• 0

Alimentatie DGA en euro-BV

Ik heb al 2 jaar een BV. Heb tot nu toe geen DGA salaris uitgekeerd,omdat BV verlies maakte en ik daarnaast nog ergens anders een full-time job heb. De BV gaat volgende jaar flink winst maken.

Ik wil geen winst, ik geen salaris, omdat ik anders nog meer partner-alimentatie moet betalen, als ik verander van mijn full-time baan.

 

Ik heb alle threads gelezen over alimentatie en Euro-BVs. Ik overweeg een CV/Ltd/Jersey-trust naast mijn BV te zetten en dat bedrijf de winst te laten maken en mijn oude BV een klein verlies te laten maken. Dit in de hoop dat ik geen salaris hoef uit te betalen en de familie-rechter er niet achter komt of iets mee kan doen.

Heeft iemand tips/ideeen of dat zou werken ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Simlode,

 

Ja, ik heb daar ideeën over, als familierechtadvocaat maak ik soms dagelijks alimentatieberekeningen.

 

Maar laat ik met Kerstmis nou eens proberen een andere invalshoek te belichten.

 

Ik weet niets van je, maar voor het perspectief verzin ik wat details.

Je bent 10 jaar getrouwd geweest, je kinderen waren 4 en 6 bij de scheiding en zijn nu 6 en 8 jaar. Die scheiding, dat lag aan je vrouw. Zij was chagrijnig, er was geen land met haar te bezeilen. Of ze was wel lief, maar je kon nergens met haar over praten. Of ze ging vreemd. Anyway.

 

Je kinderen, daar betaal je met liefde alimentatie voor. Uit je post blijkt immers dat je probleem 'm zit in de partneralimentatie. Ze kan best meer gaan werken dan ze nu doet, zo vind je misschien. Maar ja, ze zorgt natuurlijk wel voor jouw kinderen. Het is voor hen natuurlijk wel fijn als hun moeder er voor hen kan zijn als ze uit school komen.

Misschien zie ik iets verkeerd, zorg je namelijk zelf ook in co-ouderschap voor de kinderen. Of zou je dat wel willen maar wil zij dat niet.

 

Voor alle gevallen kan ik je uit de grond van mijn hart en na jarenlange ervaring zeggen: je wordt er allebei niet gelukkig van als je tegenover elkaar blijft staan. Misschien lukt het je om onder (al dan niet terechte) alimentatieclaims uit te komen, maar ondertussen zit je met allerlei negatieve gevoelens. En dan heb ik het nog niet over wat de strijd tussen jullie met de kinderen doet.

 

Een heel welgemeend advies: ga in overleg. Haal er een mediator bij, een goeie (kijk op de site www.vfas.nl, als je er een paar op het oog hebt, kan ik je per p.m. wel het aantal ervaringsjaren laten weten). Ga in gesprek zodat de shit tussen jullie opgeruimd wordt. En probeer dan een goede financiële regeling af te spreken, waar je allebei wijzer van wordt. Die een prikkel bevat waarbij zij van haar eigen inkomsten een deel mag houden, enz. Leven en laten leven.

 

En in ieder geval is een goede verstandhouding tussen jullie beiden het grootste kado dat je je kinderen kunt geven. Die zijn daar ontzettend gevoelig voor. En vaak heel trots als het wel goed gaat, als je bij elkaar over de vloer kunt komen bij een kinderverjaardag.

 

Mocht mijn aanname verkeerd zijn, en jullie geen kinderen hebben, ja, dan is het betalen van partneralimentatie wel zuur natuurlijk. Maar ook dan geldt: spreek een regeling af. Nu wat meer alimentatie onder de voorwaarde van een afbouwregeling bijvoorbeeld. Kan ze dat meerdere gebruiken om een extra opleiding te doen zodat haar kansen op de arbeidsmarkt stijgen. Ik verzin maar wat.

 

Mijn cliënten menen vaak dat mediation geen kans van slagen heeft omdat de ander zo onredelijk is. Maar alleen al statistisch kan dat dus niet kloppen. Als je oprecht bereid bent om er wat van te maken en de ander tegemoet te komen, is de eerste reactie bij de ander er meestal een van wantrouwen: wat moet ie ineens van mij. Maar vaak raakt de ander ook ontdooid. De mediator kan geen wonderen verrichten, maar de ex-en zelf wel.

 

Fijn feestdagen,

 

Mieke

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ben het wel met Mieke eens. Je trouwt, je scheidt, je had samen iets opgebouwd en dan gaat eentje er met de buit vandoor en laat de ander met de kinderen zitten. Ik weet niet of het bij jou zo is, maar dat is wel wat je vaak ziet.

 

Als jij geen alimentatie betaalt dan gaat je ex-vrouw werken en zitten de kinderen voor en na school alleen thuis omdat je ex-vrouw natuurlijk ook geen opvang kan betalen. Als je ex integer is dan zegt ze niet tegen je kinderen "dat komt allemaal door papa".

 

Ik ben 12 jaar geleden gescheiden, mijn ex en ik hebben diverse malen in de rechtzaal tegenover elkaar gestaan, beslag gelegd, weetikveel, totdat uiteindelijk alles is bijgelegd en de financien naar beider tevredenheid verlopen. Ik ben heel gelukkig dat geen van ons beiden ooit de kinderen in het conflict heeft betrokken, al krijgen ze er natuurlijk onwillekeurig wel wat van mee.

 

Als je met een mediator met je ex overlegt weet ik zeker dat ze begrip zal hebben voor je ondernemerssituatie en je niet het vel over de oren zal trekken als jij in de aanloopverliezen zit.

Maar aan de andere kant, zij heeft ook geinvesteerd in jouw carriere en jouw bedrijf door voor de kinderen te zorgen toen jij hard werkte om je zaak op te bouwen, of je daarop voor te bereiden in je baan. Dan is het toch billijk dat ze meedeelt in de grote winsten?

 

dagdag

Christine

 

Link naar reactie
  • 0

fijn dat iedereen op mijn beweegredenen in gaat voor mijn verlaging alimentatie terwijl dat niet mijn vraag is. Voor een ieder dan:

Ik heb co-ouderschap en zorg uitgebreid voor kinderen. Mijn ex is meer dan 8 jaar geleden bij mij weggelopen. Ik betaal forse kinder alimenttaie waar ik geen enkel probleem mee heb. Ik betaal meer dan een modaal inkomen aan partneralimentatie. Ik heb meerdere keren aan mijn ex aangeboden op meerdere methodes om tussen personen te gebruiken om oplossingen te vinden. Mijn ex weigert elke onderhandeling. Mijn ex werkt er vriendelijk zwart op na, en heeft geen enkele kerst gedachte die sommige van jullie er op na houden.

 

Mijn probleem zit eigenlijk zelfs niet eens bij mijn huidige partneralimentatie. Zo is het leven en daar laat ik me niet door verkankeren.

Mijn probleem ligt anders. Ik heb 2 banen nu - een baan voltijd in loondienst en een baan als DGA in een 2 jaar oude BV. Als ik van loondienst baan zou wisselen naar een lager betaalde baan, dan gaat de winst uit mijn 2 jaar oude BV in overweging genomen worden bij alimenttaie berekeningen. het is die winststroom (niet eens kas-stroom) die ik buiten de alimentatie berekeningen wil houden.

 

Ben benieuwd wat jullie ervaring is met Euro-Bv om dat probleemop te lossen.

 

met vriendelijke kerst groet,

 

Ebenezer.

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Door Google kom ik nu op dit sterk verouderde verhaal terecht, maar toch wil ik graag mijn mening geven...

 

 

Hoezo reus voor Mieke, kneus voor Mieke.

 

Allereerst vind ik dat je als advocaat je absoluut niet met een schuldvraag of schuldgevoelens moet bezig houden. We hebben in Nederland al zat van dit soort advocaten, 185 euro per uur rekenen, prima, maar hou je dan aan je taken, het adviseren en bijstaan van cliënten.

 

Verder vind ik het een behoorlijk slechte ontwikkeling dat advocaten zicht gaan 'ontwikkelen' tot mediator. Wat een schijnvertoning, zeker in scheidingszaken.

 

Een goede succesvolle advocaat zal zich ook ver van mediation afhouden, het zal mij worst zijn of hij een weeshuis aan kinderen achterlaat.

 

Het gaat om de vraag of het verstandig is om er een CV/Ltd/Jersey-trust naast te zetten. Allereerst is het niet verstandig dit op een openbaar netwerk als het internet te zetten. Er zijn altijd mensen die je herkennen en dat lijkt me niet de bedoeling.

 

Verder denk ik inderdaad dat het een mooie constructie is die goed kan werken.

 

Tegen Mieke wil ik graag nog het volgende zeggen... Ga lekker mediaten, prachtig dat je daarmee mensen kunt helpen en een leuke boterham verdienen, maar hang dan wel je toga aan de wilgen. je kunt niet alle twee de functies naar behoren uitvoeren en een softe advocaat zal de cliënt nooit naar behoren bijstaan!

 

Groeten Albert

Link naar reactie
  • -1

Advocaten zijn in hun prive tijd gewoon mensen, en mogen dan ook een mening hebben en op fora reageren lijkt mij.

 

Ik zie nergens dat Mieke zelf ook mediation doet, ze adviseert alleen om een mediator in te schakelen. Ik denk dat het juist zeer goed is als een advocaat aanraad om een conflict eerst via medation op te laten lossen.

 

Daarnaast is het topic bijna drie jaar oud, ik denk niet dat Mieke zelf je reactie ooit nog leest.

 

Je schreef zelf dat je hier gekomen was via Google. Heb je zelf wellicht een negatieve ervaring met een advocaat die ook mediation doet?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.