Verkoopprijs van een perceel/object is 800K
Het perceel/pand is verdeeld zakelijk/privé 40% / 60%
Waarde zakelijk deel is dus bij deze verkoopprijs 320.000 Euro en privé 480.000 Euro
De boekwaarde van het zakelijke deel bedraagt ongeveer 100K
Boekwinst is in dit geval (alleen even voor het idee) ongeveer 220.000
De onderneming wordt na de verkoop gestaakt dus moet er natuurlijk met de fiscus worden afgerekend (Stakingswinst)
Nu wil een koper een zogenaamde "optievergoeding" gaan betalen daar de uiteindelijke verkoop/levering pas na afloop van een lopend huurcontract gaat plaatsvinden. (medio 2025) Deze bedraagt 2000 Euro per maand.
Deze optievergoeding zal van de uiteindelijke verkoopprijs (800K) worden afgetrokken.
Mijn vraag:
Door deze optievergoeding te verhogen of te optimaliseren zal de uiteindelijke verkoopprijs natuurlijk lager uitvallen.
En dus de stakingswinst positief beïnvloeden?
Of maak ik daar een denkfout?
Wij hebben voor dit vraagstuk een afspraak met een fiscalist maar wil me een beetje voorbereiden en benieuwd naar jullie ideeën hierover?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
zzpegel
zzpegel
Verkoopprijs van een perceel/object is 800K
Het perceel/pand is verdeeld zakelijk/privé 40% / 60%
Waarde zakelijk deel is dus bij deze verkoopprijs 320.000 Euro en privé 480.000 Euro
De boekwaarde van het zakelijke deel bedraagt ongeveer 100K
Boekwinst is in dit geval (alleen even voor het idee) ongeveer 220.000
De onderneming wordt na de verkoop gestaakt dus moet er natuurlijk met de fiscus worden afgerekend (Stakingswinst)
Nu wil een koper een zogenaamde "optievergoeding" gaan betalen daar de uiteindelijke verkoop/levering pas na afloop van een lopend huurcontract gaat plaatsvinden. (medio 2025) Deze bedraagt 2000 Euro per maand.
Deze optievergoeding zal van de uiteindelijke verkoopprijs (800K) worden afgetrokken.
Mijn vraag:
Door deze optievergoeding te verhogen of te optimaliseren zal de uiteindelijke verkoopprijs natuurlijk lager uitvallen.
En dus de stakingswinst positief beïnvloeden?
Of maak ik daar een denkfout?
Wij hebben voor dit vraagstuk een afspraak met een fiscalist maar wil me een beetje voorbereiden en benieuwd naar jullie ideeën hierover?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/75462-toch-nog-vraagje-over-stakingswinst/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag