• 0

Stockbureau

Met 2 vrienden wil ik een online stockbureau starten om onze foto's/ artikelen, maar ook die van andere fotografen, te verkopen. We hebben al redelijk vergevorderde ideeen omtrent opzet, taakverdeling, administratie, etc.. Een van de onderwerpen waar we nog meer worstelen is de rechtspersoon, die we moeten aannemen. In mijn optiek zijn er 2 mogelijkheden; VOF en Maatschap. Heeft iemand een idee wat er in ons geval het handigste zou zijn?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst even een onjuistheid rechtzetten. Een VOF en maatschap zijn geen rechtspersonen, maar rechtsvormen. Beide zijn samenwerkingsverbanden.

 

Ik denk dat een maatschap hier niet aan de orde is, juridisch noch praktisch, om meerdere redenen. Wat jullie willen voeren is feitelijk een onderneming. Het eigen vermogen van de onderneming wordt in belangrijke mate bepaald door het Stock materiaal. Zou je dit in een maatschap willen doen - hetgeen niet kan - dan valt het Stock materiaal in het vermogen van de maten en niet in dat van de onderneming. Daarmee stuit je op allerlei juridische complicaties. De maatschap is als rechtsvorm niet geoorloofd om een dergelijke onderneming te voeren, noch daargelaten dat het niet praktisch is. Dus blijft alleen de VOF over.

.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik persoonlijk ben geen liefhebber van een VOF, maar dat terzijde.

 

Klopt helemaal wat Edward zegt, een VOF kan in dit geval de oplossing zijn.

Echter zorg voor een GOEDE vennootschapsovereenkomst VOOR je gaat starten. Geen standaard oplossingen van een KvK of zo.. maar zorg dat je iemand vindt die er verstand van heeft.

 

TIP: Het is zeer moeilijk om in een start fase te verwoorden hoe de taakverdeling zal moeten zijn, dus maak een clausule waar je dit na een jaar bespreekt.

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de snelle reakties. Ik heb inmiddels een beetje speurwerk verricht en wordt niet echt warm van een VOF. Volgens mij voorkomt een goede vennootschapsovereenkomst ook niet dat je prive aansprakelijk bent voor je eigen, maar (vooral) ook voor het handelen van de medevennoten. In een situatie waar alles koek en ei is zal het wel loslopen, maar ondernemen is ook risico's lopen. Overigens denk ik dat de risicos in de fotostock business wel zullen meevallen, maar toch. Zijn er nog andere opties?

 

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de snelle reakties. Ik heb inmiddels een beetje speurwerk verricht en wordt niet echt warm van een VOF. Volgens mij voorkomt een goede vennootschapsovereenkomst ook niet dat je prive aansprakelijk bent voor je eigen, maar (vooral) ook voor het handelen van de medevennoten. In een situatie waar alles koek en ei is zal het wel loslopen, maar ondernemen is ook risico's lopen. Overigens denk ik dat de risicos in de fotostock business wel zullen meevallen, maar toch. Zijn er nog andere opties?

 

 

Op zich ben ik het met je eens dat je met fotostock niet meteen grote risico's loopt.

Wel weet ik dat er in het verleden nog wel eens wat gedoe is geweest met fotomateriaal waar enkele personen op stonden die ineens groot in beeld verschenen bij een reclame actie.

Het ging om een straatbeeld waar deze mensen op te zien waren.

Omdat de fotograaf niet de moeite had genomen deze mensen een modellencontract te laten ondertekenen is dat niet echt lekker afgelopen.

 

Ga je foto's van eigen makelij aanbieden, of fotomateriaal van andere fotografen ?

Of wil je distributeur worden van enkele minder bekende stcokagencies ?

 

Je zult het wel allemaal uitgezocht hebben, maar wil je dit toch even meegeven. Op nternet is inmiddels een ruim aanbos van gratis tot bijna gratis fotostock materiaal te vinden, denk aan flickr of deze hongaar http://www.sxc.hu

In de huidige markt is de concurrentie moordend, en kom je er als nieuweling niet tussen, tenzij je iets unieks aan gaat bieden.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

TechNico

 

Wij gaan wel iets anders aanbieden als de sites, die je noemt. We hebben al een netwerk van contacten en publiceren zo nu en dan al in de "serieuze" bladen. In eerste instantie gaat het om eigen fotowerk, maar we willen zeker ook gebruik maken foto/ tekstmateriaal van anderen.

 

Is het te overwegen om bij een succesvolle onderneming de gestartte VOF om te zetten in een BV? (en waarom='

Link naar reactie
  • 0

VOF hoeft per defenitie niet verkeerd te zijn. Als je eerlijk bent naar elkaar en nuchter genoeg bent om op tijd problemen te signaleren, is er eigenlijk geen probleem.

Zoals je al aangeeft is het inderdaad zo dat een vennootschapsovereenkomst NIET aansprakelijkheden voorkomt. Aansprakelijk ben je bij een VOF hoofdelijk!! dus ieder voor 100%.

 

Het is inderdaad mogelijk om je VOF later om te zetten naar een BV, maar dat zal aan de fiscale voor/nadelen liggen.

 

Mijn idee is in dit geval als je zeker bent van elkaar en onderling GOEDE afspraken maakt, eventueel met een intermediair, dan zou je kunnen starten met een VOF. Maak volledig gebruik van de fiscale voordelen en starters subsidies en aftrek en wat nog al meer, voor de komende drie jaar. Daarna met je accountant/boekhouder aan tafel om te kijken of het interessant genoeg is om de zaak om te zetten in een BV.

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.