• 0

Geen vragenbrief en/of aankondingsbrief van de belastingdienst ivm 5 jaren termijn

Ik heb het genoegen gehad om een naheffingsaanslag OB over 2018 te mogen ontvangen. Dit zonder enige toelichting en/of motiavtie.

 

Telefonisch heb ik om een toelichting gevraagd en deze is schriftelijk bevestigd.

 

"Omdat het afdracht verschil op het punt staat te verjaren conform de vijf jaren termijn genoemd in de AWR, is er voorafgaan geen vragenbrief en aankondigingsbrief verzonden"

 

Los van inhoudelijke bezwaren vraag ik me af of dit een correcte handelswijze van de Belastingdienst is. Met hierbij ook de vraag  of een boete voor niet betalen dan ook correct is?

 

Martin Maharadja Tenten

www.maharadja-tenten.nl

06-15489363

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In wat voor soort situaties ontvang je zo'n naheffingsaanslag OB? Ik ga er altijd vanuit dat als ik OB-aangifte doe het dan in principe daar ook bij blijft. Misschien dat ze een keer een paar facturen opvragen oid, of een boekenonderzoek komen doen. Maar wat zijn (of kunnen zijn) redenen voor de BD om na 5 jaar nog 'ineens' een aanslag te versturen?

Link naar reactie
  • 2

Dit is een vrij veel voorkomend fenomeen. Op de balans van je onderneming wordt gevraagd naar de schuld omzetbelasting per 31-12. Als je door het jaar heen alles keurig netjes opgeteld en afgetrokken hebt, dan is de schuld per 31-12 gelijk aan het bedrag van de BTW-aangifte van het vierde kwartaal (of soms december). 

 

De belastingdienst controleert dit actief (want ook lekker simpel te achterhalen). Als op je balans per 31-12 (die in je IB of VPB aangifte zit) staat dat de schuld stel 8.000 is, maar de laatste BTW-aangifte van het jaar was 6.000 dan ben je dus - volgens je eigen administratie - nog 2.000 schuldig aan de fiscus.

 

Als daarvan geen suppletie in het systeem van de fiscus staat, dan komen ze met de naheffing.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.