• 0

Geruisloze inbreng EZ naar BV (met terugwerkende kracht)

Hoi allemaal, 

Ben al een tijdje aan het lezen op jullie forum, en kom er alleen niet helemaal uit! Nieuwe inzichten zijn welkom!

Momenteel ben ik bezig met het omzetten van de eenmanszaak naar een BV alleen heb het idee dat iets niet goed gaat. 

1. Eenmanszaak opgericht in 2022: geen activiteiten verricht dus winst en balans staan op 0

2. Betreft een geruisloze inbreng met terugwerkende kracht (1-1-2023)

3. Tussentijdse cijfers(8-12-23) 2023: winst 119.9k

De boekhouder heeft onderstaande inbreng beschrijving gemaakt. 
1. Waarde van inbreng 119.9K

2.creditering van de inbrenger 53.9K

3.Gestort eigen vermogen op aandelen 66K ( 12K aandelenkapitaal en 54K agioreserve). 

Mijn twijfel ligt op onderstaande punten:

1. Aangezien de inbreng per 1-1-23 fiscaal ingaat zal de waardering van de inbreng toch 0 moeten zijn met een in te brengen winstreserve van 119.9K waar je in de bv mee verder gaat afrekenen (dga salaris, vpb, etc)

2. Is de agioreserve in deze situatie überhaupt van toepassing? Dit lijkt mij echter het geval als je niet met terugwerkende kracht zal inbrengen maar op basis van de waardering van vandaag ( of in het geval dat ik 2022 winst had gedraaid in de eenmanszaak wat niet het geval is)

3.het lijkt nu alsof er 66K aan eigen vermogen ingebracht gaat worden terwijl dit nog onderdeel is van je tussentijdse netto winst van de eenmanszaak

4.angio reserve en aandelenkapitaal zullen nu op deze manier vast zitten in de bv terwijl dat volgens mij niet nodig is.

Dank voor het meekijken! 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0
6 uur geleden, Sakis001 zei:

Eenmanszaak opgericht in 2022: geen activiteiten verricht dus winst en balans staan op 0

Beste Sakis

Hartelijk welkom op HL. Ik heb goed en slecht nieuws: het goede nieuws is dat je hier op de juiste plek bent, want je boekhouder doet iets wat niet kan, en dat is het slechte nieuws.

Ik citeerde jouw opmerking hierboven, want daar houdt de geruisloze inbreng al op. Als er op 31-12-22 geen onderneming gedreven werd (inschrijving KvK is niet genoeg!) dan valt er ook niks geruisloos in te brengen per 1-1-23. De balans was immers leeg.

Dus inbreng per 1-1-23 kun je al vergeten. De enige optie met terugwerkende kracht is ruisende inbreng met maximaal drie maanden terug, dus per 1 oktober, waarvoor je dan nog 31 december een intentieverklaring niet indienen.

Daarbij is 119k winst tm november ook geen bedrag waarmee de terugwerkende kracht fiscaal voordeel biedt, tenzij je in december nog erg veel winst maakt (30k+).

Om nog even je vragen op te helderen:

1. De beschrijving is ten behoeve van de notaris en is dus actueel. Die cijfers mogen niet ouder zijn dan 6 maanden. De omzetting fiscaal, zo dit had gekund, was dan wel geschied obv de cijfers per 1-1-23.

2: bedrag kan ik zo niets over zeggen, maar het is gebruikelijk om met agio te werken. De hoogte van de creditering van 54k is trouwens wel een raadsel, want dat impliceert dat jij over 2022 nog zo'n 50k belasting moest betalen?!

3+4: omdat onder normale omstandigheden (waarbij inbreng met terugwerkende kracht mogelijk is) de inbreng werkt vanaf 1-1 wordt inderdaad alles daarna onderdeel van de BV.

Dus nee, het werkt niet zo en wat er opgesteld is, lijkt incorrect. Maar bovenal is een geruisloze inbreng met terugwerkende kracht naar 1-1-23 simpelweg niet mogelijk omdat er op 31-12-22 geen objectieve onderneming werd gedreven.

Traject opnieuw doen begin 2024.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

Hartelijk dank voor je bericht. Helaas zitten we op een lijn mbt de opstelling van de inbreng, zal de boekhouder terugkoppeling geven hierover. 

Nog wel een vraag mbt de mogelijkheid van geruisloos inbreng per 1-1. Eenmanszaak is opgestart op 1-11-22. Ondanks dat er geen omzet is gerealiseerd in 2022 is wel werk verricht vanuit de eenmanszaak, ik zit in de advies tak, dus verven van nieuwe klanten heeft in deze situatie tijd nodig. In het begin valt het ook onder business development. Dus op 31-12-22 waren degelijk zaken gaande vanuit de eenmanszaak dat pas op een latere moment tot een contract met de klant heeft geresulteerd en dus de eerste omzet in 2023

Doel om dit jaar in te brengen was om de kosten van omzetting met het hele kleine belastingvoordeel weg te strepen icm risicos en het opbouwen van kapitaal in de bv voor verdere investeringen in 2024.

Link naar reactie
  • 0

Graag gedaan

Alleen het punt is dat er op 31-12-22 iets in te brengen moet zijn. Dus zal er over 2022 aangifte IB als ondernemer gedaan moeten zijn, dan wellicht met een verlies, en er moet een vorm van positief vermogen zijn om überhaupt dat vermogen om te kunnen zetten in aandelenkapitaal. 

Je gaf aan dat de balans nul was. Je kunt niet niks inbrengen en daar aandelenkapitaal voor terug ontvangen. 

Voor de helderheid: dit gaat straks ook bevestigd worden door de fiscus! Bij de geruisloze inbreng hoort een schriftelijk verzoek aan de Belastingdienst voor de toepassing ervan. Zodra de inspecteur ziet dat er in 2022 geen onderneming was van waaruit er iets in te brengen was, zal het verzoek afgewezen worden. Hele traject met kosten voor niks.

Ik heb een verzoek van een andere adviseur afgelopen jaar nog mogen ontvangen (om op te lossen) inclusief de afwijzing van de fiscus om exact deze reden.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar