• 0

In consignatie en BTW

Ik kon het niet zo direct terug vinden en volgens mij is het ook niet zo moeilijk.

 

Ik maak muziekinstrumenten en ik heb er een verkocht via een winkel, deze winkel krijgt 30% commissie. We zijn beide BTW plichtig.

 

Het instrument is verkocht voor €395 aan een consument. Nu heb ik het volgende bedrag gekregen van de winkel met deze berekening:

 

€395 - 21% = €312

Vervolgens:

€312 - 30% = €218,43

 

€218,43 heb ik dus gekregen.

 

Maar volgens mij moet ik gewoon €395 * 0.7 = €276,5 krijgen en dat we dan vervolgens beide over onze delen BTW moeten betalen. Mijn BTW wordt dan:

€276,5 - (€276,5 / 1,21) = €47,99

 

Ik moet dus haar een factuur sturen met een totaal bedrag van €276,5 (dit is inc. BTW) Is dit correct ? en is mijn bovenstaande redenatie correct ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
11 uur geleden, Gatze84 zei:

Ik kon het niet zo direct terug vinden en volgens mij is het ook niet zo moeilijk.

 

Ik maak muziekinstrumenten en ik heb er een verkocht via een winkel, deze winkel krijgt 30% commissie. We zijn beide btw plichtig.

 

Het instrument is verkocht voor €395 aan een consument. Nu heb ik het volgende bedrag gekregen van de winkel met deze berekening:

 

€395 - 21% = €312

 

In die 395 zit (395 / 1.21 * .21) = 68,55 btw.  Dus 395 - 68,55 = 326,45 is het bedrag ex btw.

 

Van die 326,45 trek je 30% commissie af en dan kom je op 228,52. Je factureert 228,52 en als je btw-plichtig bent reken je dus btw (21% = 47,99) over dat bedrag en kom je op 276,51.

 

Hoofdregel: als je btw-plichtig bent doe je *alle* berekeningen ex btw en pas bij het factureren reken je btw uit.

 

11 uur geleden, Gatze84 zei:

Ik moet dus haar een factuur sturen met een totaal bedrag van €276,5 (dit is inc. BTW) Is dit correct ? en is mijn bovenstaande redenatie correct ?

 

Dat lijkt mij wel. Maar ik zou er wel een duidelijke uitleg bij doen, want krijg je vooral een discussie.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.