• 0

BV opzetten in NL met holding in het buitenland

Hallo,

 

Ik heb hier al veel nuttige informatie gelezen, maar heb nu de volgende situatie. Ik heb een eenmanszaak in NL, zelf ben ik verhuisd naar het buitenland (Europa) en ik wil de eenmanszaak nu omzetten naar een BV.

1. Kan mijn buitenlandse holding de eigenaar worden van de nieuwe BV in NL?

2. Zo ja, is het DGA salaris niet van toepassing omdat dit vanuit de holding zou worden betaald en dus niet in NL?

3. Moet er nog een bestuurder worden aangesteld voor de werk BV in NL (er is nl in NL wel een vaste inrichting met personeel).

 

Avlast bedankt,

Tom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Tom 

 

Welkom, 

 

Het kan sowieso, maar of je de omzetting zonder afrekening met de fiscus kunt doen, betwijfel ik.

 

Hoe heb je je eenmanszaak in NL geregistreerd gehouden? Doorgaans haalt de KvK die door als jij als eigenaar emigreert. Alleen als er sprake is van een daadwerkelijke vestiging met activiteiten (vaste inrichting) van de eenmanszaak in NL (denk aan een pand met ter plaatste activiteiten, dus geen bureaustoel of brievenbus in een verzamelgebouw), kan een eenmanszaak hier geregistreerd staan, terwijl de persoon erachter in het buitenland woont. Hoe zit dat bij jou?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt.

 

Er is inderdaad sprake van een vaste inrichting. 

Na afrekening kan het dus wel dat de holding in het buitenland zit, geen bestuurder in NL van de werk BV (omdat er vaste inrichting is in NL) en geen uitbetaling DGA salaris vanuit de holding in het buitenland, maar wel een management fee vanuit werk BV naar holding?

 

andere vraag

Ik reis veel en heb nog geen vaste woonplaats op dit moment, voor de eenmanszaak doe ik dan aangifte inkomstenbelasting als buitenlands belastingplichtige toch?

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Tom2023 zei:

inderdaad sprake van een vaste inrichting.

Wat versta je daaronder, bedoelde ik. Hoe is jouw positie dan, nu je in het buitenland woont? Is er personeel in dienst? 

 

Na afrekening kan de holding zeker in het buitenland zitten. Geen bestuurder voor de Nederlandse BV kan niet. Iemand moet die taak op zich nemen.

 

Andere vraag: geen idee. Als je nergens geregistreerd staat, hoe wil je dan aangifte doen?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2023 om 11:12, Tom2023 zei:

(...) zelf ben ik verhuisd naar het buitenland (...)

 

3 uur geleden, Tom2023 zei:

Ik reis veel en heb nog geen vaste woonplaats op dit moment (...)

 

Hoe kan je in het buitenland wonen zonder vaste woonplaats?

 

En dan ook een eenmanszaak met personeel in NL hebben (met een vaste inrichting ook!).

 

Merkwaardig verhaal vind ik. Ben je ergens geïmmigreerd, na je emigratie? Maar daar woon je dan ook niet meer begrijp ik?

Nergens geregistreerd? Een soort "nomad" met personeel dus? 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
8 hours ago, Joost Rietveld said:

Wat versta je daaronder, bedoelde ik. Hoe is jouw positie dan, nu je in het buitenland woont? Is er personeel in dienst? 

Ja, een eigen pand met personeel en bezoekers. Ik stuur het alleen aan van afstand. 

8 hours ago, Joost Rietveld said:

Andere vraag: geen idee. Als je nergens geregistreerd staat, hoe wil je dan aangifte doen?

De overheid kan me niet uitnodigen om aangifte te doen omdat er geen adres bekend is, ik kan echter zelf wel aangifte doen als buitenlands belastingplichtige, als ik het goed heb.

 

8 hours ago, Joost Rietveld said:

Geen bestuurder voor de Nederlandse BV kan niet. Iemand moet die taak op zich nemen

Wat als de holding de enigste bestuurder is, deze zit dan wel in het buitenland maar doordat er een vaste inrichting is verhuist de BV niet automatisch mee. Of moet er in dit geval een extra bestuurder worden aangesteld die in NL is?

Link naar reactie
  • 0

Geruisloze inbreng in een buitenlandse holding BV lijkt mij niet mogelijk. De faciliteit is erop gericht dat een binnenlands belastingplichtig ondernemer zijn onderneming zonder belastingheffing overdraagt aan een binnenlandse BV. Die BV neemt namelijk de plek in van de ondernemer.

 

Dat gaat niet als die BV niet in Nederland belastingplichtig is

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.