• 0

Startkapitaal inbrengen in Holding-Werkmaatschappij structuur

Goedemorgen,

 

Momenteel ben ik bezig om voor mijn start-up een holding+werkmaatschappij B.V. structuur op te richten. Ik wil hierbij circa 20k eigen vermogen inbrengen, maar ik kom er niet zo goed uit wat de beste manier is om dit te doen. Doe ik dit bij de aandelenstorting, d.m.v. agio-storting, via een lening of op een andere manier? En breng ik dit kapitaal in in de holding of in de werkmaatschappij? Omdat het een relatief klein bedrag is zou ik willen voorkomen dat er veel extra notariskosten moeten worden gemaakt of dat dit grote gevolgen heeft voor mijn persoonlijke belastingdruk. Ook als ik het geld er weer uit zou willen halen.

 

Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

 

Alvast veel dank!

Maikel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

1) Ik moet deze nog oprichten vandaar dat ik nu wat onderzoek doe zodat ik niet achteraf spijt krijg dat ik niet direct iets anders geregeld heb. 

 

2) Het mag in beginsel altijd in de BV blijven zitten, maar ik zou graag begrijpen wat er gebeurt als ik bijvoorbeeld na 1 jaar toch zou besluiten om het eruit te halen. Welke optie geeft dan minder mogelijkheden of nadelen?

 

Dank alvast!

Link naar reactie
  • 2

De meest simpele oplossing is denk ik om het gewoon als aandelenkapitaal te storten. Bij het opstellen van de oprichtingsakte moet er sowieso al bepaald worden wat de waarde van de aandelen is, als je nu al weet wat je er ongeveer in wil stoppen dan kan je dat gewoon daar aan koppelen. 

Ik weet alleen niet of je dat er dan op termijn weer uit kan halen.

 

Het minimum aandelenkapitaal is 0.01 EUR. En dat bedrag staat ook tot in lengte van dagen op je KVK-uittreksel. Wat dat betreft vind ik het persoonlijk altijd wel mooi als daar een wat hoger bedrag staat dan 1 cent, maar dat is vooral persoonlijk en maakt uiteindelijk ook weer niet zo veel uit.

 

Verder kan je ook kijken naar agio. Maar daar voor moet je (eerst!) langs de notaris als je het er later weer uit wil halen volgens mij. Weet ik echter niet zo veel van, dus daar houd ik me verder verre van :)

 

Hoe je het ook doet; meestal is het zo dat jij als privepersoon alleen overeenkomsten aangaat met je holding, en dan ook daar eventueel geld naar overmaakt. Vanaf daar kan je holding het weer doorstorten naar de werkmaatschappij.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Als je het geld er later uit wil halen, is een laag aandelenkapitaal en een lening aan de werkmaatschappij een stuk handiger. De BV moet dan een zakelijke rente aan je betalen.

 

Kies je wel voor een hoger aandelenkapitaal dan moet je een uitkeringstoets doen en langs de notaris om de aandelen af te laten stempelen.

aangepast door Dalitso
Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Dalitso zei:

De BV moet dan een zakelijke rente aan je betalen.

Die rente is vervolgens bij de DGA in privé in box 1 belast (inkomen uit tbs), dus bovenop het salaris. Vandaar dat vaker een hoger kapitaal gekozen wordt. 

 

Bovendien is het ook een goed signaal naar investeerders dat je als oprichter risico kapitaal in je BV hebt gezet ipv een lening.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.