• 0

Image Oostenrijk voor zakendoen

Ik woon en werk sinds meer dan 10 jaar in oostenrijk en houd me hier bezig met marketing en reklame.

Vaak wordt mij gevraagd wat de nederlanders denken van Oostenrijk - niet als skieland, maar om zaken mee te doen.

 

Zonder zelf nu mij mening te schrijven, ben ik eigenlijk benieuwd wat jullie erover denken.

 

Als jouw antwoord niet als optie staat, schrijf hem dan gewoon in je antwoordtext.

 

Alvast bedankt voor jullie reakties!

 

Groeten

 

Dries van der Schaft

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hé, pietje ongeduld. Niet zo haastig.

 

Zelf wel wat ervaring met grote Oostenrijkse bedrijven (agent van Elin geweest) Keurige lui, voorkomend en beleeft. komen afspraken na, zetten zich in om een partnerschap te laten werken. Kortom: alle goede eigenschappen van de duitsers, maar dan wat gemoedelijker en vrolijker :D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hé, pietje ongeduld. Niet zo haastig.

 

Zelf wel wat ervaring met grote Oostenrijkse bedrijven (agent van Elin geweest) Keurige lui, voorkomend en beleeft. komen afspraken na, zetten zich in om een partnerschap te laten werken. Kortom: alle goede eigenschappen van de duitsers, maar dan wat gemoedelijker en vrolijker :D

 

Ik heb op zich ook wel goede ervaringen met Oostenrijkers, als is het niet zo heel veel, inderdaad een beetje gelijk aan de Duitsers, erg correct, dat mag ik wel.

Alleen qua vriendelijkheid vind ik ze erg stijf, afstandelijk, (weg)restaurants onderweg vind ik helemaal een gruwel, stelletje sjacho's. :-\

Link naar reactie
  • 0

Hé, pietje ongeduld. Niet zo haastig.

 

Zelf wel wat ervaring met grote Oostenrijkse bedrijven (agent van Elin geweest) Keurige lui, voorkomend en beleeft. komen afspraken na, zetten zich in om een partnerschap te laten werken. Kortom: alle goede eigenschappen van de duitsers, maar dan wat gemoedelijker en vrolijker :D

 

Agent van de Elin EBG? een interessant en aardig bedrijf - deel van de VAI en dus nu een onderdeel van Siemens en die zetten er nu wel stevig het mes in!

 

Bedankt voor jullie reakties allemaal. Wat die lunches betreft; daar moet ik ook nog steeds aan wennen - na een stevige maaltijd (schweinebraten mit knödel und saft) en met een grote pot bier erbij, kan ik na het middageten de draad soms moeilijk oppakken. m'n maag is dan te druk bezig met werken, voor de hersenen blijft kennelijk weinig bloed over.

Pas zo tegen 15.00 uur kom ik er weer lekker in.

 

Vriendelijk en afstandelijk zijn vaakgehoorde termen - dit past goed in het beeld.

 

 

Link naar reactie
  • 0

de oostenrijkers hebben veel respekt voor de nederlanders als het om zakendoen gaat.

 

nederland heeft in tegenstelling tot oostenrijk zeer grote bedrijven: shell, unilever, philips, ing, akzo, heineken, enz. enz. - en dat maakt natuurlijk indruk.

 

wat de mentaliteit betreft wordt de eerlijkheid en betrouwbaarheid zeer op preis gesteld, maar onze botheid wat minder. de nederlanders hebben de neiging als een olifant in een porseleinkast door de wereld te gaan; wat protserig en arrogant - en snel op de teentjes getrapt.

 

aardig voorbeeld: in de marketingclub in linz waar ik lid van ben was er een voordracht van een dame over "stijl" en "goede manieren". (www.motsch.at)

ik kwam met mv motsch in gesprek en ze vertelde me over een incident met nederlander. hij kwam van een groot bedrijf en begon in de typische "je" en "jij" vorm tegen haar te praten (wat hier niet echt gebruikelijk is). toen ze dit echter overnam en hem een brief schreef en deze begon met de in oostenrijk/duitsland gebruikelijke aanroep "Lieber Jan" - wat "Beste Jan" betekent schreef hij direkt een boze brief terug, waarin hij schreef dat hij toch liever met "Meneer de Boer" wenste te worden aangesproken.

 

De oostenrijkse dame begreep natuurlijk niet wat ze in godsnaam fout had gedaan, en deze kwestie zat haar al vele jaren dwars. Ik nam van de gelegenheid gebruik haar te zeggen dat nederlander waarschijnlijk "Lieber Jan" verkeerd heeft vertaald, naar zoiets als "Lieve Jan".

 

Een typische case van de bekende nederlander die zich niet aanpast, z'n eigen gedrag andere oplegd, en dan niet de moeite neemt in het woordenboek te lezen wat bij "Lieber" staat, vervolgens lange tenen heeft en alle planken misslaat.

 

Sukses allemaal in 2006!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oostenrijk is idd een wat inder in het oog springend land.

Geen jubelverhalen hier bekend, mensen die ik ken die er voorgoed heen gingen deden 'iets' toeristisch.

Dus vooroordeel bevestigend.

 

Edoch: dit jaar gaat een reseller van ons proberen zich te vestigen als agent van onze producten. Ongetwijfeld zal ook in Oostenrijk er behoefte bestaan aan technologische produkten.

 

Voor de zekerheid neemt hij ook Zwitserland onder zijn hoede.

We zullen zien wat de toekomst brengt.

Desgewenst kan ik de voortgang van zijn plannen wel mailen, en houdt ik me aanbevolen voor meer goede tips.

Die van die omgangsvormen herken ik wel als echt nederlands.

 

 

Risk Management en Informatiebeveiliging= http://www.sincerus.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.