• 0

Retreat Center Overkopen

(aangepast)

Hi Leden!

 

Ik ben momenteel in Oost-Europa en heb via via de kans gekregen om een retreat center over te kopen. Ik zou dit ontzettend graag willen doen, maar heb op dit moment moeite om de investering rond te krijgen.

 

Het stuk grond van 15000m2 met 1500m2 bebouwde grond biedt 29 bedden. De kosten in totaal zijn omgerekend ongeveer 250.000 Euro. Ik kan een eigen inleg doen van rond de 25.000. Via vrienden en familie zou ik, als het nodig is, nog een extra 25-50.000 kunnen lenen (dit zou wellicht meer kunnen zijn, maar ik weet twijfel of dit de juiste optie is). 

 

Ik heb naar verschillende financieringsmogelijkheden gekeken, maar tot nu toe niets gevonden wat bij mij past. Ik ben een freelancer met een gemiddeld inkomen van 4500 Euro per maand. Ik ben bereid persoonlijk risico te lopen.

 

Ik ben op zoek naar financieringsadvies of ideëen. 

 

-----

Extra informatie:

 

Mocht dit uitmaken in dit verhaal; Ik zou in dit pand verschillende activiteiten willen uitoefenen op basis van het seizoen. In de zomer zijn retreats erg realistisch, in de winter zou ik de plek willen verhuren aan een zelf opgebouwde digital-nomad community (momenteel heb ik 4 actieve leden die mee zouden willen doen, waardoor zelfs de wintermaanden al winstgevend zijn). Hiernaast zou ik ook nog werkvakanties/workations/business retreats willen aanbieden. Ik heb met verschillende van mijn opdrachtgevers gepraat, en een aantal gaven aan oprechte interesse te hebben.  

 

Ik heb verschillende gesprekken gehad met de eigenaar van het pand. Hij wil het verkopen omdat zijn projectpartner jammer genoeg overleden is, en hij het emotioneel niet meer kan runnen. Hij heeft al verschillende biedingen aangeboden gekregen voor zijn vraagprijs, maar zij willen het complex ombouwen tot appartementen. Dit ziet hij niet zitten, hij geeft aan een koper als mij te zoeken. Erg fijn natuurlijk, maar dit creëert jammer genoeg ook een tijdsdruk.

 

Al het advies is welkom. Hopelijk kom ik niet te naiëf over. Ik weet dat ik bepaalde kennis mis, maar ik geloof dat de belangrijkste kennis om dit project tot een succes te maken aanwezig is. 

 

In ieder geval bedankt voor jullie tijd!

aangepast door Alain B
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 2
8 uur geleden, Alain B zei:

Ik heb naar verschillende financieringsmogelijkheden gekeken, maar tot nu toe niets gevonden wat bij mij past.

Waar heb je naar gekeken en wat past wel bij je?

Heb je bezit wat als onderpand kan dienen? Bijvoorbeeld een huis met overwaarde? 

Wel eens gedacht aan crowdfunding? (bijv. Collin Crowdfunding). 

Misschien accepteert de verkoper termijnbetalingen? 

Moet alles van jezelf blijven of zou je een "stille" vennoot kunnen accepteren die je financiert voor een percentage van de winst? 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Pieter__VH zei:

Waar heb je naar gekeken en wat past wel bij je?

Heb je bezit wat als onderpand kan dienen? Bijvoorbeeld een huis met overwaarde? 

Wel eens gedacht aan crowdfunding? (bijv. Collin Crowdfunding). 

Misschien accepteert de verkoper termijnbetalingen? 

Moet alles van jezelf blijven of zou je een "stille" vennoot kunnen accepteren die je financiert voor een percentage van de winst? 

 

Ik heb gekeken naar verschillende leningen via Nederlandse of internationale banken. Omdat ik echter freelancer ben met een minder stabiel inkomen en recentelijk mijn bedrijf opnieuw gestart ben in het buitenland, is een lening erg lastig op dit moment (voor zover ik heb kunnen vinden).

 

Crowdfunding heb ik over nagedacht, maar hier zou een goed marketingplan voor uitgeschreven moeten worden en het kost (zover ik weet) redelijk wat tijd voor ik de crowdfunding bij elkaar zou hebben. Beide leken mij op dit moment te veel tijd te kosten. Mocht deze aannames niet kloppen dat dit een lang proces zou zijn, sta ik hier zeker voor open. Ik heb hier nog nooit eerder mee gewerkt, maar zal mijzelf hier beter over inlezen. Bedankt voor de tip in ieder geval!

 

Termijnbetalingen is hij niet enthousiast over. Ook huren heb ik voorgesteld, maar hij wil er het liefste in een keer vanaf zijn en niet meer mee bezig hoeven zijn.

 

Een stille vennoot sta ik voor open, maar deze connecties heb ik op dit moment niet. 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Soms kunnen dingen gewoon niet. Maar vaker moet je gewoon willen. Te weinig tijd is een mager argument.

 

Als je dit echt wilt, dan lijkt mij dat je begint met een gedegen ondernemingsplan. Uiteraard kost dat tijd, maar je zult het uiteindelijk toch nodig hebben. Ik ken geen financierders die zonder ondernemingsplan investeren in bedrijven!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
32 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Soms kunnen dingen gewoon niet. Maar vaker moet je gewoon willen. Te weinig tijd is een mager argument.

 

Als je dit echt wilt, dan lijkt mij dat je begint met een gedegen ondernemingsplan. Uiteraard kost dat tijd, maar je zult het uiteindelijk toch nodig hebben. Ik ken geen financierders die zonder ondernemingsplan investeren in bedrijven!

 

Te weinig tijd is meer omdat de verkoper al een koper heeft, maar mij de mogelijkheid wil geven om financiering voor elkaar te krijgen. Persoonlijk ben ik uiteraard bereid hier maanden tijd in te steken, maar ik vrees dat de verkoper niet zolang wil wachten.

 

Als er geen tijdsdruk rondom de situatie zat, zou ik inderdaad eerst een gedetailleerd ondernemingsplan opstellen.

 

Ik begrijp goed wat je bedoelt met "Soms kunnen dingen gewoon niet". Hier liep ik ook tegen aan. Vandaar mijn post op dit forum om te kijken of er nog dingen waren waar ik nog niet aan gedacht had. 

 

Bedankt in ieder geval voor je bijdrage, ik waardeer de feedback!

aangepast door Alain B
Link naar reactie
  • 0

Voor niets gaat de zon op, dus ja het zal wel wat tijd en aandacht vergen. Maar als je echt wilt: geef het een eerlijke kans en richt je de komende week op niets anders. 

 

Misschien duurt crowdfunding te lang, dat zou kunnen. Maar wat ik bij colin crowdfund voorbij zie komen is vaak binnen 4 uur "vol" met bedragen tot enkele tonnen. Nu kan het zijn dat de screening en procedures om er op te komen heel lang zijn: geen idee. Maar pik de telefoon op en bel ze, misschien valt het mee. 

 

Qua banken: als jij een niet Nederlands bedrijf hebt en wilt lenen voor een niet Nederlands pand is die kans via een Nederlandse bank denk ik vrij gering. Meer kans heb je misschien bij de bank in Oost Europa (wellicht heeft de huidige eigenaar daar bij een bank al een lening/financiering waarbij zij al inzage in cijfers hebben).

 

Als beide niet werkt: think outside the box. Er is niemand die morgen op je deur klopt en zegt hey wil je 2 ton lenen? Toch ligt de hele wereld aan je voeten: "By studying billions of electronic messages, they worked out that any two strangers are, on average, distanced by precisely 6.6 degrees of separation. In other words, putting fractions to one side, you are linked by a string of seven or fewer acquaintances to Madonna, Joe Biden, the Dalai Lama and the Queen."

 

Als dit echt een droom en een once-in-a-lifetime is: leg uit waarom dat zo is, wat je plan is, wat er in zit voor een financier en deel dat in je sociale netwerk met de vraag om iemand je in contact kan brengen. LinkedIN/whatsapp/Instagram/X kan als een lopend vuurtje gaan.  Zo ken ik iemand die een vliegtuigje heeft, dat zelf niet kon betalen maar met behulp van 3 stille vennoten wel. Hij vond een arts, een advocaat en bekende uit de mediawereld die allen 25k hebben ingelegd en hun privilege is gratis vliegen (misschien is dat in jouw geval het beschikbaar stellen van de retreat). Ik kan ook een iemand die in de bouw voor zichzelf wilde beginnen en tegen 8% een 6 jarige lening kreeg van een horecaondernemer voor 50k om een auto, gereedschappen etc te kunnen kopen. 

 

Probeer creatief te zijn, bijvoorbeeld door het in stapjes te verdelen. 10x 25k is ook 250k.

 

Nog een tip: kijk even goed naar wet- en regelgeving in het buitenland. Ik heb te vaak "ik vertrek" gekeken waarbij ineens blijkt dat vergunningen voor horeca niet verkoopbaar zijn en opnieuw moeten worden aangevraagd. Ik weet niet wat je plannen zijn en wat je kan doen in de retreat (of het een hotelachtige setting is waarbij je geld per kamer krijgt, of een vakantiehuis achtige setting waarbij iets of iemand ineens alle 29 bedden huurt en of er actieve diensten worden aangeboden als zijnde een hapje of drankje. Maar bekijk dat goed. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Pieter__VH zei:

Voor niets gaat de zon op, dus ja het zal wel wat tijd en aandacht vergen. Maar als je echt wilt: geef het een eerlijke kans en richt je de komende week op niets anders. 

 

Misschien duurt crowdfunding te lang, dat zou kunnen. Maar wat ik bij colin crowdfund voorbij zie komen is vaak binnen 4 uur "vol" met bedragen tot enkele tonnen. Nu kan het zijn dat de screening en procedures om er op te komen heel lang zijn: geen idee. Maar pik de telefoon op en bel ze, misschien valt het mee. 

 

Qua banken: als jij een niet Nederlands bedrijf hebt en wilt lenen voor een niet Nederlands pand is die kans via een Nederlandse bank denk ik vrij gering. Meer kans heb je misschien bij de bank in Oost Europa (wellicht heeft de huidige eigenaar daar bij een bank al een lening/financiering waarbij zij al inzage in cijfers hebben).

 

Als beide niet werkt: think outside the box. Er is niemand die morgen op je deur klopt en zegt hey wil je 2 ton lenen? Toch ligt de hele wereld aan je voeten: "By studying billions of electronic messages, they worked out that any two strangers are, on average, distanced by precisely 6.6 degrees of separation. In other words, putting fractions to one side, you are linked by a string of seven or fewer acquaintances to Madonna, Joe Biden, the Dalai Lama and the Queen."

 

Als dit echt een droom en een once-in-a-lifetime is: leg uit waarom dat zo is, wat je plan is, wat er in zit voor een financier en deel dat in je sociale netwerk met de vraag om iemand je in contact kan brengen. LinkedIN/whatsapp/Instagram/X kan als een lopend vuurtje gaan.  Zo ken ik iemand die een vliegtuigje heeft, dat zelf niet kon betalen maar met behulp van 3 stille vennoten wel. Hij vond een arts, een advocaat en bekende uit de mediawereld die allen 25k hebben ingelegd en hun privilege is gratis vliegen (misschien is dat in jouw geval het beschikbaar stellen van de retreat). Ik kan ook een iemand die in de bouw voor zichzelf wilde beginnen en tegen 8% een 6 jarige lening kreeg van een horecaondernemer voor 50k om een auto, gereedschappen etc te kunnen kopen. 

 

Probeer creatief te zijn, bijvoorbeeld door het in stapjes te verdelen. 10x 25k is ook 250k.

 

Nog een tip: kijk even goed naar wet- en regelgeving in het buitenland. Ik heb te vaak "ik vertrek" gekeken waarbij ineens blijkt dat vergunningen voor horeca niet verkoopbaar zijn en opnieuw moeten worden aangevraagd. Ik weet niet wat je plannen zijn en wat je kan doen in de retreat (of het een hotelachtige setting is waarbij je geld per kamer krijgt, of een vakantiehuis achtige setting waarbij iets of iemand ineens alle 29 bedden huurt en of er actieve diensten worden aangeboden als zijnde een hapje of drankje. Maar bekijk dat goed. 

 

 

 

Bedankt voor dit uitgebreide antwoord en je motiverende bericht!

 

Ik zag inderdaad dat op Colin Crowdfund de bedragen vele malen sneller bij elkaar zijn dan ik in eerste instantie dacht. Ik ga hier eens goed na kijken!
 

Ik heb verschillende ideëen gehad over hoe ik iets qua waarde terug kan geven aan eventuele investeerders. Ik ga dit nog eens wat beter uitwerken. 

 

Wet- en regelgeving heb ik in brede lijnen onderzocht, maar ik zal inderdaad nog eens goed kijken naar de vergunningen.

 

Voor nu in ieder geval genoeg breinvoer. Ik ga verder aan de slag, nogmaals dank!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.