• 0

ZZPer en ontvangen rente spaargeld

Goedendag,

 

Onlangs gaan de rentes op spaargeld weer omhoog en heb ik rente gekregen op mijn zakelijke rekening. Wordt dit gezien als inkomsten? Aan de ene kant zegt mijn gevoel van wel maar als ik al mijn betaalverkeer via mijn prive rekening zal laten lopen zou ik zeggen nee.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit zijn inderdaad inkomsten, vallend onder "Overige inkomsten en uitgaven". Hieronder zet je ook eventuele koersverschillen, betaalde rente's, afrondingsverschillen e.o. Als je een boekhoudpakket gebruikt (e-boekhouden, moneybird, factuursturen, jorrt etc) zit hier vaak een standaard grootboekrekening waar je deze op kunt wegboeken. 

 

Doe je de boekhouding zelf in Excel dan moet je het zelf noteren en bij je inkomstenbelasting aangifte als ondernemer deze post overnemen. 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Pieter__VH zei:

(...) vallend onder "Overige inkomsten en uitgaven" (...)

 

Eigenlijk heet dit in de standaard jaarstukken (van o.a. de belastingdienst) "Opbrengst van rente op banktegoeden" (en dus niet 'overige inkomsten'...), onder de noemer "Financiële baten en lasten".

 

Maar het is zeker een (belaste) renteopbrengst, dat wel.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor de snelle antwoorden. 

Stel ik heb als ZZPer geen zakelijke rekening en doe alles via mijn prive rekening?

 

In dit geval bestaat het geld op mijn zakelijke spaarrekening uit mijn winst van vorig jaar + ingelegd geld vanuit "prive vermogen"

 

Het is dus niet slim om het geld zo lang op mijn zakelijke rekening te laten staan.

Link naar reactie
  • 0

 

1 uur geleden, Twoink zei:

Het is dus niet slim om het geld zo lang op mijn zakelijke rekening te laten staan.

Tenzij er kans is dat je op peildatum veel geld heb, veel wilt investeren in je bedrijf waardoor uiteindelijk weinig geld en dus weinig rente, dan kan het wel beter zijn het als zakelijk te sparen. Dat was de tip van mij broer 20 jaar geleden. :-) 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.