• 0

Transferpricing tussen GmbH en eenmanszaak

Goedemiddag leden,

 

Ik ben van plan een Duitse GmbH op te zetten waar ik inkopen ga doen op een locatie vlak over de grens. Deze inkopen worden vervoert en verkocht naar mijn Nederlandse eenmanszaak. Nu vraag ik mij af wat voor tarieven ik voor deze transacties moet rekenen. Ik lees veel op internet over transfer pricing en dat het zakelijke prijzen moeten zijn die je ook naar derden rekent. 

 

Mijn vraag dus: Hoe bepaal je de deze marge die je moet hanteren? 

 

Verder vraag ik mij af hoe het zit met de BTW verleggen naar je eigen eenmanszaak. Is dit gewoon toegestaan? Normaal maak ik dan een afhaalverklaring, maar om dit naar jezelf te doen lijkt me vreemd. 

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee.

 

Mvg, Lex

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zie hier het laatste nieuws hierover. Het wordt gemakkelijker :face-with-hand-over-mouth:.

 

De BTW kan nog steeds verlegd worden want overbrenging van eigen goederen van de ene lidstaat naar de andere wordt beschouwd als een (fictieve) intracommunautaire transactie. 

 

Je moet uiteraard de intracommunautaire levering kunnen aantonen en de opgave ICP doen maar tussen twee verbonden partijen lijkt me dat geen probleem. Afhaalverklaring lijkt me dan ook overbodig.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Bert. zei:

Zie hier het laatste nieuws hierover. Het wordt gemakkelijker :face-with-hand-over-mouth:.

 

De BTW kan nog steeds verlegd worden want overbrenging van eigen goederen van de ene lidstaat naar de andere wordt beschouwd als een (fictieve) intracommunautaire transactie. 

 

Je moet uiteraard de intracommunautaire levering kunnen aantonen en de opgave ICP doen maar tussen twee verbonden partijen lijkt me dat geen probleem. Afhaalverklaring lijkt me dan ook overbodig.

 

 

Bedankt voor je reactie. 

 

Mooi dat het simpeler wordt. Als ik het goed lees is dit een plan voor 2024. Weet jij ook hoe het nu zit? 

Link naar reactie
  • 0
Op 9-11-2023 om 13:43, Lex123 zei:

Nu vraag ik mij af wat voor tarieven ik voor deze transacties moet rekenen.

 

Lang geleden werkte ik bij een Japans hoofdkantoor en distributiecenter (voor Europa), gevestigd in NL.

Wij waren toen jaaaaren samen met een van de ("Big 5" zoals dat genoemd wordt nu) toonaangevende accountantskantoren met bijbehorende adviezen voor veeeel geld juist over dit onderwerp veelvuldig aan het overleggen.

 

Toen ik later wegging was (in mijn perceptie) niet echt uitsluitsel gekomen. Zo zie je maar dat dit niet een heel makkelijk onderwerp is.

 

Weliswaar is in het geval van TS (lijkt mij tenminste...) aanzienlijk minder geld "involved" maar het blijft een zeer complex vraagstuk. Ik denk niet dat je op een forum hier een antwoord op zal/kan krijgen.

 

Maar toch succes natuurlijk! 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.