• 0

Wat zijn jullie ervaringen met de stap van freelancer naar detacheerder?

Dag allen,

 

Mogelijk dat jullie mij kunnen helpen, ik ben namelijk op zoek naar de ervaringen van mensen die de stap hebben gemaakt van ZZP'er naar consultancy/detacheerder (met name in de IT).

 

Zelf werk ik al een aantal jaar als Business Analyst en Product Owner rondom Utrecht, en dat bevalt goed. Er is (op dit moment) voldoende werk beschikbaar, en ik heb ook al een redelijk klantenbestand opgebouwd. Toch zou ik graag meer willen ondernemen, en iets groters opzetten met minder afhankelijkheid van mijn uren. Het lijkt me dus een logische vervolgstap om een kleine consultancy te starten, met natuurlijk een focus op waar ik goed in ben (het BA/PO-schap, en dan toegespitst op bv data teams). Hierbij zou ik samengaan met 1 of 2 andere freelancers, en dan is het doel om zo snel mogelijk nieuwe opdrachten te vinden voor potentiële werknemers.

 

Ik verwacht dat de grootste uitdaging ligt in het vinden van geschikt personeel (zeker gezien de huidige markt), maar misschien zien jullie dat anders. Dus ik ben benieuwd: Wie van jullie heeft deze 'vervolgstap' als ZZPer gezet, en hoe ging dat in zijn werk? Wat waren je grootste uitdagingen en hoe ging je daarmee om?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Interessante vraag, ik speel ook met het idee. Mocht je dit deels doen met het oog op het wetsvoorstel Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden (https://www.internetconsultatie.nl/wetverduidelijkingbeoordelingarbeidsrelatiesenrechtsvermoeden/b1): vooropgesteld het nog maar een wetsvoorstel is, is het voor zover ik nu begrepen heb zo dat ook eigen uren van een DGA die uurtje-factuurtje werkt nog steeds onder hetzelfde freelance-regime vallen. In dat opzicht beschermt het je dus niet voor de afweging of er wel of niet sprake is van een dienstverband bij je eindafnemer. 

aangepast door Peter73
Link naar reactie
  • 0
Op 29-10-2023 om 11:55, Peter73 zei:

Interessante vraag, ik speel ook met het idee. Mocht je dit deels doen met het oog op het wetsvoorstel Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden (https://www.internetconsultatie.nl/wetverduidelijkingbeoordelingarbeidsrelatiesenrechtsvermoeden/b1): vooropgesteld het nog maar een wetsvoorstel is, is het voor zover ik nu begrepen heb zo dat ook eigen uren van een DGA die uurtje-factuurtje werkt nog steeds onder hetzelfde freelance-regime vallen. In dat opzicht beschermt het je dus niet voor de afweging of er wel of niet sprake is van een dienstverband bij je eindafnemer. 

Hallo Peter73 Kun je dat laatste punt mbt uurtje-factuurtje als DGA toelichten/onderbouwen?

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Emperor18 zei:

Kun je dat laatste punt mbt uurtje-factuurtje als DGA toelichten

 

Dat je als DGA (ook) detacheert, heeft geen invloed op de beoordeling van een eventuele arbeidsrelatie tussen DGA en een eigen opdrachtgever. Met andere woorden: gaan detacheren is geen oplossing om een eventuele arbeidsrelatie te voorkomen 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.