• 0

Loondienst naar ZZP'erschap in de IT

Goedemorgen!

 

Ik ben zelf in 2019 vanuit loondienst naar freelance gegaan en dit bevalt me tot op heden nog steeds erg goed. Ik weet inmiddels hoe ikzelf als ZZP'er door het landschap van ICT kan manoeuvreren en ik ben al wat opdrachten verder. Omdat het me op viel dat ik andere mensen triggerde om ook te gaan ZZP'en, ben ik andere mensen gaan helpen om ook te gaan Freelancen.

 

Nu blijft er animo voor en ik wil dit gaan doen op een andere manier, een manier waarop ik er zelf ook financieel wijzer van kan worden. Ik heb daarom iets opgezet waarin ik een potentiele ZZP'er help met alles wat nodig is om Freelancer te worden, dus van KvK aanvraag tot en met het verkrijgen van de eerste opdracht, daarnaast help ik de new-born Freelancer met de facturen en de boekhouding wordt uit handen genomen.

 

Dit alles wil ik uitvoeren voor x tarief per gewerkt uur. Zijn er bepaalde dingen waar ik op moet letten?

 

In feite wordt ik een soort van Broker met extra's, echter heb ik (nog) niet de connecties om directe opdrachten te vinden en heb ik voornamelijk te maken met opdrachten die bij Recruiters vandaan komen. Hoe kan ik zorgen dat ik betaald krijg voor de dienst die ik aan de ZZP'er lever + de opdracht die ik voor de ZZP'er vind? 

 

Ik worstel hier voornamelijk met het contractuele deel.

 

Kan iemand mij hier meer inzichten in geven?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom op Higherlevel.

 

3 minuten geleden, MrStyle zei:

In feite wordt ik een soort van Broker met extra's

(...)

Hoe kan ik zorgen dat ik betaald krijg voor de dienst die ik aan de ZZP'er lever + de opdracht die ik voor de ZZP'er vind? 

Ik heb veel met brokers te maken, zowel als opdrachtgever alsook als opdrachtnemer. Er zijn verschillende constructies met verschillende voor- en nadelen; daar kan ik hier een boekwerk over gaan schrijven, maar als freelancer heb je zelf vast ook al het een en ander ervaren. Je zult dus toch enig idee hebben over manieren om hiervoor betaald te krijgen. Kun je daarmee je vraag wat concreter maken?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
10 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Welkom op Higherlevel.

 

Ik heb veel met brokers te maken, zowel als opdrachtgever alsook als opdrachtnemer. Er zijn verschillende constructies met verschillende voor- en nadelen; daar kan ik hier een boekwerk over gaan schrijven, maar als freelancer heb je zelf vast ook al het een en ander ervaren. Je zult dus toch enig idee hebben over manieren om hiervoor betaald te krijgen. Kun je daarmee je vraag wat concreter maken?

Hoi Ron!

 

Ja zeker dat kan ik, ik vind het lastig qua contracten. Hoe zou zoiets er uit moeten zien?

 

Het liefst betaal ik "mijn" ZZP-er, en wordt ik betaald vanuit de opdrachtgever, als extra dienst vanuit mij heeft mijn ZZP'er dan sneller zijn/haar geld. Maar goed omdat ik (nog) voornamelijk via Brokers de opdrachten moet vinden krijg je een soort ketting aan mensen:

 

[Opdrachtgever / Eindklant] - [Broker] - [Ikzelf] - [Mijn ZZP'er] 

 

Dit bovenstaande mag volgens mij niet toch? Iets met een doorleenconstructie die niet meer mag?

 

Een andere optie is een kickback-fee achtige constructie, dat durf ik wel bij mensen die ik ken, maar bij "vreemde" mensen die ik ga helpen durf ik dat niet echt. Mijn grootste struikelblok dus;

 

- Wat zijn mijn opties qua opzet hier van? Ik heb het allemaal zo duidelijk, mijn dienstverlening echter contractueel, geen idee!

aangepast door MrStyle
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
11 minuten geleden, MrStyle zei:

Het liefst betaal ik "mijn" ZZP-er, en wordt ik betaald vanuit de opdrachtgever

Als je er werkelijk tussen wilt gaan zitten, is een van je grootste uitdagingen het afdekken van het betalingsrisico. Als de opdrachtgever niet over de brug komt, wil dat niet zeggen dat jij "jouw" ZZP-er niet hoeft te betalen.

 

11 minuten geleden, MrStyle zei:

Iets met een doorleenconstructie die niet meer mag?

Met uitzendkrachten mag dat niet zomaar, meer ZZP'ers weer wel. Maar veel opdrachtgevers geven zelf aan dat ze het niet toestaan, omdat het door tariefstapeling duurder wordt. 

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Als je er werkelijk tussen wilt gaan zitten, is een van je grootste uitdagingen het afdekken van het betalingsrisico. Als de opdrachtgever niet over de brug komt, wil dat niet zeggen dat jij "jouw" ZZP-er niet hoeft te betalen.

 

Met uitzendkrachten mag dat niet zomaar, meer ZZP'ers weer wel. Maar veel opdrachtgevers geven zelf aan dat ze het niet toestaan, omdat het door tariefstapeling duurder wordt. 

Daar heb je gelijk in Ron, dat is inderdaad een risico dat afgedicht zou moeten worden. 

 

Met ZZP'ers mag het dus wel maar wordt het niet vaak gedaan door opdrachtgevers, ah kijk dat is wel weer een mogelijkheid dus. Het lijkt me zo gaaf om dit te gaan doen! Ik wil absoluut geen detacheerder worden, maar echt de broker met extra diensten!

Link naar reactie
  • 0

Beste MrStyles,

Vooropgesteld gefeliciteerd met de overstap naar freelancer/ZZP'er. Het lijkt erop dat je ook al snel een niche hebt gevonden waar je ondernemersbloed naartoe stroomt, naast je oorspronkelijke focus.
 

Het is wellicht verstandig om dit te bespreken met een jurist. Hoewel een dergelijk plan in samenwerking met andere ZZP'ers haalbaar lijkt, zijn duidelijke afspraken van essentieel belang. Het is tevens belangrijk om ervoor te zorgen dat deze afspraken in overeenstemming zijn met de wet.


Je lijkt te streven naar uitgebreide dienstverlening, variërend van hulp bij het opzetten van een onderneming tot aan boekhouding en het verwerven van opdrachten. Het is dan van groot belang dat er geen juridische verwarring of misinterpretatie ontstaat, zodat het nooit als schijnconstructie kan worden gezien. Ondanks enige overeenkomst.

Daxto.com - Modern ondernemen | Altijd een goede grip op je onderneming.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.