• 0

Waardering software en inbreng in holding

Hallo,

Ik heb een holding / werkmaatschappij i/o. De structuur heb ik opgezet ivm het beperken van aansprakelijkheid. Hierbinnen wil een een software product verkopen dat ik in privétijd heb ontwikkeld.
Deze software zo heb ik begrepen kan ik inbrengen in de holding. Het voordeel is de bescherming van het IE. Ontwikkeling van de software zal verder gaan in de werkmaatschappij in opdracht van de holding. To zover de beoogde structuur
Waar ik vast loop is het volgende. Hoe waardeer ik de software die ik al heb ontwikkeld. Mag ik dat zelf doen of moet dit door een accountant moet gebeuren zoals de notaris aangaf?  Is een hoge of een lage waarde interessant?
Ik heb overigens nog geen klanten dus heb geen idee hoe een accountant tot een waardebepaling kan komen. Denk wel dat er ondertussen al ruim meer dan 1000 uur in de ontwikkelde software is gaan zitten.
 

ps. Ik weet niet of het relevant is maar ik heb nog een inschrijving bij de kvk uit 2022 omdat ik na 5 jaar voor een oude klant nog iets moest doen. Staat overigens helemaal los van de software die ik heb ontwikkeld

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemiddag

 

In beginsel mag je zelf de waarde bepalen, mits je daarbij zelf ook verklaart waarop je die bepaling gebaseerd hebt. De zogenaamde waarderingsgrondslagen. Die dienen wel zakelijk te zijn, want de fiscus kan er ook een mening over hebben als jij de waardering bewust opblaast om later zo belastingvrij weer geld uit de BV te onttrekken. Het uitgangspunt bij de inbreng is namelijk dat het bedrag van de inbreng ook ooit weer onbelast uit de BV onttrokken kan worden, mits zakelijk dus.

 

Zonder track record of orderportefeuille kijk je bij de waarde van software meestal naar de ontwikkelingskosten. Wat zou het kosten om de software door een derde te laten maken?

 

Want jouw uren kun je niet meetellen. Dat zijn geen uitgaven geweest. Je hebt geen kosten aan je eigen uren. Dat hoort gewoon bij ondernemerschap. Een winkelier met een eenmanszaak betaalt zichzelf ook geen salaris uit dat hij vervolgens van de winst kan aftrekken. Zo ook met de investering in eigen tijd.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, nog bedankt voor je reactie voor wat betreft de waardering. 

Ik denk ondertussen dat het fiscaal interessanter is om de software ofwel tegen nul waarde in te brengen. Tenminste als dat mag? Ik heb namelijk begrepen dat een hoge waardering meteen zorgt voor inkomen en dus een aanslag in box 1.  

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
23 uur geleden, klopklop zei:

Ik heb namelijk begrepen dat een hoge waardering meteen zorgt voor inkomen en dus een aanslag in box 1.  

 

 

 

Of je moet nog een bedrag aan verrekenbare verliezen hebben staan in jouw oude bedrijf. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.