• 0

zakelijke ruimte aan huis

Ik heb een woonhuis waarvan de beneden verdieping zakelijk gebruikt gaat worden , deze ruimte heeft een eigen ingang, maar via die ingang kan ik ook naar het woongedeelte. Het totale woonoppervlak is 160 m2 waarvan ca 30 m2 of 50m2 zakelijk gebruikt gaat worden.

Is het belasting technisch interessant om de woning te splitsen in prive en zakelijk? Het huis is volledig prive gefinancieerd.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan.

 

Bedankt alvast voor de informatie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb een woonhuis waarvan de beneden verdieping zakelijk gebruikt gaat worden , deze ruimte heeft een eigen ingang, maar via die ingang kan ik ook naar het woongedeelte.

De regelgeving is vrij ingewikkeld dus ik zou als ik jou was een fiscalist raadplegen. Je moet inderdaad een eigen ingang hebben zodat je zonder door het huis te gaan in je zakelijke ruimte kan komen, er moet een eigen toilet zijn. Ik weet niet of je ook zonder door de zakelijke ruimte te gaan in de prive ruimten moet kunnen komen. Ik denk (maar wie ben ik) dat je niet de ruimte formeel hoeft te splitsen, maar dat je wel goed moet kunnen aangeven wat woon en wat bedrijf is.

 

Als je het allemaal gaat splitsen wordt het fiscaal wel eenvoudiger, maar het splitsen kost tijd en geld.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Ik kom via de 2e ingang rechtstreeks in de zakelijke ruimte, ook is daar een toilet aanwezig, maar via het zakelijke gedeelte kan ik wel de prive ruimte betreden, het prive gedeelte heeft sowieso een eigen ingang.

 

Dus voor de boekhouding is een splitsing makkelijker, maar zitten er ook nog fiscale voor of nadelen aan?

Link naar reactie
  • 0

Ik kom via de 2e ingang rechtstreeks in de zakelijke ruimte, ook is daar een toilet aanwezig, maar via het zakelijke gedeelte kan ik wel de prive ruimte betreden, het prive gedeelte heeft sowieso een eigen ingang.

 

Dus voor de boekhouding is een splitsing makkelijker, maar zitten er ook nog fiscale voor of nadelen aan?

 

nogmaals, je kunt het het beste aan een fiscalist vragen, maar wat ik zei dat een formele splitsing niet nodig is als je twee aparte ruimten hebt. Het kost wel extra geld en tijd. Als je splitst dan stelt de fiscus automatisch geen vragen, maar dat is de kosten niet waard denk ik zo.

Nogmaals, als je een bedrijf hebt zal je ook een accountant of boekhouder of fiscalist hebben, die kan het je in 5 minuten haarfijn uitleggen.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Zo te zien voldoe je aan alle eisen die de fiscus eist. Eigen ingang, Afsluitbaar, Sanitaire voorzieningen.

 

Het heeft voordelen, want je kan niet alleen je huis splitsen, (boekhoudtechnisch gezien), maar ook je vaste lasten. Je mag namelijk pas lasten (gas, water, electra) delen van privé met de zaak als je dus over een apparte werkruimte beschikt. En veel tijd hoeft het niet te kosten, want je belast bijvoorbeeld alle lasten aan de hand van een bepaald % door aan de zaak. Alleen BTW kan je dan dus niet aftrekken, want die worden vanuit privé voorgefinancierd.

 

Groeten Pascal

Link naar reactie
  • 0

het heeft ook nadelen volgens mij.....

 

Ik dacht dat bij verkoop van het pand de winst op het zakelijke gedeelte belast is. Dat kan wel eens aan aardige tegenvaller worden.

 

overigens is het probleem van de btw zoals hierboven vermeld te vermijden door de vaste lasten door het bedrijf te betalen (btw aftrekbaar) en dan door te belasten naar prive ;)

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Dag,

 

Ik ben het met de anderen zeer eens die zeggen dat je het aan een fiscalist moet voorleggen, die een oordeel kan geven in je eigen specifieke situatie. Een ook die fiscalist zal het niet in een mum van tijd kunnen uitleggen, want dit is echt een lastige vraag.

 

Zo te zien klopt het dat je hier aan de voorwaarden voldoet voor een aprarte werkruimte, waardoor je de lasten die verbonden zijn aan de werkruimte kunt aftrekken. Dat wil zeggen, wanneer je ook 70% van je inkomen minimaal in of vanuit die werkruimte genereert. Het gaat niet alleen om de werkruimte zelf, maar ook om het inkomen.

 

In dit geval blijft het een privé-pand. Dat betekent dat het werkruimte-gedeelte uit box 1 naar box 3 moet verhuizen. Dat heeft vervelende consequenties voor de hypotheek-rente-aftrek op de eigen woning.

 

Vervolgens mag je tot de bedrijfskosten rekenen het fictief rendement over de waarde die je voor de werkruimte in box 3 hebt opgenomen. Of je ook de overige lasten van inrichting, energie etc mag aftrekken is nog de vraag. De belastingdienst vindt van niet; de belastingadvieswereld vindt dat dit wel moet kunnen.

 

De opmerking dat je over de latere winst bij verkoop van je woning belasting moet betalen voor zover die winst toe te rekjenen is aan de werkruimte klopt niet helemaal voor dit voorbeeld. Dat geldt alleen wanneer de werkruimte ook echt tot het bedrijfsvermogen moet worden gerekend, en dat is grofweg alleen het geval wanneer de werkruimte ook apart verkocht zou kunnen worden.

 

Ik denk dat ik nu wel voldoende aangegeven heb dat je hier echt een fiscalist bij moet halen.

 

Hartelijke groeten,

 

Jan Berkelder

Link naar reactie
  • 0

Dag,

 

Nog iets, vooral nav de opmerking van Pascal.

 

Of je de btw mag terugvragen staat absoluut los van de vraag hoe je in de inkomstenbelasting omgaat met de kosten van werkruimte.

 

Bij de omzetbelasting staat centraal of de kosten waarop btw drukt verband houden met het zakelijk gebruik. Je mag dus allee btw terugvragen die drukt op kosten die je maakt voor je werkruimte, wanneer je althans ondernemer bent voor de btw.

 

Er iszelfs nav een recente rechtzaak discussie over de btw die bgrepen zit in de bouwkosten van het huis, die deels toe te tekenen is aan het gebruik van de werkruimte.

 

Hartelijke groeten,

 

Jan Berkelder

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.