 = 100: om een redelijk kostbare propositie aan de man te brengen, kun je beginnen met de aanname dat je uit 100 contacten 25 belangstellenden haalt, waaruit weer 4 mensen oprecht de overweging maken en dat er uiteindelijk één tot aankoop overgaat.

 

Als de realiteit ten opzichte van dat richtsnoer iets anders laat zien, kun je op basis daarvan op de prognoses gaan bijsturen, maar zo heb je in ieder geval een begin...

 

 

aangepast door Hans van den Bergh
Tikfoutjes

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Gianlucca de Boer

De enige manier om tot een realistische conclusie te komen is door naar soortgelijke producten en het succes daarvan te kijken, en de marketing, het bedrag dat je hebt genoemd is redelijk hoog, waar gaat dat allemaal aan op? 

 

Geplaatst:

Zoekende starter

  • Auteur

Het marketing budget is voornamelijk om stevig in te zetten op sea/ads. Rest is voor offline marketing en affiliates. 

Geplaatst:

Zoekende starter

  • Auteur
Op 16-7-2023 om 10:10, Hans van den Bergh zei:

 

Je noemt het uniek in de markt, daarmee was het mijn aanname dat je geen vergelijkbare proposities kon vinden om iets uit af te leiden. In zo'n situatie kun je dus zelf onderbouwde aannames plegen en vervolgens ervaring opdoen met de effecten van je marketingactiviteiten.

 

Een voorbeeld uit de (mijn) praktijk, 1 x 4 x 25 = 100: om een redelijk kostbare propositie aan de man te brengen, kun je beginnen met de aanname dat je uit 100 contacten 25 belangstellenden haalt, waaruit weer 4 mensen oprecht de overweging maken en dat er uiteindelijk één tot aankoop overgaat.

 

Als de realiteit ten opzichte van dat richtsnoer iets anders laat zien, kun je op basis daarvan op de prognoses gaan bijsturen, maar zo heb je in ieder geval een begin...

 

 

Dank! Ik ga hier in elk geval vast mee aan de slag. 

Geplaatst:

ErwinO

Aangezien je ervaring hebt met sea/ads, kun je het potentieel ook vanuit een marketing-invalshoek benaderen. Je kunt met verschillende tools (ahrefs, semrush, google ads) proberen een inschatting te maken van de belangrijkste organische zoektermen en hoeveel verkeer ze potentieel naar je website zullen trekken. Als op die zoektermen weinig sterke concurrentie is, zou je binnen een aantal maanden goed moeten kunnen ranken op die woorden. Al blijft het een educated guess, geeft het je mogelijk wat inzicht.

Reach Digital is een e-commerce bureau gespecialiseerd in Magento webshop ontwikkeling. We bouwen high-end webshops headless e-commerce architectuur .

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.