• 0

Auto inruilen i.r.t. boekwaarde

Beste forumleden, fijn dat ik hier een fiscale vraag kan stellen.

 

Ik maak gebruik van de youngtimer regeling voor mijn auto. Nu na enkele jaren wil ik mijn auto inruilen voor een nieuwe "oude" auto, welke ook valt in de youngtimer regeling.

 

Hoe kan en moet ik dit verwerken in mijn boekhouding? Ik heb nog een boekwaarde van 9000eu van mijn huidige auto. Het voorstel is nu dat ik 12500eu inruil kan krijgen en ik 7500eu doe bij betalen.

 

Als ik nu mijn huidige auto inruil en daar een inkoopfactuur van krijg voor 12500eu, dan moet ik winstbelasting betalen over het verschil tussen boekwaarde en inruilwaarde toch? 

 

Als dat zo is, is er dan misschien een model waardoor we dat (de winstbelasting) niet hoeven te doen betalen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, Carlos82 zei:

dan moet ik winstbelasting betalen over het verschil tussen boekwaarde en inruilwaarde toch? 

Correct

 

1 uur terug, Carlos82 zei:

Als dat zo is, is er dan misschien een model waardoor we dat (de winstbelasting) niet hoeven te doen betalen?

Je mag de boekwinst via een herinvesteringsreserve doorschuiven naar de nieuwe auto. Dan reken je dus niet ineens af, maar verlaag je de aanschafprijs van de nieuwe auto. Waardoor de jaarlijkse afschrijvingen dus ook dalen. Het is dus geen gouden route om afrekenen te voorkomen (die is er niet), maar je stelt het uit naar de toekomst

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De enige manier is een lagere inruilwaarde. De reden waarom je boekwaarde lager is dan de handelswaarde is dat je meer hebt afgeschreven dan de economische afschrijving. Dat kan, omdat het gecorrigeerd wordt bij de verkoop. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.