• 0

Fiscale aftrekbaarheid laadpalen

Beste leden van HigherLevel, 

 

Ik ben zelf actief binnen de laadpalenbranche en schrijf een artikel over de fiscale aftrekbaarheid van laadpalen. Het valt me op dat hier in Nederland weinig informatie over te vinden is, terwijl je er in België genoeg over kunt vinden. Alleen op de website van de belastingdienst heb ik een klein stukje over laadpalen gevonden: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/privegebruik_auto/privegebruik_auto. Weet iemand meer over hoe dit zit met particulieren en bedrijven? Is een laadpaal fiscaal aftrekbaar in 2023? Zo ja, hoeveel en wat zijn de voorwaarden? Hoe meer informatie hoe beter. Zou iemand me hiermee kunnen helpen of me kunnen doorverwijzen? 

 

Alvast bedankt voor jullie reactie!

 

Mvg,

 

Jasper 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
29 minuten geleden, Jaspervd zei:

Is een laadpaal fiscaal aftrekbaar in 2023?

 

Dat staat daar gewoon:

"De aanschaf- en plaatsingskosten van een laadpaal voor een elektrische auto die deel uitmaakt van uw ondernemingsvermogen, zijn aftrekbaar."

 

Voor ondernemers met een elektrische 'auto van de zaak' dus. Want dan is het een bedrijfsmiddel, net als de auto zelf.

Anders niet natuurlijk, als je geen ondernemer bent of geen elektrische auto hebt.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ik kom een aantal andere bronnen tegen die ook aangeven dat dit geldt voor particulieren:

 

https://laadstationinstalleren.nl/is-mijn-laadpaal-aftrekbaar-van-de-belasting/#:~:text=Laadpalen kunnen aftrekbaar van de,het plaatsen van een laadpaal.

https://laadpalen-prijzen.nl/laadpaal-fiscaal-aftrekbaar-particulier/

 

Ik kan dit echter nergens feitelijk verifiëren. Ik zit verder met nog een hoop andere vragen, dus heb aan dat stukje niet genoeg. 

 

Link naar reactie
  • 0

Oh...

 

Maar hoe denk je dan dat particulieren een laadpaal kan aftrekken in hun aangifte?

 

Je kan niet zomaar dingen aftrekken in belastingaangiften in NL.

 

Dit heeft overigens ook totaal niets met ondernemen te maken: een vage 'laadpaal-site' die allerlei dingen beweert (reden onbekend!) en dan een nieuwe poster (jij!) die vraagt of dit voor particulieren kan.

 

Nogmaals: als je ondernemer bent in NL en je hebt een elektrische auto dan kan je als bedrijfsmiddel een laadpaal aanschaffen en daarover (uiteraard, want de kosten zullen vast meer zijn dan € 450) afschrijven, rekening houdend met de restwaarde (wat volgens mij "nul" zal zijn).

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

ik vind wel bronnen die verwijzen naar de personenbelasting in Belgie.

zie https://www.wolterskluwer.com/nl-be/expert-insights/tax-incentives-for-investment-in-electric-charging-stations

 

de verwijzingen zijn subtiel in de url en de verwijzing naar personenbelasting. Die we in NL niet kennen.

 

Als je NL bronnen bekijkt zoals de ANWB

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/alle-fiscale-voordelen-voor-elektrische-autos-op-een-rij

 

dan vind je nergens een belastingbesparing via de inkomstenbelasting.

bij de belastingdienst ook niet en dat is wel een vrij sterke aanwijzing dat het niet bestaat want dit soort regelingen worden juist altijd openbaar gemaakt via die site. 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hey Roel,

 

Bedankt voor je reactie. Het ziet er inderdaad wel zo naar uit. 

 

Reactie op shoptillyoudrop: ik snap dat je het ziet als vage laadpaalsite, maar er zijn meerdere sites die dit beweren en bovenaan Google scoren. Wat hoog in Google staat is lang niet altijd waar, dat blijkt.. Vandaar dat ik het in twijfel trek en het forum raadpleeg. 

 

Door wat ik in België lees (zie Roel zijn reactie), de antwoorden op de 'vage' laadpaalsites en de geringe informatie op overheidswebsites werd het mij ietwat onduidelijk. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.